Audify: radioreclamemarkt groeit met meer dan 10 procent in Q2 naar 67,5 en naar 115,9 miljoen in eerste half jaar

De radioreclamemarkt is in het tweede kwartaal gegroeid naar 67,5 miljoen euro in het tweede kwartaal. Volgens brancheorganisatie Audify is de markt van radioreclame gegroeid met 10,4 procent.

De radiospotomzet groeide met 5 miljoen naar 60,5 miljoen euro terwijl branded content steeg met 10 procent naar 3,2 miljoen. Digitale radioreclame steeg naar 3,7 mijoen euro (33,4 proccent gestegen).

Eerste half jaar

Over het eerste halfjaar boekte de radioreclamemarkt een totale omzet van 115,9 miljoen euro, oftewel 10,8 miljoen meer dan over het eerste half jaar van 2023 (+ 10,3 procent). 103,6 miljoen was voor de radiospotomzet waarmee deze met 9,3 procent is gestegen. De digitale radioreclameomzet steeg van 5 naar 6 miljoen euro in het eerste half jaar. De omzet uit branded content kwam uit op 6,2 miljoen oftewel 17,9 procent meer dan in de eerste helft van 2023.

Branches en adverteerders

De top drie sectoren zagen hun investeringen in het tweede kwartaal fors toenemen vergeleken met een jaar eerder. Retail en Financiële Dienstverlening blijven koplopers, maar Transport is de nummer drie, en overtreft daarmee de branche Horeca, Toerisme en Recreatie, die ook aanzienlijk meer besteedde dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

De merken die het meest op radio adverteerden zijn Odido, McDonald's, Aldi, Lidl en KPN. Opvallend zijn de nieuwkomers die in het tweede kwartaal van 2024 fors op radio adverteerden, zoals Stella (#36), De Baak (#41), Calvé (#58), PICNIC (#62), UNOX (#64) en JEEP (#69).

Liedewij Hentenaar, directeur van Audify: “Audio heeft aantoonbaar effect op gedrag. Adverteerders erkennen de kracht van deze effectiviteit. De investeringen in radioreclame leveren rendement op. Dat maakt dat in de betrouwbare omgeving van live radio, adverteerders meer en meer budget toekennen aan radioreclame om met hun merk de vele miljoenen dagelijkse luisteraars te bereiken.”

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Audify rapporteert 118,0 miljoen euro audioreclame in H1, 2025

28-08-2025 | 16:12:00
De branches Retail, Transport en Telecom & ICT voeren de top drie aan en zijn samen goed voor de helft van de radioreclamebestedingen

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.