
VML: AI versterkt creatieve mogelijkheden, het vervangt niet
[Interview] Michael van den Brande en Floris van de Weg (VML)
Het creatieve netwerk VML (dat onderdeel is van WPP) is ontstaan uit een wereldwijde fusie tussen Wunderman Thompson en VMLY&R en verenigt creativiteit en technologie. We spreken Michael van den Brande, Executive Strategy Director en Floris van de Weg, Business Unit Director van VML
Waar is VML in gespecialiseerd?
VML is gespecialiseerd in Brand Experience, Customer Experience, Commerce en Enterprise Solutions. We hebben een mooie mix tussen lokale en internationale klanten zoals MediaMarkt, GAMMA, Andrelon, Center Parcs, Coca-Cola en Amazon.
Gaat creativiteit AI verslaan of andersom? Of moet je er heel anders naar kijken?
Michael van den Brande: AI is geen vervanging voor menselijke creativiteit, maar een hulpmiddel. Het biedt shortcuts en kan processen versnellen, maar de échte creatieve vonk, de strategische visie en het begrip van menselijke emoties komen nog steeds van mensen. Zo richten wij onze eigen AI-tools onder de noemer WPP Open ook in, als hulpmiddel waarmee je als expert sneller komt tot waar je moet zijn. AI versterkt onze creatieve mogelijkheden, het vervangt ze niet.
Welke mensen mogen jou meteen bellen voor een baan? En om welke baan of banen gaat dat dan?
Floris van de Weg: We zijn altijd op zoek naar vooruitstrevende denkers die de brug kunnen slaan tussen lokale relevantie en het internationaal niveau. Denk aan strategen, creatieven en technologen die de toekomst van marketing willen en kunnen vormgeven en ervaring hebben met complexe, globale uitdagingen. Specifieke rollen variëren, maar de focus ligt op innovatie en strategisch en creatief denken op het snijvlak van cultuur en technologie.
Moeten merken een maatschappelijke relevantie hebben of hoeft dat niet?
Michael van de Brande: Culturele relevantie, oftewel resoneren met de leefwereld van de doelgroep, is cruciaal voor merken. Een expliciet maatschappelijk doel is niet altijd nodig, maar aansluiten bij culturele trends en gesprekken wel. Zo bouwen merken een sterkere band met hun publiek, niet door een geforceerde 'purpose', maar door een oprechte interesse en rol in hun cultuur.
Wordt 2025 voor jouw bedrijf een beter jaar dan 2024?
Floris van de Weg: 2024 was een goed jaar voor ons, met de aanwinst van nieuwe klanten en succesvolle projecten. Om van 2025 een nóg beter jaar te maken, gaan we ons focussen op onze positionering in de Nederlandse markt. Daarnaast gaan we verder met de uitbreiding van onze propositie, investering in talentontwikkeling en het versterken van onze samenwerking met ons netwerk en internationale klanten.
Welke te ontginnen kansen zie je anno 2025 in de markt?
Michael van en Brande: De grootste kans in 2025 ligt in het creëren van meaningful connections met consumenten.
Dit betekent een verschuiving van interruptie naar het bieden van waardevolle content en experiences op het juiste moment en in de juiste context, zodat merken een relevant onderdeel worden van het leven van hun doelgroep.
Hoe belangrijk is innovatie voor jullie industrie?
Michael van den Brande: Innovatie is essentieel voor onze industrie. Maar de grootste kansen liggen in een holistische benadering van innovatie. Wij zijn constant op zoek naar andere manieren om relevant te worden in de levens van mensen. Dat kan door partnerships aan te gaan met culture makers, door technologie toe te passen om maatschappelijke impact te hebben. Zo proberen we merken neer te zetten die niet alleen om aandacht schreeuwt, maar waarde biedt in het leven van consumenten.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Carine Thomas (VML): Navigeren in het nieuwe nu
VML bovenaan ranglijst Digital Enablers van MT/Sprout
VML en partners ontwikkelen T-Rex-leer
Pramod Chanana (VML): Van doolhof naar duidelijkheid
Carine Thomas (VML): Stap voor stap naar een sterke positive
Gepubliceerd door: David de Jong