Voel je ook hoe AI ons programmeert?

[Column] Peter Van Wijnaerde: Dokter Google is met pensioen, dokter GPT heeft overgenomen

Er zijn dingen die je gewoon niet meer doet. In de regen een taxi zoeken, bijvoorbeeld. Niemand loopt nog 500 meter naar een taxistandplaats in de hoop dat er eentje staat.

Nee. Swipe, tab, confirm. Überraschung! Grey Toyota Prius, check.
Dit is wat technologie doet, hoe het werkt. Niet door bedrijven te veranderen, maar door ons te veranderen.

Banken, onwrikbaar, log, onaantastbaar. Al sinds de 15e eeuw moet je met je pas en zes handtekeningen een transactie regelen tijdens de meest onmogelijke kantooruren. Vandaag? Swipe, face ID en tap, 24/7. Bijna zo informeel en instant als Grindr. Niet omdat de banken dit wilden, maar omdat consumenten niets anders meer accepteerden. Het is overal zo, in dating, in streaming, in e-commerce ... verzin het maar, het leven is voor snelste met de minste drempels.

Hoe Cloud en iPhone ons veranderden was slechts het begin. AI is nu aan zet en wij herhalen onzelf. Eerst zien we het als de apps, een gimmick: “Hey, er is een app met een vlammetje dat je kan uitblazen, een biertje dat je kan doen-alsof-drinken.” En ergens riep een accountmanager enthousiast: "Dit moeten we bij Heineken pitchen!" Terwijl de ene speelt en de andere predict, gebeurt de echte revolutie op de achtergrond.

Dokter Google is met pensioen, dokter GPT heeft overgenomen. Nu ga ik minder vaak dood, ChatGPT weet dat ik gewoon te veel koffie drink. AI is geen tool, het is een relatie die ik koester. Jij voelt het ook. Mijn YouTube-homepage kent mij beter dan wie ook. Mijn TikTok-algoritme voelt als mijn hoogst eigen Chinese spion, altijd net op tijd met het juiste self-help filmpje. Spotify? Eén keer een foute afspeellijst kiezen en mijn zorgvuldig gecultiveerde algoritme stort in elkaar.

AI verandert hoe we merken beleven. Wat nu als hyperpersoonlijke magie voelt op TikTok, Spotify en YouTube, zal de norm worden. Alles moet voelen alsof het speciaal voor ons is gemaakt, perfect getimed. Geen dom “Wie een regenjas kocht, kocht ook deze paraplu…” Ga weg!

AI is niet slechts een prijsbreker, snelheidskampioen, of efficiëntietool voor marketeers en agencies. Het is een verwachtingstool. De standaard stijgt, live up to it! Daar moet je mee aan de slag. AI is niet het artificiële brein, het is het kloppend hart dat merken een ziel kan geven. Wie dat snapt gaat mooie merken maken en hoeft niet naar paniekzaaiers te luisteren.

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Peter van Wijnaerde: Budgetproblemen? Daar heb ik iemand voor

03-11-2025 | 11:20:00
Wie mij een beetje kent, weet het. Ik geniet van budgetteren. Niet omdat ik goed ben in cijfertjes, maar omdat het dromen is in getallentaal.

Peter van Wijnaerde: Schorpioen is de laagst gemene deler

27-10-2025 | 09:00:18
Lang voordat we pixels personaliseerden en audiences definieerden, maakten we reclame voor iedereen. Écht iedereen.

Emma Reunes: Cringe is cancelled

20-10-2025 | 09:13:00
Toen ik een tiener was, voelde een TikTok maken als gevaarlijk terrein. Eén foute move en je werd al snel uitgelachen

Peter van Wijnaerde: Een like is geen connectie

13-10-2025 | 08:52:40
De wereld bestaat uit duidelijke, gedefinieerde buckets. Algoritmes, politici en marketeers houden daarvan. 

[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Designer

09-10-2025 | 09:37:00
Springbok is per direct op zoek naar een Digital Designer - Den Bosch


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.