[Audify] NMO Luisteronderzoek november 2024: stabiele situaties voor Qmusic en Radio 538

Audify heeft de november-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars 130,8 minuten per dag is en daarmee 48 seconden per dag gedaald vergeleken met oktober 2024. 

Qmusic en NPO Radio 2

Qmusic blijft marktleider in de doelgroepen 20-49-jarigen (19,5 procent, was 19,4 procent) en 25-67-jarigen (15,2 procent, was 15,6 procent). In de doelgroep 13+ behoudt NPO Radio 2 zijn marktleiderschap met 12,0 procent (was 12,9 procent). Qmusic (11,6 procent, was 11,3 procent) blijft wederom in 13+ goed voor een tweede plek.

NPO Radio 2 leek eerder te stabiliseren maar ziet in november 2024 in alle doelgroepen een daling, zo ook in doelgroep 20-49 waar de radiozender van 11,9 naar 10,4 procent daalt en terug is op het lage september-niveau. De eerste plek in de doelgroep 25-67 jarigen moet NPO Radio 2 weer afstaan aan Qmusic, gezien de daling naar 14,5 procent (was 15,6 procent).

Radio 538 en Radio 10

Radio 538 (van Talpa Network) blijft met 9,5 procent marktaandeel stabiel (was 9,6 procent) in de doelgroep 13+ alsmede in de doelgroep 20-49 (16,5 procent, net als in oktober 2024), waarmee Radio 538 de tweede plek behoudt. In de doelgroep 25-67-jarigen daalt het vlaggeschip van Talpa Network naar 11,1 procent (was 11,6 procent. De stabiele cijfers maken dat de jubelstemming van begin november toen de 538 Top 1000 werd uitgezonden, ietwat getemperd zijn. Gedurende week 45 was de radiozender marktleider (19,2 procent) en passeerde heel even Qmusic die het daarna weer goedmaakte toen Radio 538 weer moest inboeten aan populariteit.

Voor Radio 10 (ook van Talpa Network) is er licht herstel naar 6,4 procent (was 6,2 procent) bij de doelgroep 13+. In de doelgroep 20-49 herstelde radiozender naar 8,0  procent (was 7,3 procent) en blijft daarmee goed voor een vierde plek. De doelgroep 25-67 noteerde 6,3 procent marktaandeel (was 5,8 procent). Mogelijk dat de op 25 november gestartte Top4000 voor deze verbeterde cijfers zorgt.

JOE en Radio Veronica

Opnieuw een dip voor JOE (DPG Media). Het 13+-marktaandeel daalt naar 5,3 procent (was 5,9 procent). In de doelgroep 20-49 daalt het percentage licht naar 6,9 procent (was 7,1 procent) en in de doelgroep 25-67 daalt de zender naar 6,4 procent (was 6,8 procent) 

Radio Veronica zag zijn marktaandeel stijgen naar 4,5 procent (was 3,7 procent) in de doelgroep 13+. Bij de doelgroep 20-49 steeg het marktaandeel naar 3,9 procent (was 3,5 procent). De doelgroep 25-67 steeg naar 5,2 procent (was 4,2 procent). Mogelijk had de Top 1000 Aller Tijden in de laatste week van november een effect op de luistercijfers.

100% NL daalde opnieuw in de doelgroep 13+ dit keer naar 3,7 procent (was 3,9 procent); en in de doelgroep 20-49 ging het marktaandeel naar 3,4 proceent (was 3,9 procent).De doelgroep 25-67 jarigen noteerde 3,5 procent (Was 3,7 procent). Oftewel het effect van Rob van Someren is er niet voor de radiozender. 

Online meest gebruikte medium

Online is opnieuw het meest gebruikte medium met 31,0 proceent beluistering (0,8 procent meer). Daarmee streeft onine beluisering FM voorbij dat nog door 29,9 procent van de luisteraars wordt gebruikt (1,8 procent daling).  Kabel/iptv en dergelijke is gedaald naar 14,2 procent (0,5 procent minder) en DAB+-beluistering steeg naar 17,3 procent (0,8 procent meer) . Overige beluistering waaronder visual radio is gestegen naar 7,6 procent (was 6,9 procent). 

Het volledige Audify maandrapport november 2024 is hier te vinden.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.

Hotel L’Amour en Jumbo introduceren de campagne: Prijzenstorm

23-10-2025 | 12:03:00
Jumbo Supermarkten is gestart met de campagne Prijzenstorm, ontwikkeld door Hotel L’Amour. De actie speelt in op het herfstseizoen

TomTom brengt Tom by TomTom en campagne Good Drivers Only

23-10-2025 | 09:06:17
De introductie wordt ondersteund door de merkcampagne Good Drivers Only, ontwikkeld door Preacher Amsterdam.

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.