
[Content Marketing Awards 2024] Airborne: Takedown
Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024
De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024 -> www.cmta.nl
Elevator Pitch
Takedown is een baanbrekende true crime podcastserie, ontwikkeld om nieuw IT-talent aan te trekken voor Team High Tech Crime (THTC) van de Nederlandse Politie. Door de complexe en spannende wereld van cybercrime te onthullen, biedt de serie potentiële werknemers een uniek inkijkje in het uitdagende werk bij THTC. Met indrukwekkende luistercijfers en een duidelijke toename in sollicitaties, bewijst Takedown dat effectieve storytelling een krachtig wervingsmiddel kan zijn.
Briefing
Team High Tech Crime (THTC) van de Nederlandse politie bestrijdt cybercrime samen met nationale en internationale partners. De afdeling zoekt voortdurend nieuw IT-personeel, wat een grote uitdaging vormt in de huidige krappe arbeidsmarkt. Via diverse campagnes positioneert THTC zich als aantrekkelijke werkgever, waar het werk inhoudelijk uitdagend, maatschappelijk relevant en spannender is dan elders.
De focus ligt op IT-professionals (18-35 jaar, HBO/WO). Binnen de bestaande mediamix zocht de politie naar een vorm om deze doelgroep een nog beter beeld te geven van de werkzaamheden van THTC.
Ten tweede besteedt THTC veel aandacht aan preventie, vooral gericht op jonge ‘whizzkids’ die het risico lopen om in cybercriminaliteit te belanden. Door deze groep bewust te maken van de gevaren en de grote pakkans, wil THTC potentiële hackers ontmoedigen.
Doelstelling (voor 1e 3 maanden): 50.000 downloads, 70% consumptieratio, 25% wil zich verder verdiepen in THTC.
Insights
Doelgroeponderzoek wees vervolgens uit dat podcasts binnen de beoogde doelgroep een veel gebruikt medium is. Eén van de populairste podcast genres is bovendien true crime: series waarin waargebeurde misdrijven worden gereconstrueerd.
Deze inzichten vormden de basis voor de ontwikkeling van een podcast. Een bijkomend voordeel is dat het met een podcast relatief eenvoudig is om de privacy van politie- en justitiemedewerkers te beschermen, die zo anoniem geïnterviewd konden worden. Zeer wenselijk binnen dit vakgebied, waarbij de opsporing zich vaak richt op het ontmantelen van machtige en internationale criminele netwerken.
Strategie | Aanpak | Resultaat
De strategie voor de 'Takedown' campagne is om IT-professionals aan te trekken voor Team High Tech Crime (THTC) en een breder publiek bewust te maken van de gevaren van cybercrime. De aanpak bestond uit het creëren van een zesdelige podcastserie waarin complexe cybercrime-zaken van THTC werden gereconstrueerd. Wat deze podcast uniek maakt, is dat medewerkers die normaal gesproken achter de schermen werken, nu voor het eerst een inkijkje geven in de operatie van binnenuit. Dit levert een exclusief beeld op van de werkwijze van dit specialistische team.
Tech-journalist Vivianne Bendermacher is interviewer en host. Naast de podcast werden er aanvullende artikelen gepubliceerd op het techplatform Tweakers, wat zorgde voor extra diepgang en interactie met het beoogde publiek. Het project is mede-ontwikkeld door NRC, eveneens mediapartner.
De resultaten zijn indrukwekkend: de podcast werd de 1e 3 maanden meer dan 85.000 keer gedownload, met een gemiddelde consumptieratio van 87%. Dit is ruim boven de doelstelling.
Uit kwantitatieve onderzoek blijkt dat meer dan 80%...
…Takedown anderen zou aanbevelen;
…het vindt passen bij de politie;
…het persoonlijk aansprekend vindt;
…meer interesse heeft gekregen in het werk van THTC.
Verder:
- 87% wil meer luisteren;
- 71% heeft iets nieuws geleerd over IT bij politie;
- 39% wil zich verder verdiepen in werken als IT’er bij de politie;
- Gemiddeld rapportcijfer: 8,2;
- Top 10 positie in overall podcast-charts, nr. 1 in subcategorie;
- Downloads per 3 sept. 2024: 101.000;
- Free publicity (oa. 2 x Radio 1 interview met host Vivianne Bendermacher).
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert