
[SHOWREEL!] NRC = 1 miljoen in W1
Bereik meer, bereik beter
NRC bereikt maandelijks ruim 2,4 miljoen Nederlanders, waarvan er 1 miljoen behoren tot de hoogste welstandsklasse (W1). Dit zijn niet alleen betrokken lezers en luisteraars die bewust kiezen voor de onafhankelijke en betrouwbare journalistiek van NRC, maar ook invloedrijke consumenten met financiële slagkracht.
Minimale waste
Met een groot bereik én hoge selectiviteit spreekt NRC zowel de W1-groep aan als een publiek dat hbo+ is opgeleid, met een sterke oververtegenwoordiging in sociale klasse AB1. Deze unieke combinatie maakt NRC tot een waardevol platform voor merken die deze aantrekkelijke doelgroep willen bereiken, effectief en met minimale waste.
Maandbereik NRC-platformen (13+)
Selectieve doelgroep met impact
NRC-journalistiek bereikt lezers en luisteraars die verdieping zoeken en actief betrokken zijn bij de wereld om hen heen. Het zijn geen dromers maar doeners. Een ambitieuze doelgroep die verantwoordelijkheid neemt en gemeenschappelijke interesses heeft, zoals wetenschap, politiek, kunst, cultuur en persoonlijke groei. Persoonlijke waarden zoals ambitie en persoonlijke ontwikkeling zijn leidend. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in dagelijks bestaan en men investeert in kennis, persoonlijke groei en carrière.
Verrijking en verdieping
Uit de cijfers van het NMO-bereiksonderzoek blijkt een sterke vertegenwoordiging van bestuurders en beslissers in zowel zakelijke als maatschappelijke rollen. NRC-lezers scoren bovendien hoog op thema’s als politiek, maatschappelijke verantwoordelijkheid en besluitvorming. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in hun dagelijks leven, bij aankoopbeslissingen en in hun levensstijl.
Profiel interesse en mentaliteit (selectiviteit index)
Lastig bereikbaar
Daarnaast is er nóg een belangrijke reden waarom de NRC-doelgroep interessant is voor adverteerders: ze zijn via andere media vaak moeilijk te bereiken. Dit komt doordat deze doelgroep aanzienlijk minder tijd besteedt aan tv en sociale media dan gemiddeld. Ook hierin ligt de kracht van NRC: een betrokken, selectieve groep die via andere media vaak lastig te bereiken is.
Aandacht en loyaliteit
Wat NRC verder uniek maakt, naast het selectieve en kwalitatieve bereik, is de sterke betrokkenheid van de lezers en luisteraars. Zij nemen de tijd voor hun krant, podcast of artikel en lezen of luisteren met aandacht. Uit het NMO-bereiksonderzoek blijkt dat NRC-lezers aanzienlijk meer tijd aan de krant besteden dan de gemiddelde dagbladlezer: doordeweeks gemiddeld 50 minuten en in het weekend zelfs ruim 68 minuten. Daarmee heeft NRC de langste leesduur van alle Nederlandse kranten.
Hoge luisterfrequentie
Ook in NRC-podcasts zie je diezelfde betrokkenheid terug. De podcastluisteraar is bovendien zeer frequent in hun luistergedrag. Een pre-roll-campagne op het NRC-podcastnetwerk biedt marketeers een unieke kans om een jonge, welvarende doelgroep onder de 35 jaar effectief te bereiken. Gemiddeld besteden ze bijna 10 uur per maand aan podcasts, waarvan minimaal zes afleveringen afkomstig zijn van NRC. Deze hoge luisterfrequentie maakt het mogelijk om tijdens de looptijd van een pre-roll-campagne meerdere contactmomenten te creëren – een essentiële voorwaarde voor het behalen van impact en effectiviteit.
Bereik meer, bereik beter
Als betrouwbaar nieuwsmerk biedt NRC een effectief platform waar merken zich verbinden met een selectieve doelgroep die bewust kiest voor kwaliteitsjournalistiek. Ruim 2,4 miljoen lezers en luisteraars – betrokken en ambitieus. Ontdek hier meer over onze doelgroep en de mogelijkheden om te adverteren, we denken graag met je mee.
Bronnen: GfK, NRC Community, oktober 2024, profiel op basis van maandscreening | Mindshare Business Insights, november 2024, key learnings podcast effectonderzoek | NPMMDGM2024I, gemiddelde leesduur
adverteren.nrc.nl/doelgroep
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] NRC zoekt een Manager Klantwaarde
Bram Endedijk wordt host NRC Vandaag
Studie van NRC en Mindshare naar advertenties podcasts
[Vacatures] NRC zoekt een Leidinggevende Datavisualisatie en Infographics
[Vacatures] NRC zoekt een Manager Marketing
Gepubliceerd door: Bas Vlugt