Wat de herinrichting van marketing bij Mercedes-Benz zegt over ons vak

[Column] Carsten Baumgarth: Wij in onze marketing- en merkenbubble moeten eindelijk wakker worden

Al jaren wordt, ook wetenschappelijk, vastgesteld dat marketing binnen bedrijven steeds verder aan betekenis verliest, ondanks het extreem hoge aandeel van de merkwaarde in de totale bedrijfswaarde en het (leerboek)principe dat marketing staat voor marktgerichte bedrijfsvoering.

Nu is aangekondigd dat Bettina Fetzer, tot nu toe verantwoordelijk voor Communicatie & Merk, Mercedes-Benz verlaat en wordt vervangen door Christina Schenck. Ik kan en wil de vakinhoudelijke competenties van Christina Schenck niet beoordelen, maar zij heeft Finance & Accounting gestudeerd en diverse CFO-rollen vervuld bij Mercedes. Nu neemt zij, naast haar huidige rol als Vice President Treasury & Investor Relations, ook de verantwoordelijkheid voor marketing en merkbeheer op zich.

Wat zegt dit over ons vak?

  • Een marketingopleiding is niet noodzakelijk voor een marketingfunctie op directieniveau.
  • Marketing kan er blijkbaar ook ‘even bij’ gedaan worden.

Wij in onze marketing- en merkenbubble moeten eindelijk wakker worden. Onder andere zie ik de volgende aandachtspunten:

  • De marketingopleiding moet “harder”, specifieker en interdisciplinaire worden! Studeren voor marketing omdat je niet zo goed bent met cijfers, moet eindelijk tot het verleden behoren.
  • Marketing moet minder show maken, minder achter twijfelachtige awards aanlopen en minder schijnexpertise op LinkedIn promoten, maar echt bijdragen aan businessresultaten.
  • (Zinvolle) cijfers worden steeds belangrijker en een evidence-based bewijs voor het effect van merk en marketing is absoluut noodzakelijk.
  • Marketing moet minder naar de “waan van de dag” luisteren en eindelijk de kloof tussen wetenschap en praktijk overbruggen. Meer wetenschappelijke inzichten moeten worden waargenomen, begrepen en toegepast in de praktijk.
  • Marketingverantwoordelijken zouden Financiën, IT, R&D en aangrenzende vakgebieden moeten bestuderen om de “taal” op C-level te begrijpen en te gebruiken. Kengetallen zoals websitebezoeken of het winnen van betaalde awards overtuigen geen CEO en schaden het imago van ons vak.

Hoe ziet de wereld van marketingwetenschap en -praktijk deze stap van Mercedes? Wat moet er veranderen?


Carsten Baumgarth is Associate Editor for Strategic Marketing of the International Journal of Arts Management

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Marco Ophof treedt toe tot MT van 100procent

31-10-2025 | 13:33:00
Samen met Rick de Wit en Evelien Schrijver vormt hij het nieuwe leiderschapstrio dat het bureau richting de volgende groeifase leidt.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Account Director

31-10-2025 | 07:27:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Account Director (32- 40 uur per week) · Amsterdam

[Vacatures] Brand Builders zoekt een Art Director

31-10-2025 | 06:50:00
Brand Builders is per direct op zoek naar Art Director

Klaar Bavinck Group Director of Content Matter

30-10-2025 | 16:22:00
In haar rol speelt ze een centrale rol in het verder vormgeven van Matters strategie en creatieve koers binnen het content- en retailmedialandschap.

Happy Horizon wint pitch van Tricorp Workwear

30-10-2025 | 15:38:12
De samenwerking is gericht op het realiseren van de internationale groeidoelstellingen van het merk.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.