
[Bob's World View] Belangrijke ontwikkelingen die 2024 vormden
In 2024 hebben belangrijke ontwikkelingen de marketing-, reclame-, creatieve-, communicatie- en mediabranche gevormd. Opkomende technologieën, veranderingen in regelgeving, fuseringen, overnames en veranderende consumentverwachtingen stonden hierbij centraal.
Verschillende belangrijke spelers hebben het jaar beïnvloed en trends gevormd die impact hebben op merken, bureaus, platforms en consumenten wereldwijd. Hier zijn enkele van de belangrijkste trends, nieuws en ontwikkelingen die we dit jaar hebben behandeld.
Grote fusies en overnames
In december kondigden Omnicom en The Interpublic Group of Companies, Inc. (IPG) een fusie aan, waarmee de grootste reclame- en marketingorganisatie ter wereld wordt gevormd. Deze fusie, waarbij twee van de grootste spelers in de reclamewereld betrokken zijn, zal de lat voor de industrie hoger leggen en invloed hebben op alles, van wereldwijde marketingcampagnes tot de manier waarop merken consumenten betrekken.
Schbang, India's grootste onafhankelijke bureau, versterkte zijn wereldwijde invloed door de overname van addikt. Addikt heeft ontwerpwerk geleverd voor internationale merken zoals Pride Amsterdam, Prada X Armani bij Fabrique des Lumières, Rabobank, Autotaalglas, Booking.com en StarSports IPL.
WPP kondigde de fusie aan van zijn twee grootste communicatiebureaus, Hill & Knowlton en BCW, tot Burson, een krachtpatser die moderne communicatieleiderschap op schaal biedt aan klanten wereldwijd.
Tegelijkertijd sloot het advertentieconglomeraat een overeenkomst om zijn meerderheidsbelang in het strategische communicatie- en adviesbureau FGS Global te verkopen aan Kite Bidco Inc. voor $1,7 miljard.
Communicatie- en marketingbureau Havas N.V. kondigde de succesvolle beursgang van zijn gewone aandelen aan op de gereguleerde markt van Euronext in Amsterdam.
Publicis Groupe onthulde de wereldwijde uitbreiding van het creatief geprezen boutique-netwerk LePub. Met vestigingen in Milaan, Rome, Amsterdam, São Paulo, Mexico-Stad, Singapore en Johannesburg start deze ambitieuze uitbreidingsplannen met een nieuwe Amerikaanse hub in New York, gevolgd door kantoren in Bogota, Londen en Dubai, allemaal gepland voor 2025.
Ogilvy lanceerde een gezondheidsgerichte suite van wereldwijde influencer-marketingdiensten die een brug slaan tussen medische expertise en publieke bewustwording door farmaceutische, gezondheids- en wellnessmerken toegang te bieden tot de groeiende influencer-economie op specialistisch niveau.
Heineken kondigde de bouw aan van het nieuwe Dr. H.P. Heineken Centrum, een ultramodern Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum (R&D) in Zoeterwoude, goed voor een investering van €45 miljoen.
Feestdagencampagnes
Het feestseizoen bracht een explosie van innovatieve en hartverwarmende campagnes van wereldwijde merken, waarbij technologie, emotionele storytelling en inclusiviteit werden ingezet om consumenten te bereiken.
- McDonald’s brengt de magie van Kerst tot leven met een nieuw speels verhaal: The Secret Christmas Bringers, gecreëerd door DDB Romania. Het verhaal verkent de zoektocht naar Kerstmis en de Kerstman door de ogen van een kind.
- adam&eveDDB Londen en New York lanceerden een campagne genaamd The Boy and The Octopus in samenwerking met Walt Disney Company. De campagne bevat een origineel kort stuk vakantiecontent dat de magie en storytelling van Kerst belichaamt.
- Publicis Conseil en Orange lanceerden de SaferPhone kerstcampagne om ouders en tieners dichter bij elkaar te brengen met een dienst die ongewenste oproepen filtert, kwaadaardige links blokkeert en beschermt tegen cyberdreigingen.
- Just Eat en Squid Game Season 2 nodigen fans uit om de restjes van de feestdagen achter te laten en te genieten van hun favoriete afhaalmaaltijd tijdens de nieuwste serie van de populaire Koreaanse survivalthriller.
- Sprite brengt zijn geliefde seizoensklassieker terug met een creatieve kerstcampagne die zowel oude fans als nieuwkomers zal aanspreken.
- BMW combineert nostalgie en innovatie met een feestcampagne die hulde brengt aan zijn verleden en vooruitblikt op zijn elektrische toekomst. De kerstfilm “Das Geschenk” verbindt generaties door de tijdloze vreugde van autorijden.
Industrieleiders aan het woord
Gedurende het jaar hebben we interviews gehouden met belangrijke spelers in de branche om hun bedrijfsmodellen, belangrijke trends en toekomstvisies te begrijpen.
We spraken onder andere met Pepe Marais, medeoprichter van Joe Public, Harshil Karia, oprichter van Schbang, Carmen Rodriguez, Global Chief Growth Officer bij GUT, en Keenan Mulvaney, Group Creative Director bij Ogilvy Africa.
Seizoensgroeten
Nu 2024 ten einde loopt, nemen we een moment om u te bedanken voor het deel uitmaken van onze reis. Samen hebben we de grenzen van innovatie blijven verleggen en stappen gezet naar de toekomst van adverteren, marketing, creativiteit, communicatie en media.
Van ons allemaal bij Marketing Report wensen we u en uw dierbaren een feestseizoen vol vreugde en momenten om te koesteren.
Bob Koigi is hoofdredacteur van Marketing Report.One.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Cannes International Festival of Creativity
Bob Koigi: OOH-markt groeit, maar kent flinke uitdagingen
Bob Koigi: WPP sluit zich aan bij AI-gedreven transformatie
Bob Koigi: Marketeers gedijen onder druk met slimme moves
Bob Koigi: Hoe AI de toekomst van mode vormgeeft
Gepubliceerd door: Daan Dekkers