[Whitepaper] VML: Controlling Content Chaos

VML en Contentful hebben onderzoek gedaan onder 1000 spelers in USA, UK, Duitsland en Nederland naar contentmanagement op global scale.

Samenvatting

Voor wereldwijde merkconsistentie heb je strategische governance nodig. 81 procent van de merken vindt het moeilijk om in verschillende markten een uniforme merkidentiteit uit te stralen. Met een sterke contentgovernancestrategie en duidelijke richtlijnen, kun je content lokaal variëren en wereldwijd consistentie waarborgen.

Maak contentsupplychains efficiënter door meer samenhang. Gefragmenteerde inspanningen en afgeschermde teams doen afbreuk aan de flexibiliteit en impact van je content. Stem je content-supplychains op elkaar af en inventariseer daarbij workflows en verantwoordelijkheden – en richt je bovendien op alle fases, van planning tot en met meting. Zo stroomlijn je je contentoperaties en verhoog je de efficiëntie.

Content als waardevolle asset. Zie content als waardevol bezit dat nauw verbonden is met je bedrijfsdoelen en klantervaringen. Door je strategie hierop af te stemmen, draagt je content bij aan meetbare
bedrijfsresultaten en waardevolle klantervaringen.

Samenwerking leidt tot naadloze omnichannelcontent. Door silo’s te doorbreken, bevorder je een cultuur van samenwerking. Resultaat: effectieve omnichannel-content. Veel leidinggevenden (83%) zien een gebrek aan communicatie namelijk als een grote uitdaging. Door duidelijke rollen te stellen, relevante trainingen aan te bieden en effectieve communicatiekanalen op te zetten, stimuleer je samenwerking.

Bied op maat gemaakte ervaringen met datagedreven oplossingen. Gepersonaliseerde content is een wapen. Maar écht ervaringen op maat aanbieden, is met veel traditionele CMSsystemen nog lastig. Door dataplatforms en -analytics in je contentsysteem te integreren, kun je content op grote schaal treffend personaliseren.

Stap over op een MACH-architectuur voor flexibele content. Legacy-systemen beschikken niet over de flexibiliteit en schaalbaarheid die je vandaag de dag nodig hebt. Stap daarom over op een composable contentstack, gebaseerd op MACH-principes: microservices, APIfirst, cloud-native en headless. Zo’n stack is veel wendbaarder, integreert naadloos in andere systemen en past zich makkelijk aan nieuwe technologieën aan.

De ROI van content meet je alleen met grondige analyses. Veel leidinggevenden (84%) vinden het lastig om de impact van content in cijfers uit te drukken. Dat is het ook: er zijn robuuste metingen voor nodig. Door KPI’s bij te houden – afgestemd op zakelijke doelstellingen – onderbouw je de waarde van content én creëer je draagvlak.

Verrijk menselijke creativiteit met strategisch AIgebruik. Een meerderheid van de bedrijven (88%) gebruikt een vorm van AI. Om daar echt je voordeel mee te doen, is een strategische aanpak cruciaal. Gebruik AI vooral om menselijke capaciteiten te versterken, bijvoorbeeld binnen governance, taxonomie en workflow-optimalisatie – in plaats van alleen te focussen op snelheid. Dat kan namelijk ten koste gaan van kwaliteit.

Optimaliseer assetmanagement met gecentraliseerde DAM-systemen. Geïsoleerd assetmanagement gaat efficiëntie en samenwerking tegen. Met een gecentraliseerd DAMsysteem zorg je ervoor dat
teams eenvoudig assets kunnen vinden, delen en hergebruiken. Daarvoor zijn wel duidelijke governance en metadata-richtlijnen nodig. Zo maximaliseer je de waarde van je assets én stroomlijn je je inspanningen.

Integreer design systems voor merkconsistentie en efficiëntie. Als design systems niet aan elkaar zijn gekoppeld, wordt je contentproductie inconsistent en traag. Door deze systemen in je contentworkflow op te nemen, zorg je voor uniformiteit, gestroomlijnde productie en efficiëntie. Contentmakers kunnen zo namelijk met vooraf goedgekeurde ontwerpelementen werken.

Het complete rapport staat hier

Over VML

Merken verbinden en groei stimuleren. Dát is waarin VML elke keer weer toonaangevend blijkt. Ons geavanceerde en creatieve huis blinkt uit op het snijvlak van Brand Experience, Customer Experience en Commerce een speelveld waarin we veel lof oogsten met onze innovatieve projecten. Bijvoorbeeld voor organisaties als AstraZeneca, Colgate‑Palmolive, Hästens, Ford, Dyson, Microsoft, Nestlé, Rituals en The Coca‑Cola Company. Hoe we voor hen en al onze andere klanten het verschil maken? Simpel: onze ruim 30.000 getalenteerde collega’s – makers, doeners, vernieuwers en denkers – actief op vijf continenten en in meer dan zestig markten. We hebben hoofdkantoren in Kansas City, New York, Detroit, Londen, São Paulo, Shanghai, Singapore, Amsterdam en Sydney. Dat maakt VML de grootste creatieve speler ter wereld. VML is onderdeel van WPP, dat door Forrester Wave is uitgeroepen tot marktleider op het gebied van Commerce Services, Global Digital Experience Services, Global Marketing Services en Marketing Measurement & Optimization.

www.vml.com

Content Marketing Awards 2024

Marketing Report organiseert op 6 november de Content Marketing Awards, de grootste contentmarketing cases competitie van Nederland. Je kunt cases inzenden tot en met 9 september

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden hier

www.contentmarketingawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Marlies van Voorthuizen: Mentale gezondheid luistert nauw

29-10-2025 | 12:01:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het interview vertelt van Voorthuizen hier meer over

Jurgen Retra: Een klein gebaar zegt meer dan duizend woorden

29-10-2025 | 11:43:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het onderstaand interview vertelt Natwerk hier meer over

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

DPG Media integreert Brand Metrics-technologie in Ad Manager

28-10-2025 | 17:14:00
Brand Metrics, wereldwijd marktleider in brand lift-meettechnologie, breidt de samenwerking met de advertentietak van DPG Media verder uit.

Onlyhumans laat Vlaanderen blauw kleuren voor Flitsmeister

27-10-2025 | 13:47:00
Om in Vlaanderen meer naamsbekendheid op te bouwen, werkt Flitsmeister samen met reclamebureau Onlyhumans.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.