Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit

ter waarde van circa 1 miljard dollar

Private-equitybedrijf H.I.G. Capital heeft de overname van Kantar Media van data-onderzoeksbedrijf Kantar Group voor circa 1 miljard dollar op 4 augustus 2025 geëffectueerd. De overname werd in januari 2025 aangekondigd en is met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen gedaan.  

Kantar Media is gespecialiseerd in het meten van publieksdata, mediaplanning, data-analyse en validatie. Kantar Media doet dat in 60 markten. In Nederland is Kantar Media samen met Ipsos onder meer uitvoerder van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Sinds dit jaar wordt de merknaam Kantar Media gebruikt om het onderscheid met de activiteiten van Kantar Group te benadrukken. De verwachting is dat Kantar Media een andere naam krijgt.

Kantar Group is voor 60 procent eigendom van de private equitypartij Bain Capital en voor 40 procent van WPP. In 2019 verkocht WPP zijn meerderheidsbelang. 

Memo2 blijft van Kantar

Memo2, dat zich vanuit Amsterdam en Groningen richt op crossmediaal onderzoek voor merken (campagne effectmetingen), blijft via Kantar Insights onderdeel van Kantar. Daarmee zijn Kantar Insights (en daarmee Memo2) en Kantar Media van elkaar gescheiden. Kantar Group blijft zich in 90 markten focussen op marketing data en analyses voor adverteerders en andere partijen.

Adviseurs

ING en Simpson Thacher & Bartlett LLP waren betrokken als financieel adviseur van H.I.G. Capital; van de zijde van Kantar Group waren dat J.P. Morgan en Jefferies alsmede Morgan Stanley & Co.

Patrick Béhar, CEO van Kantar Media: “Nu de transactie is afgerond, zijn we verheugd om officieel deel uit te maken van de H.I.G.-familie. Ik wil H.I.G. Capital bedanken voor hun vertrouwen in onze visie en de aanzienlijke investering in onze toekomst. Deze mijlpaal markeert het begin van een spannend nieuw hoofdstuk, waarin we onze strategische focus zullen aanscherpen, onze positie als onafhankelijke autoriteit op het gebied van mediameting zullen versterken en innovatie zullen versnellen ten behoeve van onze klanten, partners en teams over de hele wereld.”

Nishant Nayyar, Managing Director bij H.I.G. Capital: “Kantar Media wordt al lang erkend als een fundamentele speler in het wereldwijde media-ecosysteem en levert missiekritieke gegevens en AI-gestuurde analyses die de strategische besluitvorming van zijn klanten stimuleren. Met een zich voortdurend ontwikkelende reeks gegevensoplossingen en eigen meetmogelijkheden zijn wij van mening dat het bedrijf onder leiding van Patrick goed gepositioneerd is om als onafhankelijke organisatie te floreren en zijn groei als marktleider op het gebied van mediameting en geavanceerde analyses te versnellen.”

Markus Noe-Nordberg, Managing Director en Head of H.I.G. Capital Europe Middle Market Private Equity: “We zijn verheugd dat we de kans krijgen om te investeren in Kantar Media, een bedrijf dat toonaangevend is op het gebied van publieksmetingen en -analyses. Dankzij de ervaring van H.I.G. Capital met het opschalen van bedrijven en het uitvoeren van bedrijfsafsplitsingen zijn we goed gepositioneerd om Kantar Media te ondersteunen bij de overgang naar een onafhankelijk bedrijf.” 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Social mediabureau Team5pm overgenomen door Samy

09-10-2025 | 09:34:00
Het social media bureau Team5pm is overgenomen door Samy. Team5pm is actief vanuit Stockholm, Kaapstad en Warschau en het Amsterdamse hoofdkantoor.

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM

Kemari maakt doorstart onder leiding van Twinsense

17-09-2025 | 16:12:00
Digital marketingbureau Kemari maakt een doorstart na het faillissement. Het bedrijf wordt voortgezet door Twinsense

True Ideas neemt Johnny Wonder over

16-09-2025 | 07:21:00
De bureaus True Ideas en Johnny Wonder gaan samen verder onder de naam True Ideas

Paramount Skydance bereidt overnamebod voor op Warner Bros. Discovery

12-09-2025 | 12:18:00
Paramount Skydance zou een overnamebod voorbereiden om Warner Bros. Discovery over te nemen.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.