
[Audify] NMO Luisteronderzoek november 2024: stabiele situaties voor Qmusic en Radio 538
Audify heeft de november-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars 130,8 minuten per dag is en daarmee 48 seconden per dag gedaald vergeleken met oktober 2024.
Qmusic en NPO Radio 2
Qmusic blijft marktleider in de doelgroepen 20-49-jarigen (19,5 procent, was 19,4 procent) en 25-67-jarigen (15,2 procent, was 15,6 procent). In de doelgroep 13+ behoudt NPO Radio 2 zijn marktleiderschap met 12,0 procent (was 12,9 procent). Qmusic (11,6 procent, was 11,3 procent) blijft wederom in 13+ goed voor een tweede plek.
NPO Radio 2 leek eerder te stabiliseren maar ziet in november 2024 in alle doelgroepen een daling, zo ook in doelgroep 20-49 waar de radiozender van 11,9 naar 10,4 procent daalt en terug is op het lage september-niveau. De eerste plek in de doelgroep 25-67 jarigen moet NPO Radio 2 weer afstaan aan Qmusic, gezien de daling naar 14,5 procent (was 15,6 procent).
Radio 538 en Radio 10
Radio 538 (van Talpa Network) blijft met 9,5 procent marktaandeel stabiel (was 9,6 procent) in de doelgroep 13+ alsmede in de doelgroep 20-49 (16,5 procent, net als in oktober 2024), waarmee Radio 538 de tweede plek behoudt. In de doelgroep 25-67-jarigen daalt het vlaggeschip van Talpa Network naar 11,1 procent (was 11,6 procent. De stabiele cijfers maken dat de jubelstemming van begin november toen de 538 Top 1000 werd uitgezonden, ietwat getemperd zijn. Gedurende week 45 was de radiozender marktleider (19,2 procent) en passeerde heel even Qmusic die het daarna weer goedmaakte toen Radio 538 weer moest inboeten aan populariteit.
Voor Radio 10 (ook van Talpa Network) is er licht herstel naar 6,4 procent (was 6,2 procent) bij de doelgroep 13+. In de doelgroep 20-49 herstelde radiozender naar 8,0 procent (was 7,3 procent) en blijft daarmee goed voor een vierde plek. De doelgroep 25-67 noteerde 6,3 procent marktaandeel (was 5,8 procent). Mogelijk dat de op 25 november gestartte Top4000 voor deze verbeterde cijfers zorgt.
JOE en Radio Veronica
Opnieuw een dip voor JOE (DPG Media). Het 13+-marktaandeel daalt naar 5,3 procent (was 5,9 procent). In de doelgroep 20-49 daalt het percentage licht naar 6,9 procent (was 7,1 procent) en in de doelgroep 25-67 daalt de zender naar 6,4 procent (was 6,8 procent)
Radio Veronica zag zijn marktaandeel stijgen naar 4,5 procent (was 3,7 procent) in de doelgroep 13+. Bij de doelgroep 20-49 steeg het marktaandeel naar 3,9 procent (was 3,5 procent). De doelgroep 25-67 steeg naar 5,2 procent (was 4,2 procent). Mogelijk had de Top 1000 Aller Tijden in de laatste week van november een effect op de luistercijfers.
100% NL daalde opnieuw in de doelgroep 13+ dit keer naar 3,7 procent (was 3,9 procent); en in de doelgroep 20-49 ging het marktaandeel naar 3,4 proceent (was 3,9 procent).De doelgroep 25-67 jarigen noteerde 3,5 procent (Was 3,7 procent). Oftewel het effect van Rob van Someren is er niet voor de radiozender.
Online meest gebruikte medium
Online is opnieuw het meest gebruikte medium met 31,0 proceent beluistering (0,8 procent meer). Daarmee streeft onine beluisering FM voorbij dat nog door 29,9 procent van de luisteraars wordt gebruikt (1,8 procent daling). Kabel/iptv en dergelijke is gedaald naar 14,2 procent (0,5 procent minder) en DAB+-beluistering steeg naar 17,3 procent (0,8 procent meer) . Overige beluistering waaronder visual radio is gestegen naar 7,6 procent (was 6,9 procent).
Het volledige Audify maandrapport november 2024 is hier te vinden.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive
Audify: 51,1 miljoen euro omzet in Q1 van 2025
Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven
Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Marketing Executive
Gepubliceerd door: David de Jong