Victor Knaap (Monks) in verzet tegen AI Act en EU-regels

Victor Knaap, de mede-oprichter en  CEO EMEA van Monks verzet zich fel tegen Europese regelgeving op het vlak van AI. In reactie op een betoog over de noodzaak van de AI Act en veredere regulering van Europees GroenLinks-PvdA europarlementslid Kim van Sparrentak, stelt Victor Knaap dat als Europa aan overbescherming en over-regulering zal doen, iedereen snel geen business meer heeft.

De EU AI Act werd op 1 augustus 2024 realiteit, waarbij deze op 2 augustus 2026 in werking zal treden, met enkele uitzonderingen die eerder of later in werking treden.

AI is realiteit

Kim van Sparrentak stelde in een discussie in het Europees parlement dat de AI Act werkt als een product safety regelgeving en dat AI vandaag een realiteit is waarbij Microsoft Office het bijvoorbeeld mogelijk maakt dat werkgevers hun medewerkers op detailniveau kunnen monitoren op het vlak van hoe snel men typt. De GroenLinks PvdA-politica pleit voor regels op het vlak van databescherming, transparantie, menselijke controle en sociale dialoog op het vlak van AI.

Verder pleit de politica voor gebieden die niet gecovered worden in de AI Act waaronder algoritmische inkomensdiscriminatie bij sollicitaties worden gereguleerd. Ze huivert van de lobby van de big tech die in de Verenigde Staten in haar optiek de facto alle regelgeving met de huidige Trump-regering weet tegen te houden (middels een moratorium) en noemt het Witte Huis de lobby van de big tech.

Monks wil geen verdere EU-regelgeving

Victor Knaap op LinkedIn: “Ik heb echt moeite met de visie van sommige politieke partijen op de digitale wereld / Big Tech / AI. Uiteraard ben ik er mee eens dat er goede Europese regels moeten zijn met betrekking tot data privacy, belasting en de ethische kant van algoritmes.

Maar het gaat echt verkeerd als de bestuurders in Brussel de wet en regelgeving veel zwaarder laten wegen dan de commerciële kansen en bedreigingen voor de hele sector. Mijn persoonlijke mening; Europa kan geen dominantie meer in cloud, search of social bouwen. Door AI liggen er zeker weer mogelijkheden, maar als wij niet zoveel geld, daadkracht, slimheid en snelheid in deze ontwikkeling stoppen als OpenAI, X, Google en Meta dan is de rol van ons Europeanen beperkt tot het bouwen van applicaties op de Big AI infrastructuur.

In de AI applicatielaag kunnen dingen als Monk.Flow ontstaan, onze software gebouwd op meerdere AI oplossingen, die de Marketing Services industrie automatiseert. Voor elke branche, elk land en elke usecase zullen er specifieke toepassingen gemaakt moeten worden. Maar dit wordt onmogelijk gemaakt als Brussel ons de toegang tot Big Tech AI toepassingen wil verbieden, of voorlopig willen stilzetten. Dan verliezen we onze concurrentiekracht tegen alle bedrijven die niet in Europa gevestigd zijn. Wij concurreren niet tegen andere Nederlandse / Europese bedrijven, de digitale industrie is wereldwijd en de Europese Unie moet ervoor zorgen dat wij kunnen blijven meedoen met dezelfde technologische mogelijkheden.

Kim van Sparrentak lijkt echt niet te begrijpen hoe de Europese digitale industrie de komende jaren moet concurreren en geld moet verdienen. Het is echt verontrustend. Europa's enige kans om mee te spelen in de digitale / AI-ruimte is het bouwen van een toepassingslaag op de Big AI Tech infrastructuur. Als Europa ons vermogen om te bouwen op de nieuwste modellen te veel beschermt / reguleert, zullen we binnenkort allemaal geen business meer hebben.”

Salem Samhoud van &Samhoud, Michel van Velde van Craftmore, Hans de Heus van Medialab, Victor Lemmens van Warnqu ondersteunden openbaar het verzet tegen EU-regelgeving op het vlak van AI.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: ChatGPT is slecht voor je brein

02-10-2025 | 11:21:41
Steeds meer – vooral jonge gebruikers - zetten ChatGPT in als een soort mentale coach met blind vertrouwen

Unilever versnelt marketing met AI-gedreven content

02-10-2025 | 11:09:51
Daarmee worden productietijden verkort, de efficiëntie verhoogd en de betrokkenheid vergroot in meerdere markten wereldwijd

AI-campagne IAMTORO Amsterdam Boxxxer

02-10-2025 | 09:37:00
De campagne is volledig ontwikkeld met AI in samenwerking met bureau ACE, dat de visuals en video’s realiseerde.

Future Shopper-rapport: Nederland blijft voorzichtig met AI

30-09-2025 | 08:50:00
Bijna de helft van de consumenten wereldwijd verbreekt regelmatig een aankoopproces omdat de digitale ervaring bij grote retailers te frustrerend is.

Mark van Hattum: Data en AI zijn de motor van moderne marketing

29-09-2025 | 12:37:00
Sinds 1 april 2025 zijn OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase gefuseerd tot het performance marketingbureau Follo met NewPort Capital als aandeelhouder. We spreken Mark van Hattum, CEO van Follo
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.