Cees Faes: De handschoenen uit

[Column] No way dat ik Pitchcode 2025 ga tekenen

We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025. Een zorgvuldig document, ondertekend door de halve branche, vol spelregels, afspraken, canvassen, vergoedingen en procesbegeleiders. En ik zeg je eerlijk: ik ga ’m niet tekenen. Kan ook niet, als je Fightclub heet.

Want hoe goedbedoeld ook, dit voelt als boksen met een handleiding van 428 pagina’s. Als Ali tegen Tyson, maar dan mét pitchbegeleider en een gezamenlijke heisessie om te praten over de ethiek van de eerste linkse directe. “Mike, kun je die stoot iets meer duurzaam brengen?” “Ali, graag een beetje transparant in je trash talk.” Belachelijk natuurlijk. Marketing is geen mindfulness retreat. Het is knokken.

We vergeten soms dat de mooiste overwinningen juist voortkomen uit het randje. Het paard van Troje was ook geen gecertificeerd aanbestedingsdocument. Maradona’s Hand van God was niet transparant, eerlijk of verantwoord — maar wel legendarisch. Spelregels worden altijd geschreven door degenen die het spel willen beheersen, om te kunnen winnen. Maar wie alleen maar regels opstelt, vergeet te spelen.

Het wrange is dat wij, als reclamemensen en marketeers, onszelf in slaap wiegen met convenanten. Terwijl ons vak draait om lef, om competitie, om durven verliezen en durven winnen. Zonder strijd geen strategie. Zonder concurrentie geen creativiteit. Zonder risico geen groei.

Dus prima dat er mensen een manifest willen. Maar ik speel liever zonder. All is fair in love and marketing.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Dennis de Cat: Het kost meer als je niets doet

16-10-2025 | 11:47:48
Het doel van het bezoek was het volledige bureau, van strategie tot studio, in vijf intensieve dagen transformeren naar een nieuwe manier van werken met AI

Rory Flynn: AI pakt vooral werk weg dat niemand zal missen

16-10-2025 | 10:16:00
Rory Flynn, een van de toonaangevende AI-autoriteiten op het gebied van creative intelligence en generative workflows, was te gast bij Fightclub.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand

De Klimaatlaars

22-09-2025 | 13:57:00
Om de abstracte waarde van het Waterschap tastbaar te maken, werd de ‘Klimaatlaars’ gelanceerd
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.