ACM publiceert openbare versie afwijzing overname RTL Nederland door DPG Media

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de openbare versie gepubliceerd van de beslissing tot afwijzing van de meldingsaanvraag van DPG Media voor het mogen overnemen van RTL Nederland (van RTL Group).

Eerder had de ACM op 17 mei 2024 al uiteengezet dat op basis van marktonderzoek de ACM mogelijke nadelige gevolgen ziet van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten en onder meer ook vraagtekens stelt bij de advertentiemacht van een gecombineerd DPG Media en RTL Nederland.

DPG Media dient een vergunning aan te vragen om RTL Nederland te mogen overnemen. Hierbij dient de ACM opnieuw beslissen of en onder welke voorwaarden een vergunning voor een dergelijke overname kan worden afgegeven. Er is nog geen vergunningsaanvraag gedaan.

Belangrijkste conclusies

De ACM stelt in het document onder meer over de crossmediale markt van algemeen nieuws dat de voorgenomen concentratie zou kunnen leiden tot een significante beperking van de mededinging op de mogelijke crossmediale markt voor het aanbieden van algemeen nieuws aan consumenten.

Het Commissariaat voor de Media stelde daarbij in een advies dat een vermindering van aanbieders kan leiden tot een minder divers aanbod en dat de kwaliteit van het nieuws ook kan verminderen.

Partijen krijgen volgens de ACM als gevolg van de voorgenomen concentratie een zeer aanzienlijke positie op deze mogelijke markt. De ACM kan op dit moment niet uitsluiten dat als gevolg van de voorgenomen concentratie het aanbod van algemeen nieuws zou kunnen verminderen. Nader onderzoek is volgens de ACM nodig in een eventuele vergunningsfase.

DPG Media en RTL Nederland wijzen op redactiestatuten en het niet past om (de kwaliteit van het) nieuws te verschralen bij hoogwaardige doelstellingen die het bedrijf heeft en er ook geen prikkel voor bestaat. Ook ontkennen DPG Media en RTL Nederland het bestaan van een markt van crossmediaal nieuws.

Online nieuws

Voor online nieuws stelt de ACM dat RTL Nederland en DPG Media samen als gevolg van de voorgenomen concentratie een zeer substantiële positie hebben op een mogelijke markt voor algemeen online nieuws. Het risico bestaat volgens ACM dat, vergelijkbaar aan de mogelijke crossmediale markt voor algemeen nieuws, deze positie Partijen in staat stelt om het aanbod richting de consument te verminderen. Daarnaast kan ook de kwaliteit van het marktbrede online nieuwsaanbod mogelijk verslechteren met minder aanbieders. Daarmee is er aldus een mogelijkheid dat de mededinging wordt belemmerd op deze markt.

Partijen nemen met betrekking tot online nieuws als gevolg van de voorgenomen concentratie een tweede positie in, na de NPO/NOS. Het risico bestaat volgens de ACM dat DPG Media en RTL Nieuws de kwaliteit van het online aanbod van nieuws zouden kunnen verminderen. Partijen lijken nabije concurrenten en lijken onvoldoende te worden gedisciplineerd door multihoming, buitenlandse aanbieders of themanieuws. Nader onderzoek in een eventuele vergunningsfase is daarom noodzakelijk volgens de ACM.

 DPG Media en RTL Nederland stellen zelf dat ze thans geen concurrenten zouden zijn op het vlak van online nieuws waarmee ook de mededinging mniet in het geding is en dat het laten verschralen nadelig is voor het bereik.

ANP

Over het ANP stelt de ACM dat de inkoopmacht vergroot wordt waarmee de contract waarde verlaagd wordt met als gevolg dat concurrenten meer moeten betalen. DPG Media en RTL Nederland zijn in hun standpunt daar niet op ingegaan anders dan dat ze niet voornemens zijn de contract relatie te beëindigen.

Freelancers

Ook wijst de ACM op de inkoopmacht van DPG Media en RTL Nederland richting freelancers, waarbij ACM er wel op wijst dat de toevoeging van RTL Nederland aan DPG Media weliswaar een beperkte verhoging van marktaandeel is, maar dat het toch nadelige effecten kan hebben. DPG Media en RTL Nederland hebben gewezen op de werkcode van DPG Media die bepaalt dat er een minimumtarief van 30 euro per uur wordt gehanteerd. NVJ en de Auteursbond stelt dat 45 procent van de freelancers echter minder betaald krijgt en slechte arbeidsomstandigheden hebben.

Online adverteren

De ACM is van mening dat niet aannemelijk is dat online adverteerders benadeeld worden als gevolg vna de overname van RTL Nederland, ook al wordt de combinatie een nog grotere Nederlandse partij. Bij het aanbieden van niet-zoekgerelateerde online (display) advertenties is het gezamenlijk marktaandeel onder de 10 procent, dit is ook zo bij online advertenties.

Voor facilitaire diensten, inkoop van AV-content en ontwikkeling van reclameconcepten ziet de ACM geen problemen.

Conglomeraat

Voor conglomeraat-effecten ziet de ACM wel problemen.Dit komt volgens de ACM door de datapositie, waarmee ze aantrekkelijke posities hebben voor adverteerders. Deze positie kan crossmediaal ingezet worden voor adverteerders waardoor concurrenten benadeeld worden.

Mediahuis, Talpa Network en FD Mediagroep hebben daartoe hun bezwaren bij de ACM kenbaar gemaakt. Mediahuis vreest een one stop shop voor adverteerders met het verleiden tot het inkopen voor meer budget, waardoor minder budget overblijft voor andere partijen.

Talpa Network ziet gebeuren dat het in een verzwakte concurrentiepositie terecht komt omdat het geen crosschannel-kortingen kan geven.

Mediahuis vreest dat als 10 procent van het budget dat thans naar Mediahuis gaat, naar DPG Media en RTL Nederland gaat, dit leidt tot kostenreductie, minder innovatiemogelijkheden en technologische achterstand toeneemt.

Het volledige besluit is hier te vinden.

www.acm.nl

www.dpgmediagroup.nl

www.rtl.com

www.rtl.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Zes winnaars in Margriets 60 boven 60

03-12-2025 | 21:00:00
Margriets 60 boven 60 is een lijst met vrouwen van 60 jaar en ouder die maatschappelijke impact maken in Nederland

DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België

01-12-2025 | 17:47:00
DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. Er zijn voortaan drie businessunits en drie saleshuizen.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur | Margriet, Libelle & Flair

01-12-2025 | 10:15:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur | Margriet, Libelle & Flair (7 maanden) - Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Samensteller & Nieuwsredacteur Online bij AD

01-12-2025 | 09:49:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Samensteller & Nieuwsredacteur Online - AD - Rotterdam

Whazzup?! in Media #11: Stop desinformatie: zo reageren merken effectief

27-11-2025 | 09:54:00
In de 11e aflevering van Whazzup?! in Media praten Roger Verdurmen en René Zeedijk je bij over effectieve strategieën tegen desinformatie
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.