Havas: ruim 3 procent meer wereldwijde omzet en 6 procent operationele winstgroei in eerste halfjaar 2024

Havas heeft wereldwijd over de eerste helft van 2024 1,3 miljard euro omzet behaald, een stijging van 3,4 procent vergeleken met dezelfde periode in 2023. Deze was vooral te danken aan overnames als Uncommon Creative Studio, Eprofessional, Shortcut en Ledger Bennett.

In Europa steeg de omzet met 3,8 procent en 8,8 procent in Latijns Amerika. In Noord-Amerika (Verenigde Staten en Canada) daalde de omzet opvallend genoeg met 6,4 procent. De operationele ebita-winst steeg met 6 procent naar 125 miljoen euro dankzij kostenbesparingen.

Havas kondigde op 18 juni aan met zijn strategische plan Converged zijn wereldwijde operating systeem te zullen lanceren dadt data,tech en AI moet samenbrengen in de komene 4 jaar. Havas zal 400 miljoen euro in het plan investeren om de customer-centric benadering verder invulling te geven.De bedoeling is om hypergepersonaliseerde oplossingen te bieden voor de klanten van Havas.

Havas Nederland

Voor Havas Nederland geeft Thijs Muller desgevraagd aan geen cijfers te kunnen geven, maar onderstreept dat er vel nieuwe business is. Bij Havas Media zijn Shell, Picnic, Cooper, Van Geloven, Pink Lady en Bever Sports volgens hem goed voor de levering van goede inkomsten, ook al zijn er onboarding kosten.

In de tweede helft van het jaar is het volgens de CEO van Havas Media Nederland doorgaans waar het geld met media verdiend moet worden en er altijd een gezonde uitdaging.

Bij het creatieve bureau Havas+Lemz gaat het volgens Thijs Muller ook zeer goed met nieuwe en bestaande klanten, aangezien de overheid mooie toegevoegde waarde biedt en andersom mede dankzij de winst van (mini-)aanbestedingen.

Splitsing

Vivendi kondigde eerder aan dat Havas naar verwachting per 2025 een in Amsterdam beursgenoteerde entiteit worden. Die splitsing zal bestaan uit vier onderdelen naast Havas: Canal+ (film, (betaal-)tv en streamingdiensten). Louis Hachette Group (met name als uitgever van boeken en tijdschriften waaronder het belang in Lagardere en Prisma Media). Canal+ zal in Londen beursgenoteerd worden, waarbij gekeken wordt of naast Londen er met de geplande overname van het Zuidafrikaanse MultiChoice ook een beursnotering in Johannesburg kan komen.

Canal+ Group

Canal+ Group boekte in het eerste half jaar van 2024 3,1 miljard euro omzet, een stijging van 4,6 procent vergeleken met het eerste half jaar van 2023. Opvallend is dat het operationeel ebita-resultaat met 0,1 procent daalde naar 337 miljoen euro.

Alle onderdelen van Canal+ droegen daar volgens Vivendi aan bij. In Frankrijk steeg de omzet met 4,4 procent en buiten Frankrijk 4,2 procent. Opvallend is de stijging van de omzet van Studiocanal met 8,6 procent mede dankzij de film Back to Black. Canal+ Group is overigens bezig het Zuidafrikaanse MultiChoice over te nemen en herkapitaliseerde met een belang van 29,33 procent in de streamingoperator Viaplay. In Frankrijk nam het OCS en Orange Studio over van Orange. Canal+ lanceerde in Frankrijk de streamingdienst TV+ met een basisaanbod aan tv-zenders en content voor 2 euro per maand.

Onder de naam StudioCanal Stories heeft het bedrijf een label gelanceerd om film- en tv-series te co-produceren van literaire werken in Frankrijk en een aantal Europese landen.

Overigens is Canal+ Group in Nederland sinds december 2023 actief met de streamingdienst Canal+ en is het eigenaar van het satelliet en IPTV-aanbieder Canal Digitaal alsmede de internetprovider Online. Uit de medio juli geopenbaarde jaarcijfers blijkt dat de omzet van deze activiteiten in 2023 met 5,6 procent daalden naar 116,07 miljoen euro. 

Vivendi

Geheel Vivendi boekte een omzet van 9,05 miljard euro, dat is 5,8 procent meer rekening houdend met de overname van Lagardere (consolidatie) en koersverschillen.De operationeel winst steeg 13,5 procent tot 619 miljoen euro (bij gelijke activiteiten en koersverschillen). De nettowinst daalde met 8,3 procent naar 159 miljoen euro.

www.havas.com

www.vivendi.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Havas Media: Vertrouwen herstellen met bewijs en experts

10-04-2025 | 08:24:00
Havas Media-rapport Restoring Trust herstelt merkvertrouwen via tastbaar bewijs en expert-accreditatie.

Dr. Theiss Naturwaren kiest Havas Media Germany als mediapartner

09-04-2025 | 10:27:00
Dr. Theiss Naturwaren heeft Havas Media Germany gekozen als mediapartner om de merkstrategie te moderniseren en meer doelgroepen te bereiken.

Havas Play lanceert Lexa Ladies Night in Tuschinski

28-02-2025 | 12:17:00
Lexa gaat verder dan alleen het koppelen van mensen, wij omarmen ook selflove en self-care

[Whitepaper] De wereldwijde status van Havas Play

19-02-2025 | 17:12:00
Charlie Farrant, Global Managing Director, Havas Play: "De missie van Havas Play is om merken te helpen een rol te spelen in de cultuur."

Glimmers zijn terug en vrouwen bepalen wat nieuwe luxe is

13-02-2025 | 11:16:00
Havas Media komt met het rapport The New Codes of Luxury.
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.