[Column] David de Jong over radio- en audiofenomeen Alfred Lagarde

Ik was een jaar of 16. Had een prijsvraag gewonnen in de tijd dat er praktisch nauwelijks commerciële radiozenders bestonden en Veronica nog een publieke omroepvereniging was. Ik mocht als winnaar van de prijsvraag Radio Romantica mee presenteren met Alfred Lagarde en Mària Schopman. Alfred Lagarde was voor mij met zijn fantastische stemgeluid, een radioheld. Energiek, maar ook begripvol en wild tegelijk. Dit programma dat circa 10 jaar heeft bestaan, schijnt het toen best beluisterde Radio 5-programma te zijn geweest, en dat was – los van de thematiek erotiek en relaties – met name dankzij deze man.

Audiokunstenaar voor radio en merken

Alfred Lagarde. Hij werd slechts 49 en overleed op 1 januari 1998 aan een hersenbloeding. Het is 25 jaar geleden. Zijn stemgeluid kende iedereen. Als het niet vanwege zijn radioprogramma’s was (naast Radio Romantica, het bekendste programma was Countdown Café met Kees Baars), dan was het vanwege zijn werk als voice-over voor niet alleen spotjes, jingles, programma’s en aankondigingen bij Veronica, maar ook voor talloze merken waar hij als ware audiokunstenaar zijn stem aan leende. Voor zijn werk bij Veronica werkte hij voor de  VARA en zeezender Radio Noordzee Internationaal alsmede korte tijd voor de AVRO en KRO.

Vrijheid

Alfred was in feite een uniek fenomeen dat kon bestaan dankzij het toenmalige publieke bestel waar hij vooral vrijheid kende en dankzij die vrijheid zijn liefde voor de muziek over wist te brengen aan een miljoenenpubliek. Waarschijnlijk zou het heel moeilijk zijn om dezelfde vrijheid te verkrijgen in het huidige medialandschap.

Tim Op het Broek heeft anno 2023 voor het huidige Kink een podcastserie gemaakt over Alfred Lagarde die voor velen juist de liefde voor het audiovak doet weerklinken. De eerste twee afleveringen staan inmiddels online. De energie die je hoort bij het horen van zijn stem is zo uniek dat hij ook voor de reclamewereld van onschatbare waarde was en de waarde van audio tot zijn recht liet komen. In feite was hij zijn tijd ver vooruit en kun je stellen dat als je het terug hoort het een enorm gemis is hem niet meer te horen.

De eveneens veel te vroeg overleden Arjen Grolleman, met wie ik destijds regelmatig contact had, beheerste met zijn stem eveneens de audiokunst en maakte in het jaar van zijn overlijden een muziekspecial die aan Alfred Lagarde gewijd was. Ook Jos Bergenhenegouwen (eveneens stem van Veronica en de eerste stem van RTL Veronique/RTL4 en later Arrow Classic Rock) wijdde een herdenkingsuitzending aan het radiofenomeen in 2008. Alfred Lagarde was een van de weinige echte rock-'n-rollfiguren op de radio. Helaas heeft de keerzijde van zijn levensstijl (drank en drugs) hem jong laten sterven, maar zijn spirit is niet weg.

---

David de Jong is als journalist werkzaam bij onder meer Marketing Report.

Lees ook:

19-12-2022 | [Column] David de Jong: Doorspoelen van reclame: speelt het überhaupt?
14-12-2022 | [Column] David de Jong: De frequentieverdeling: Talpa Network, Radio Veronica en de onduidelijkheid
14-12-2022 |
[Column] David de Jong: PAST en FAST we moeten er aan wennen
30-11-2022 | [Column] David de Jong: Mediadebat Tweede Kamer. 5 uur discussie over incidentenpolitiek
22-11-2022 | [Column] David de Jong: lang wegkijken voor de kijkcijfers. En nu?

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.