3 miljoen euro investering AI-marketing startup Billy Grace

De investering komt na een groei van 700 procent in 2024 en wordt gebruikt om nationaal en internationaal verder op te schalen

De Nederlandse AI-marketing startup Billy Grace maakt bekend een investering van drie miljoen euro te hebben opgehaald. Investeerders zijn Fortino Capital en een aantal angel investeerders. De investering komt na een groei van 700 procent in 2024 en wordt gebruikt om nationaal en internationaal verder op te schalen. Het bedrijf heeft inmiddels gebruikers in de VS, Duitsland, Engeland en Zweden en wordt door onder meer Otrium, Matt Sleeps, Stanley, Intratuin en DPG Media Group gebruikt.

Dankzij AI heeft marketeer meer tijd voor creativiteit en strategie

Mitch Voskuilen, oprichter en CEO van Billy Grace: “Veel marketeers en marketingbureaus worstelen met dezelfde uitdaging: er zijn steeds meer marketingkanalen en daardoor is er steeds meer data. Elk marketingkanaal heeft daarbij eigen rapportagetools, wat het niet overzichtelijker maakt. Bedrijven worstelen vaak ook met de attributie van campagnegelden: het is vaak gissen welke kanalen voor groei zorgen. AI lost deze problemen op en toont welke marketing-euro rendeert.”

Volgens een recent onderzoek zou 87 procent van de marketeers vrezen dat AI hun baan overneemt. Billy Grace voorziet een andere toekomst voor marketeers in het AI-tijdperk. “Marketing-teams die AI inzetten om digitale advertenties te automatiseren, houden meer tijd over voor werk waar mensen beter in zijn. Onze gebruikers melden dat ze vaker toekomen aan het bedenken van originele campagnes en het ontwikkelen van effectieve strategieën. AI maakt de mens niet overbodig, AI ontlast de mens juist.”

Groei van 700 procent in 2024

Sinds de lancering van de startup in de zomer van 2022 maakt het bedrijf een flinke groei door. In 2023 meldde Billy Grace nog een groei van 800 procent en in 2024 een groei van 700 procent. Inmiddels is de startup marktleider in Nederland en actief in de VS, Duitsland, Engeland en Zweden. Bedrijven als Intratuin, Holland Casino, Dekbed-Discounter, Otrium, DPG Media Group, Stanley, Matt Sleeps, Bouwmaat, Marie Stella Maris, The Sting, Cotton Club, Costes en Soldaat van Oranje maken gebruik van Billy Grace.

Mitch Voskuilen: “We willen deze stijgende lijn doorzetten. Het is onze ambitie om een groter deel van de Engelse, Amerikaanse en Duitse markt te veroveren. Het grote voordeel is dat we als SaaS-bedrijf makkelijker opschalen en de uitdagingen van marketeers universeel zijn. De internationale expansie en snelle groei vraagt overigens wel iets van onze operatie: we zoeken continu naar nieuwe collega’s.”

AI-pionier profiteert van AI-hype

Billy Grace profiteert bovendien van de toegenomen interesse in AI. Mitch Voskuilen: “We hebben jarenlang aan Billy Grace gebouwd, ons platform met een beperkt aantal partners getest en lanceerden ons bedrijf in 2022. Destijds was er nog niet zoveel aandacht voor de kansen van AI. Dankzij de populariteit van ChatGPT zijn veel bedrijven benieuwd geworden naar de mogelijkheden van AI. Billy Grace profiteert van de toegenomen nieuwsgierigheid naar AI.”

Wouter Goossens, Investment Director bij Fortino Capital: “De visie van Billy Grace is helder: AI helpt marketeers om meer tijd vrij te maken voor taken waarin mensen het verschil maken. Die visie resoneert zowel bij traditionele bedrijven, marketingbureaus als bij jonge startups. We zijn de mogelijkheden van AI overigens pas net aan het ontdekken. Over een paar jaar gebruikt elk marketingteam AI om zijn marketing ‘slimmer’ te maken. We kijken ernaar uit om samen met Billy Grace die toekomst mogelijk te maken.”

Over Billy Grace

Billy Grace is in 2021 opgericht door Robin Friend, Mitch Voskuilen en Tjadi Peeters. Het platform van Billy Grace laat bedrijven samenwerken met zelflerende algoritmes (AI). Via het platform kunnen marketeers de effectiviteit van online marketing binnen en over kanalen beter volgen, attribueren, analyseren, automatiseren en optimaliseren. Zo stelt de startup marketeers weer in staat meer tijd vrij te maken voor taken waarin mensen het verschil maken.

www.billygrace.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Waarom marketing vastloopt en hoe we daar in 2026 uitkomen

18-12-2025 | 13:06:00
Het einde van het jaar is traditioneel het moment van reflectie. Kijk ik terug op 2025 vanuit marketing, dan zie ik geen gebrek aan technologie maar een gebrek aan besluitvorming

Patrick Petersen: Een generatieve kerst (waar niemand om vroeg)

16-12-2025 | 11:31:00
Het begon onschuldig met zomaar een kerstkaart. Tenminste, dat dacht ik. Maar dit jaar kwam hij niet van tante Ria met haar onleesbare handschrift en een vergeelde foto van de hond.

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.

DCVF benoemt Sanne Demir tot transitiemanager

15-12-2025 | 19:51:00
Sanne Demir is bij activatiebureau DCVF benoemd tot transitiemanager. Zij is sinds oktober 2019 werkzaam voor DCVF als strateeg en gedragsdeskundige

Monks Nederland slankt af bij introductie AI-visie

12-12-2025 | 12:34:00
Monks Nederland heeft de afgelopen periode een proces doorgemaakt waarbij het zal afslanken. Het bedrijf bevestigt aan Marketing Report dat het intern een andere visie heeft gepresenteerd die inspeelt op met name AI-ontwikkelingen

 

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.