VML: AI versterkt creatieve mogelijkheden, het vervangt niet

[Interview] Michael van den Brande en Floris van de Weg (VML)

Het creatieve netwerk VML (dat onderdeel is van WPP) is ontstaan uit een wereldwijde fusie tussen Wunderman Thompson en VMLY&R en verenigt creativiteit en technologie. We spreken Michael van den Brande, Executive Strategy Director en Floris van de Weg, Business Unit Director van VML

Waar is VML in gespecialiseerd?

VML is gespecialiseerd in Brand Experience, Customer Experience, Commerce en Enterprise Solutions. We hebben een mooie mix tussen lokale en internationale klanten zoals MediaMarkt, GAMMA, Andrelon, Center Parcs, Coca-Cola en Amazon.

Gaat creativiteit AI verslaan of andersom? Of moet je er heel anders naar kijken?

Michael van den Brande: AI is geen vervanging voor menselijke creativiteit, maar een hulpmiddel. Het biedt shortcuts en kan processen versnellen, maar de échte creatieve vonk, de strategische visie en het begrip van menselijke emoties komen nog steeds van mensen. Zo richten wij onze eigen AI-tools onder de noemer WPP Open ook in, als hulpmiddel waarmee je als expert sneller komt tot waar je moet zijn. AI versterkt onze creatieve mogelijkheden, het vervangt ze niet.

Welke mensen mogen jou meteen bellen voor een baan? En om welke baan of banen gaat dat dan?

Floris van de Weg: We zijn altijd op zoek naar vooruitstrevende denkers die de brug kunnen slaan tussen lokale relevantie en het internationaal niveau. Denk aan strategen, creatieven en technologen die de toekomst van marketing willen en kunnen vormgeven en ervaring hebben met complexe, globale uitdagingen. Specifieke rollen variëren, maar de focus ligt op innovatie en strategisch en creatief denken op het snijvlak van cultuur en technologie.

Moeten merken een maatschappelijke relevantie hebben of hoeft dat niet?

Michael van de Brande: Culturele relevantie, oftewel resoneren met de leefwereld van de doelgroep, is cruciaal voor merken. Een expliciet maatschappelijk doel is niet altijd nodig, maar aansluiten bij culturele trends en gesprekken wel. Zo bouwen merken een sterkere band met hun publiek, niet door een geforceerde 'purpose', maar door een oprechte interesse en rol in hun cultuur.

Wordt 2025 voor jouw bedrijf een beter jaar dan 2024?

Floris van de Weg: 2024 was een goed jaar voor ons, met de aanwinst van nieuwe klanten en succesvolle projecten. Om van 2025 een nóg beter jaar te maken, gaan we ons focussen op onze positionering in de Nederlandse markt. Daarnaast gaan we verder met de uitbreiding van onze propositie, investering in talentontwikkeling en het versterken van onze samenwerking met ons netwerk en internationale klanten.

Welke te ontginnen kansen zie je anno 2025 in de markt?

Michael van en Brande: De grootste kans in 2025 ligt in het creëren van meaningful connections met consumenten.

Dit betekent een verschuiving van interruptie naar het bieden van waardevolle content en experiences op het juiste moment en in de juiste context, zodat merken een relevant onderdeel worden van het leven van hun doelgroep.

Hoe belangrijk is innovatie voor jullie industrie?

Michael van den Brande: Innovatie is essentieel voor onze industrie. Maar de grootste kansen liggen in een holistische benadering van innovatie. Wij zijn constant op zoek naar andere manieren om relevant te worden in de levens van mensen. Dat kan door partnerships aan te gaan met culture makers, door technologie toe te passen om maatschappelijke impact te hebben. Zo proberen we merken neer te zetten die niet alleen om aandacht schreeuwt, maar waarde biedt in het leven van consumenten.

www.vml.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Paul Appelhof: AI-agents worden de shoppers van morgen

28-10-2025 | 16:22:00
De manier waarop we online winkelen verandert razendsnel. Waar Nederlandse consumenten hun zoektocht nu nog vooral beginnen via zoekmachines en marketplaces, staat een nieuw tijdperk voor de deur: dat van de autonome AI-assistent.

Hoe AI de klantreis herschrijft: VML organiseert twee webinars

13-10-2025 | 09:15:00
VML houdt in november twee gratis online webinars over de impact van kunstmatige intelligentie op commerce.

Future Shopper-rapport: Nederland blijft voorzichtig met AI

30-09-2025 | 08:50:00
Bijna de helft van de consumenten wereldwijd verbreekt regelmatig een aankoopproces omdat de digitale ervaring bij grote retailers te frustrerend is.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:00
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.