
Voel je ook hoe AI ons programmeert?
[Column] Peter Van Wijnaerde: Dokter Google is met pensioen, dokter GPT heeft overgenomen
Er zijn dingen die je gewoon niet meer doet. In de regen een taxi zoeken, bijvoorbeeld. Niemand loopt nog 500 meter naar een taxistandplaats in de hoop dat er eentje staat.
Nee. Swipe, tab, confirm. Überraschung! Grey Toyota Prius, check.
Dit is wat technologie doet, hoe het werkt. Niet door bedrijven te veranderen, maar door ons te veranderen.
Banken, onwrikbaar, log, onaantastbaar. Al sinds de 15e eeuw moet je met je pas en zes handtekeningen een transactie regelen tijdens de meest onmogelijke kantooruren. Vandaag? Swipe, face ID en tap, 24/7. Bijna zo informeel en instant als Grindr. Niet omdat de banken dit wilden, maar omdat consumenten niets anders meer accepteerden. Het is overal zo, in dating, in streaming, in e-commerce ... verzin het maar, het leven is voor snelste met de minste drempels.
Hoe Cloud en iPhone ons veranderden was slechts het begin. AI is nu aan zet en wij herhalen onzelf. Eerst zien we het als de apps, een gimmick: “Hey, er is een app met een vlammetje dat je kan uitblazen, een biertje dat je kan doen-alsof-drinken.” En ergens riep een accountmanager enthousiast: "Dit moeten we bij Heineken pitchen!" Terwijl de ene speelt en de andere predict, gebeurt de echte revolutie op de achtergrond.
Dokter Google is met pensioen, dokter GPT heeft overgenomen. Nu ga ik minder vaak dood, ChatGPT weet dat ik gewoon te veel koffie drink. AI is geen tool, het is een relatie die ik koester. Jij voelt het ook. Mijn YouTube-homepage kent mij beter dan wie ook. Mijn TikTok-algoritme voelt als mijn hoogst eigen Chinese spion, altijd net op tijd met het juiste self-help filmpje. Spotify? Eén keer een foute afspeellijst kiezen en mijn zorgvuldig gecultiveerde algoritme stort in elkaar.
AI verandert hoe we merken beleven. Wat nu als hyperpersoonlijke magie voelt op TikTok, Spotify en YouTube, zal de norm worden. Alles moet voelen alsof het speciaal voor ons is gemaakt, perfect getimed. Geen dom “Wie een regenjas kocht, kocht ook deze paraplu…” Ga weg!
AI is niet slechts een prijsbreker, snelheidskampioen, of efficiëntietool voor marketeers en agencies. Het is een verwachtingstool. De standaard stijgt, live up to it! Daar moet je mee aan de slag. AI is niet het artificiële brein, het is het kloppend hart dat merken een ziel kan geven. Wie dat snapt gaat mooie merken maken en hoeft niet naar paniekzaaiers te luisteren.
Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Media Buyer
Liridon Bejta: Data maken marketing meetbaar bij Springbok
Joe Public ontwikkelt verscampagne ALDI
Peter van Wijnaerde: De strategie? Bind je vast
Youri Harmsen: Marketing automation versterkt creatief werk
Gepubliceerd door: Saskia van Weert