
Analyse NMO Luisteronderzoek 2024: Radio 10, NPO Radio 2, Qmusic en Radio Veronica dalen, JOE en 538 stijgen
In 2023 hebben zenders als Radio 10, (13+ marktleider) NPO Radio 2, (commercieel marktleider) Qmusic en Radio Veronica marktaandeel ingeleverd terwijl Radio 538 en nieuwkomer JOE duidelijk aan marktaandeel winnen. Dit blijkt uit een analyse van de NMO Luistercijfers over 2023 van Marketing Report.
De gemiddelde luistertijd bedroeg in 2024 134 minuten per dag (drie minuten meer dan 2023) en inclusief niet-luisteraars (13+).
Vergelijkbaar
Met de jaarcijfers van het NMO-Luisteronderzoek 2024 is voor het eerst een echte vergelijking te maken, aangezien het NMO Luisteronderzoek op 1 januari 2023 van start ging en het toenmalige Nationaal Luisteronderzoek (NLO) een andere meetsystematiek hanteerde voor 1 januari 2023.
Wisselingen
Wel dient te worden opgemerkt dat op 1 september 2023 radiostations als Sublime en Slam! (Mediahuis Radio) hun landelijke FM-frequenties verloren en partijen als JOE (DPG Media), als nieuwkomer via landelijke FM-frequenties konden gaan bouwen aan marktaandeel. Nieuwkomer Yoursafe Radio doet niet mee aan het NMO Luisteronderzoek en zendt weliswaar uit, maar heeft nooit een volledige lancering aangekondigd. Slam! is doorgegaan via landelijke DAB+-frequenties en via regionale FM-frequenties naast online uitzendingen, terwijl Sublime DAB+ en online verder is gegaan. Verder dient te worden aangemerkt dat ter vergelijking onder meer Radio 10 en Radio Veronica van FM-net zijn gewisseld. Het jaar 2024 kenmerkt zich met vele dj-wissels bij nagenoeg alle zenders.
DPG Media
De radiotak van DPG Media zag in 2024 bij Qmusic weliswaar marktaandeel dalen in alle doelgroepen, maar bleef wel marktleider in de doelgroepen 20-49, 20-59 en 25-67. Het marktaandeel van JOE zag DPG Media meer dan terugkomen. Als groep steeg het marktaandeel op 13+ van 14,9 naar 17,8 procent (inclusief themazenders), terwijl ook bij de doelgroep 20-49 stijgingen waarneembaar zijn naar 28,6 procent (was 26,3 procent). Als de gewijzigde doelgroep 20-59 wordt gehanteerd, is duidelijk dat Qmusic en Joe ietsjes minder scoren op 50+, maar nog steeds goed zijn voor 25 procent marktaandeel. Inzoomend verliest Qmusic 1,7 procent marktaandeel in de doelgroep 20-49, maar JOE weet in 2024 een marktaandeel van 5,7 procent te pakken in dezelfde doelgroep (in 2023 was dat 1,5 procent met alleen van 1 september landelijke dekking). Daarmee deed Qmusic het ook in de drivetime shows, ondanks de afwezigheid in het najaar van Marieke Elsinga, relatief goed. JOE introduceerde de ochtendshow met Sander Lantinga en Coen Swijnenberg op 6 mei 2024.
Talpa Network
Talpa Network moest in 2024 met Radio 538, Sky Radio en Radio 10 in totaal inleveren: het totale marktaandeel ging bij 13+ omlaag naar 28,6 procent (-1,2 procent), inclusief de themazenders. Bij de doelgroep 20-49 was het marktaandeel stabiel te noemen (35 procent, +0,1 procent) en bij 20-59 daalde het marktaandeel naar 33,3 procent (-2,4 procent).
Opvallend is de stijging bij Radio 538. Daar steeg het marktaandeel naar 8,9 procent (+1,0) bij 13+, en bij 20-49 was de stijging met 2,9 procent tot 13,9 procent het hoogst (bij 20-59 steeg het marktaandeel met 1,3 procent naar 12,1 procent). Dit mede dankzij de ochtendshow met onder anderen Tim Klijn en de vrijdagmiddagshow van Edwin Evers. Radio 538 is daarmee in de doelgroep 20-49 de tweede zender van Nederland.
Met name Radio 10 doet het minder bij Talpa Network. De zender had te maken met het vertrek van Gerard Ekdom (31 mei 2024 stopte daar zijn ochtendshow) naar Radio Veronica; ook Rob van Someren maakte zijn laatste Radio 10-programma eind juni 2024. In de doelgroep 13+ scoorde de zender nog 8,6 procent (-2,3 procent). In de doelgroep 20-49 was het verlies 3,7 procent tot 10,5 procent marktaandeel; hetzelfde marktaandeel werd in 20-59 gescoord, een verlies van 3,9 procent. Lex Gaarthijs nam de ochtendshow over, maar wist samen met de middagshow met Gijs Staverman het tij niet te keren. Gijs Staverman kwam van NPO Radio 2 waar hij jarenlang de middagshow 2-4 deed.
Mediahuis Radio
Alhoewel Mediahuis Radio heel positief met een persbericht probeerde te benadrukken dat het tweede halfjaar een stijgende lijn liet zien, ten opzichte van het eerste half jaar, laten de jaarcijfers een heel ander beeld zien. Overal daalt de radiogroep in alle doelgroepen. Het totale cijfer daalde naar 7,8 procent (-0,7 procent). Bij 20-49 daalde het marktaandeel naar 8 procent (-0,9 procent) en bij 20-59 met 0,4 procent naar 9,3 procent.
Opvallend is dat Radio Veronica in alle doelgroepen daalde. Bij 13+ was dat met 0,4 procent naar 2,7 procent en bij 20-49 ook naar 2,7 procent (-0,7 procent). Bij 20-59 was de daling iets minder fors naar 3,8 procent (-0,3 procent). Op 2 september 2024 startte Radio Veronica met Gerard Ekdom (ex-Radio 10), terwijl de middagshow van Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof (ex-NPO Radio 2) op 3 juni 2024 van start ging.
Tuurlijk is er een marktaandeelstijging waarneembaar in het tweede halfjaar, wel is opvallend dat de zender beter ljikt te scoren bij de 50+ doelgroep: bij 20-49 scoorde Radio Veronica in de tweede helft van 2024 3,2 procent marktaandeel, terwijl deze bij 20-59 5,1 procent scoorde, waarbij moet worden aangemerkt dat Radio Veronica in de eerste helft van 2024, toen de zender nog van Talpa Network was, opvallend beter scoorde dan vanaf het moment dat Mediahuis Radio eigenaar werd, die duidelijk tijd nodig had om de zender verder in te richten.
Verder is opvallend dat de start van Rob van Someren bij 100% NL per 13 september 2024 weinig invloed lijkt te hebben op de luistercijfers van 100% NL. Op jaarbasis steeg de zender op 13+ naar 3,6 procent (+0,4 procent), terwijl die bij de doelgroep 20-49 met 0,2 procent steeg naar 3,1 procent en bij de doelgroep 20-59 naar 3,6 procent (0,3 procent).
Het verlies bij Slam! als gevolg van het verlies van de landelijke FM-frequenties, lijkt beperkt. De radiozender, met vooral dancemuziek, wist voor de Randstad dankzij een overeenkomst met de regionale commerciele licentiehouder tot 1 september 2025 FM te behouden in de Randstad naast landelijk DAB+ en online uitzendingen. Gevolg was dat de zender op 13+ 0,4 procent moest inleveren en bij 20-49 0,3 procent inleveren naar 1,8 procent. Bij 20-59 was het verlies 0,1 procent naar 1,5 procent.
NPO (Ster)
De NPO verloor mede door de vele dj-wisselingen bij NPO Radio 2 en tegenvallende cijfers bij NPO Radio 1 marktaandeel. De hoofdzenders verloren op 13+ 1,6 procent marktaandeel tot 32,5 procent en bij alle zenders 1,3 procent tot 33,7 procent. Op 20-49 scoorde de NPO 21,6 procent (-1,3 procent) en bij 20-59 bleef de NPO stabiel (inclusief themazenders)
NPO Radio 2 was op jaarbasis de best beluisterde radiozender bij 13+ met 13 procent ondanks een verlies van 1,1 procent. Bij de commerciële doelgroep 20-49 daalde het marktaandeel met 2,1 procent naar 13 procent waarmee het de derde 20-49 zender van Nederland werd. Beter deed NPO Radio 2 het in de doelgroep 20-59 met slechts 0,2 procent verlies 14,6 procent marktaandeel en bij de doelgroep 25-67 haalde de zender 16 procent marktaandeel (-0,4 procent). Wouter van der Goes, Frank van ’t Hof en Gijs Staverman verlieten NPO Radio 2. Morad El Ouakili mocht van BNNVARA niet meer presenteren per 10 juni 2024 omdat hij bij RTL4 RTL Boulevard ging mee-presenteren (per januari 2025 kreeg hij dezelfde uitzendplek terug bij Powned, dit is hogere publieke-omroeppolitiek voor ingewijden, maar dat terzijde).
Opvallend is de daling bij NPO Radio 1 die vooral een oudere doelgroep bedient. 13+ daalde de nieuws- en sportzender met 0,7 procent naar 7,9 procent; en bij 20-49 met 0,5 procent naar 2,4 procent; bij 20-59 was het marktaandeel 3,6 procent (was 4,1 procent). En dat tijdens een volle sportzomer met RadiOlympia en Radio Tour de France alsmede het EK Voetbal.
NPO 3FM deed het dan iets beter met 3,7 procent marktaandeel in 20-49 (+0,5 procent) en 2,3 procent 13+ (+0,3 procent) terwijl de doelgroep 20-59 het met 3,3 procent moest doen (+0,1 procent. NPO Radio 5 wordt duidelijk door echt oudere luisteraars beluisterd: 7 procent stabiel, waarbij 20-49 slechts voor 0,5 procent luistert (+0,1 procent). Zelfs de doelgroep 25-67 luistert voor 2,9 procent (-0,5 procent), waarmee duidelijk is dat de zender vooral een 67+ doelgroep bedient.
De enige klassieke radiozender in de ether (NPO Klassiek) is goed voor 1,6 procent marktaandeel 13+ (-0,1 procent) en 0,8 procent 20-49 (+0,1 procent).
Verder (Kink, BNR ePower en RPO)
Verder valt op dat Kink, die sinds 23 januari 2024 FM-frequenties in de Randstad gebruikt, naast online en DAB+-uitzendingen, daar nauwelijks van profiteert. Het marktaandeel is weliswaar met 0,1 procent op 13+ gestegen naar 0,6 procent; in de doelgroep 20-49 is dat stabiel op 0,8 procent. Opvallend is wel dat de doelgroep 20-59 een stijging ziet naar 1 procent (+0,3 procent), wat er op duidt dat er, mede gezien de marktaandelen op 25-67, (+0,2 procent naar 0,8 procent) relatief meer 50-59 jarigen naar Kink luisteren.
BNR Nieuwsradio (FD Mediagroep) wint weliswaar op 13+ (+0,2 procent) naar 0,8 procent, maar verliest in de doelgroep 20-49 met 0,2 procent naar 0,5 procent marktaandeel en blijft stabiel op de doelgroep 20-59 met 0,6 procent. Mogelijk zijn doorgevoerde bezuinigingen in de programmering na de freqeuntieverdeling daar een reden voor.
De regionale publieke zenders verenigd in RPO en die via de Ster worden verkocht, halen weliswaar bij 13+ 5,8 procent marktaandeel (-0,2 procent), maar doen het in de commercieel relevante doelgroepen niet heel goed: 1,3 procent bij 20-49 (-0,5 procent) en 1,8 procent bij 20-59 (-0,3 procent). De beluistering van de RPO-zenders is duidelijk meer bij het oudere deel van het land te vinden.
De regionaal commerciële zenders die bij ePower Audio Sales zijn verenigd, doen het beter met 3,2 procent marktaandeel (+0,6) in de doelgroep 20-49 en 3 procent in de doelgroep 20-59 (+0,3 procent). De heel kleine vooral DAB+ en online zenders verenigd in Audio Advertising Services (AAS) halen tenslotte in alle doelgroepen 0,1 procent marktaandeel en zijn daarmee in feite stabiel in de commerciële doelgroepen.
Doelgroep 20-59
Per 1 februari 2025 werkt One Media Sales (OMS), de reclameverkoopmaatschappij van Talpa Network en Mediahuis Radio met de doelgroep 20-59 jarigen. DPG Media en de Ster blijven met 20-49 jaar werken, terwijl de Ster ook nog 25-67 jaar hanteert. Daarmee heeft de radiosector meerdere commerciële doelgroepen gedefineerd, wat het werken met uniforme cijfers ingewikkeld maakt. Opvallend is dat sommige radiobedrijven nu al de doelgroep 20-59 hanteren over 2024, waardoor Marketing Report dit ook heeft meegenomen in deze analyse.
www.nationaalmediaonderzoek.nl
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw
[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive
Audify: 51,1 miljoen euro omzet in Q1 van 2025
Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven
Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
Gepubliceerd door: David de Jong