Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit

ter waarde van circa 1 miljard dollar

Private-equitybedrijf H.I.G. Capital heeft de overname van Kantar Media van data-onderzoeksbedrijf Kantar Group voor circa 1 miljard dollar op 4 augustus 2025 geëffectueerd. De overname werd in januari 2025 aangekondigd en is met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen gedaan.  

Kantar Media is gespecialiseerd in het meten van publieksdata, mediaplanning, data-analyse en validatie. Kantar Media doet dat in 60 markten. In Nederland is Kantar Media samen met Ipsos onder meer uitvoerder van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Sinds dit jaar wordt de merknaam Kantar Media gebruikt om het onderscheid met de activiteiten van Kantar Group te benadrukken. De verwachting is dat Kantar Media een andere naam krijgt.

Kantar Group is voor 60 procent eigendom van de private equitypartij Bain Capital en voor 40 procent van WPP. In 2019 verkocht WPP zijn meerderheidsbelang. 

Memo2 blijft van Kantar

Memo2, dat zich vanuit Amsterdam en Groningen richt op crossmediaal onderzoek voor merken (campagne effectmetingen), blijft via Kantar Insights onderdeel van Kantar. Daarmee zijn Kantar Insights (en daarmee Memo2) en Kantar Media van elkaar gescheiden. Kantar Group blijft zich in 90 markten focussen op marketing data en analyses voor adverteerders en andere partijen.

Adviseurs

ING en Simpson Thacher & Bartlett LLP waren betrokken als financieel adviseur van H.I.G. Capital; van de zijde van Kantar Group waren dat J.P. Morgan en Jefferies alsmede Morgan Stanley & Co.

Patrick Béhar, CEO van Kantar Media: “Nu de transactie is afgerond, zijn we verheugd om officieel deel uit te maken van de H.I.G.-familie. Ik wil H.I.G. Capital bedanken voor hun vertrouwen in onze visie en de aanzienlijke investering in onze toekomst. Deze mijlpaal markeert het begin van een spannend nieuw hoofdstuk, waarin we onze strategische focus zullen aanscherpen, onze positie als onafhankelijke autoriteit op het gebied van mediameting zullen versterken en innovatie zullen versnellen ten behoeve van onze klanten, partners en teams over de hele wereld.”

Nishant Nayyar, Managing Director bij H.I.G. Capital: “Kantar Media wordt al lang erkend als een fundamentele speler in het wereldwijde media-ecosysteem en levert missiekritieke gegevens en AI-gestuurde analyses die de strategische besluitvorming van zijn klanten stimuleren. Met een zich voortdurend ontwikkelende reeks gegevensoplossingen en eigen meetmogelijkheden zijn wij van mening dat het bedrijf onder leiding van Patrick goed gepositioneerd is om als onafhankelijke organisatie te floreren en zijn groei als marktleider op het gebied van mediameting en geavanceerde analyses te versnellen.”

Markus Noe-Nordberg, Managing Director en Head of H.I.G. Capital Europe Middle Market Private Equity: “We zijn verheugd dat we de kans krijgen om te investeren in Kantar Media, een bedrijf dat toonaangevend is op het gebied van publieksmetingen en -analyses. Dankzij de ervaring van H.I.G. Capital met het opschalen van bedrijven en het uitvoeren van bedrijfsafsplitsingen zijn we goed gepositioneerd om Kantar Media te ondersteunen bij de overgang naar een onafhankelijk bedrijf.” 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Flowbox versterkt Europese positie met overname Dreaminfluence

04-09-2025 | 10:55:00
Met de integratie bedient Flowbox meer dan 1.000 merken in Europa en groeit het naar een jaarlijkse omzet van bijna 9 miljoen euro.

VDS Publishers neemt belang in Planet Nine Media

01-09-2025 | 06:56:00
Planet Nine Media werd opgericht in 2020 en ontwikkelde zich sindsdien tot een onafhankelijke softwarepartij met eigen ad-publishing en header bidding-technologie

Dentsu overweegt verkoop internationale tak

29-08-2025 | 17:35:00
De Japanse reclamegroep Dentsu is zich aan het oriënteren op de verkoop van de niet-Japanse activiteiten. Daarmee zou een einde komen aan de ambitie om te concurreren met de andere grote spelers als Omnicom/IPG, WPP, Publicis en Havas.

Omnicom krijgt obligatiehouders mee in overname Interpublic Group

26-08-2025 | 14:10:00
Met het aanbod kan Omnicom tot 2,95 miljard dollar aan bestaande schuld van Interpublic Group vervangen door nieuwe Omnicom senior notes en contanten.

MSQ: geen overname Monks/S4Capital

17-08-2025 | 20:10:00
One Equity Partners, de meerderheidsaandeelhouder van het Britse bureau MSQ sluit een overname van (het eveneens Britse) S4Capital uit
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Eye Wish zet vakmanschap centraal in merkcampagne

08-09-2025 | 17:15:00
Eye Wish Opticiens is gestart met de merkcampagne Vaktermen, ontwikkeld in samenwerking met The USP Agency en Abovo Maxlead.

Roularta en Zeeman lanceren diamant met virtuele influencer

08-09-2025 | 16:59:02
Tijdens de lancering van de labgrown diamant van Zeeman in Amsterdam maakte virtuele influencer Sassy Soeki haar eerste live optreden.

Higuita en Ocean Outdoor maken campagne Het Nationale Ballet

08-09-2025 | 14:46:17
Voorbijgangers konden afgelopen week zelf balletdansers in beweging zetten tijdens een interactieve campagne van Het Nationale Ballet.

Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum

08-09-2025 | 12:23:00
XYZ Creative Agency ontwikkelde een aantal campagnes voor het Maritiem Museum in Rotterdam. We spreken hierover met Peter Jan de Werk, medewerker Marketing & Communicatie bij het Maritiem Museum en Matthijs Haagsman, Creative bij XYZ Creative Agency

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.