Waarom Gen Z sceptisch is over AI-reclame

Generatieve AI wordt door veel adverteerders omarmd om kosten te verlagen en sneller content te produceren. Toch blijkt uit onderzoek van IAB en Sonata Insights dat Gen Z en millennials daar lang niet altijd positief tegenover staan. Waar 80 procent van de professionals denkt dat jongeren AI-reclame accepteren, blijkt in werkelijkheid minder dan de helft dat te doen.

Drie belangrijke bezwaren

Jongeren hebben vooral moeite met de echtheid en relevantie van AI-campagnes. Uit het onderzoek blijkt dat 36 procent AI-reclame onecht vindt en de menselijke factor mist. Daarnaast ervaart 34 procent de uitingen als saai of voorspelbaar. Tot slot ziet 31 procent AI in reclame als onethisch, bijvoorbeeld vanwege zorgen over misleiding, bias of het verdwijnen van banen.

Verschil in beleving

Professionals omschrijven AI-campagnes vaak als creatief en vernieuwend. Jongeren daarentegen noemen ze juist nep en gemaakt. Deze tegenstelling laat zien dat er een duidelijke interpretatiekloof bestaat: wat voor merken voelt als een moderne en slimme zet, komt bij jongeren juist over als leeg of onoprecht.

Wanneer AI wél werkt

De scepsis betekent niet dat jongeren AI-reclame volledig afwijzen. Campagnes die visueel aantrekkelijk, humoristisch of persoonlijk relevant zijn, worden wel beter ontvangen. Daarmee ligt er voor merken een kans om AI verantwoord en mensgericht in te zetten.

Conclusie

AI in reclame is niet kansloos, maar vraagt om zorgvuldigheid. Jongere doelgroepen willen transparantie, authenticiteit en emotionele connectie. Merken die AI met die waarden combineren, kunnen de technologie laten werken als een brug in plaats van een barrière.

Het volledige artikel lees je via Screenforce

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

VAB-onderzoek: KPI’s verschillen per type adverteerder

09-09-2025 | 11:49:00
Uit het onderzoek blijkt dat alle bedrijven dezelfde top 3 doelstellingen nastreven: merkbekendheid, omzet en winst.

Michel van der Voort: Maak tv-inkoop even simpel als online

09-09-2025 | 00:15:00
Michel van der Voort is algemeen directeur van brancheorganisatie Screenforce. We spreken met hem over de halfjaarcijfers, NMO Kijkonderzoek Fase 2 en meer.

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

VAB-onderzoek: KPI’s verschillen per type adverteerder

09-09-2025 | 11:49:00
Uit het onderzoek blijkt dat alle bedrijven dezelfde top 3 doelstellingen nastreven: merkbekendheid, omzet en winst.

Michel van der Voort: Maak tv-inkoop even simpel als online

09-09-2025 | 00:15:00
Michel van der Voort is algemeen directeur van brancheorganisatie Screenforce. We spreken met hem over de halfjaarcijfers, NMO Kijkonderzoek Fase 2 en meer.

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.