[Whitepaper] VML: Controlling Content Chaos

VML en Contentful hebben onderzoek gedaan onder 1000 spelers in USA, UK, Duitsland en Nederland naar contentmanagement op global scale.

Samenvatting

Voor wereldwijde merkconsistentie heb je strategische governance nodig. 81 procent van de merken vindt het moeilijk om in verschillende markten een uniforme merkidentiteit uit te stralen. Met een sterke contentgovernancestrategie en duidelijke richtlijnen, kun je content lokaal variëren en wereldwijd consistentie waarborgen.

Maak contentsupplychains efficiënter door meer samenhang. Gefragmenteerde inspanningen en afgeschermde teams doen afbreuk aan de flexibiliteit en impact van je content. Stem je content-supplychains op elkaar af en inventariseer daarbij workflows en verantwoordelijkheden – en richt je bovendien op alle fases, van planning tot en met meting. Zo stroomlijn je je contentoperaties en verhoog je de efficiëntie.

Content als waardevolle asset. Zie content als waardevol bezit dat nauw verbonden is met je bedrijfsdoelen en klantervaringen. Door je strategie hierop af te stemmen, draagt je content bij aan meetbare
bedrijfsresultaten en waardevolle klantervaringen.

Samenwerking leidt tot naadloze omnichannelcontent. Door silo’s te doorbreken, bevorder je een cultuur van samenwerking. Resultaat: effectieve omnichannel-content. Veel leidinggevenden (83%) zien een gebrek aan communicatie namelijk als een grote uitdaging. Door duidelijke rollen te stellen, relevante trainingen aan te bieden en effectieve communicatiekanalen op te zetten, stimuleer je samenwerking.

Bied op maat gemaakte ervaringen met datagedreven oplossingen. Gepersonaliseerde content is een wapen. Maar écht ervaringen op maat aanbieden, is met veel traditionele CMSsystemen nog lastig. Door dataplatforms en -analytics in je contentsysteem te integreren, kun je content op grote schaal treffend personaliseren.

Stap over op een MACH-architectuur voor flexibele content. Legacy-systemen beschikken niet over de flexibiliteit en schaalbaarheid die je vandaag de dag nodig hebt. Stap daarom over op een composable contentstack, gebaseerd op MACH-principes: microservices, APIfirst, cloud-native en headless. Zo’n stack is veel wendbaarder, integreert naadloos in andere systemen en past zich makkelijk aan nieuwe technologieën aan.

De ROI van content meet je alleen met grondige analyses. Veel leidinggevenden (84%) vinden het lastig om de impact van content in cijfers uit te drukken. Dat is het ook: er zijn robuuste metingen voor nodig. Door KPI’s bij te houden – afgestemd op zakelijke doelstellingen – onderbouw je de waarde van content én creëer je draagvlak.

Verrijk menselijke creativiteit met strategisch AIgebruik. Een meerderheid van de bedrijven (88%) gebruikt een vorm van AI. Om daar echt je voordeel mee te doen, is een strategische aanpak cruciaal. Gebruik AI vooral om menselijke capaciteiten te versterken, bijvoorbeeld binnen governance, taxonomie en workflow-optimalisatie – in plaats van alleen te focussen op snelheid. Dat kan namelijk ten koste gaan van kwaliteit.

Optimaliseer assetmanagement met gecentraliseerde DAM-systemen. Geïsoleerd assetmanagement gaat efficiëntie en samenwerking tegen. Met een gecentraliseerd DAMsysteem zorg je ervoor dat
teams eenvoudig assets kunnen vinden, delen en hergebruiken. Daarvoor zijn wel duidelijke governance en metadata-richtlijnen nodig. Zo maximaliseer je de waarde van je assets én stroomlijn je je inspanningen.

Integreer design systems voor merkconsistentie en efficiëntie. Als design systems niet aan elkaar zijn gekoppeld, wordt je contentproductie inconsistent en traag. Door deze systemen in je contentworkflow op te nemen, zorg je voor uniformiteit, gestroomlijnde productie en efficiëntie. Contentmakers kunnen zo namelijk met vooraf goedgekeurde ontwerpelementen werken.

Het complete rapport staat hier

Over VML

Merken verbinden en groei stimuleren. Dát is waarin VML elke keer weer toonaangevend blijkt. Ons geavanceerde en creatieve huis blinkt uit op het snijvlak van Brand Experience, Customer Experience en Commerce een speelveld waarin we veel lof oogsten met onze innovatieve projecten. Bijvoorbeeld voor organisaties als AstraZeneca, Colgate‑Palmolive, Hästens, Ford, Dyson, Microsoft, Nestlé, Rituals en The Coca‑Cola Company. Hoe we voor hen en al onze andere klanten het verschil maken? Simpel: onze ruim 30.000 getalenteerde collega’s – makers, doeners, vernieuwers en denkers – actief op vijf continenten en in meer dan zestig markten. We hebben hoofdkantoren in Kansas City, New York, Detroit, Londen, São Paulo, Shanghai, Singapore, Amsterdam en Sydney. Dat maakt VML de grootste creatieve speler ter wereld. VML is onderdeel van WPP, dat door Forrester Wave is uitgeroepen tot marktleider op het gebied van Commerce Services, Global Digital Experience Services, Global Marketing Services en Marketing Measurement & Optimization.

www.vml.com

Content Marketing Awards 2024

Marketing Report organiseert op 6 november de Content Marketing Awards, de grootste contentmarketing cases competitie van Nederland. Je kunt cases inzenden tot en met 9 september

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden hier

www.contentmarketingawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkel kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.