Verkiezingen begonnen: NDP Nieuwsmedia begint met lobby

NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie van en voor nieuwsmediabedrijven, is een lobby begonnen bij politieke partijen om meer aandacht te verkrijgen bij het mediabeleid voor (private) nieuwsmedia. NDP Nieuwsmedia hoopt dat politieke partijen elementen meenemen uit een zes pagina’s tellend betoog met zes hoofdpunten.

Daarmee stelt NDP Nieuwsmedia dat onafhankelijke journalistiek wordt versterkt.

Zes punten

Het gaat om de volgende zes punten

  1. Bescherm journalisten: stop het bedreigen en intimideren van journalisten.
  2. Reguleer de internationale techplatforms om de journalistiek te beschermen.
  3. Tref maatregelen die zorgen voor een eerlijk speelveld op de advertentiemarkt, met kansen voor nieuwsbedrijven.
  4. Versterk journalistiek in de regio: niet alleen publiek, maar ook privaat!
  5. Maak onafhankelijk nieuws voor burgers toegankelijker: verlaag het btw-tarief voor nieuws naar 0 procent.
  6. Investeer in mediawijsheid, in samenwerking met de journalistiek.

Zo wil NDP Nieuwsmedia dat PersVeilig structureel wordt gefinancierd. Het wil dat internationale techplatforms verplicht worden om maatregelen tegen bedreigingen te nemen, waaronder een monitorfunctie en due prominence. Ook wil NDP Nieuwsmedia dat er AI-regelgeving komt waaronder auteursrechtenregels, transparantieverplichtingen.

Overigens is er vanuit de Europese Unie al regelgeving doorgevoerd met de AI-act (volledig vanaf 2 augustus 2027 van kracht), European Media Freedom Act (per 6 augustus 2025 van kracht), DMA en DSA. NDP Nieuwsmedia wil extra maatregelen bij de AI Act zoals extra transparantieverplichtingen.

Eerder al pleitte de brancheorganisatie van private nieuwsmediabedrijven voor een reclameluwe NPO. Nu wil NDP Nieuwsmedia ook verdere Europese regulering over oneerlijke marktdominantie van big tech.

Ook wil NDP Nieuwsmedia dat de toegankelijkheid en zichtbaarheid van betrouwbaar nieuws in de online omgeving beter geborgd wordt.

Verder wil NDP Nieuwsmedia dat er fiscale maatregelen komen voor adverteerders die via journalistieke Nederlandse media adverteren, waarbij de overheid het goede voorbeeld kan geven.

0-tarief btw voor nieuwsmedia

NDP Nieuwsmedia wil verder een 0-tarief van btw op nieuwsmedia, zodat de media-industrie in navolging van een aantal andere landen wordt gestimuleerd. Tijdens de afgelopen regeerperiode werden pogingen gedaan het btw-tarief op nieuwsmedia te verhogen, maar dit ging na een succesvolle lobby niet door.

De branchevereniging wijst er verder dat de democratische rol van media in de democratie onder toenemende druk staat. NDP Nieuwsmedia stelt dat niet alleen journalisten steeds vaker wordden bedreigd en geïntimideerd, maar ook uit andere hoek nemen de risico’s toe: mondiale techbedrijven zijn een structurele bedreiging gaan vormen voor de vitaliteit van Nederlandse nieuwsorganisaties.

Met hun platforms bepalen techbedrijven welke informatie zichtbaar is, wanneer en aan wie. Hierbij zijn journalistieke afwegingen ondergeschikt gemaakt aan ondoorzichtige algoritmes, louter gericht op winst en zonder oog voor het maatschappelijk belang.

Bedreiging

NDP Nieuwsmedia ziet dat techbedrijven inmiddels het grootste deel van de digitale advertentiemarkt naar zich toegetrokken hebben en zich, met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), nu ook op het terrein van nieuwsvoorziening zelf begeven. Met hun automatisch gegenereerde informatie over nieuwsgebeurtenissen binden zij het publiek aan zichzelf, waarbij ze aantoonbaar gebruik maken van het werk van journalisten, zonder toestemming of vergoeding.

Actie

Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia: “Als we de onafhankelijke journalistiek in Nederland hoog willen houden, is nú actie nodig van politieke partijen en straks van een nieuw kabinet. Met onze voorstellen geven we de richting mee waarop dat kan. In navolging van het recente advies van de WRR roepen we op tot bescherming van beide journalistieke pijlers, publiek én privaat. Ze zijn cruciaal voor een sterke democratie.”

NDP Nieuwsmedia vertegenwoordigt nieuwsbedrijven als DPG Media (inclusief RTL Nederland), Mediahuis Groep (waaronder Mediahuis Nederland en Mediahuis NRC), Roularta Media Nederland en FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio en FD).

Alle voorstellen van NDP Nieuwsmedia zijn hier te vinden.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Madelon Fortuin: Laagste churn ooit in 2025 mede dankzij New York Times

09-12-2025 | 15:01:00
Madelon Fortuin is commercieel directeur bij Mediahuis NRC. We blikken met haar terug op het afgelopen jaar en het komende jaar

VRM: Vlaamse mediasector op kantelpunt: big tech zetten sector onder druk

09-12-2025 | 11:50:11
De Vlaamse mediasector staat op een kantelpunt. De Big Tech zet de mediasector onder financiele druk en bedreigen de lokale diversiteit. Dit stelt de Vlaamse regulator voor de Media (VRM) naar aanleiding van het verschijnen van het rapport Mediaconcentraties in Vlaanderen 2025

[Vacatures] DPG Media zoekt een Videograaf / Vertical Video Editor

08-12-2025 | 08:39:00
DPG Media is per direct op zoek naar Videograaf / Vertical Video Editor - Amsterdam

DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België

01-12-2025 | 17:47:00
DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. Er zijn voortaan drie businessunits en drie saleshuizen.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur | Margriet, Libelle & Flair

01-12-2025 | 10:15:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur | Margriet, Libelle & Flair (7 maanden) - Amsterdam
 

Flashmibo was succes voor Scrambled en Old Amsterdam

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

StudioM eert bekerhelden in Eurojackpot KNVB Beker-campagne

17-12-2025 | 12:53:00
De contentserie markeert dat het bekertoernooi voortaan de naam Eurojackpot KNVB Beker draagt en richt zich op de spelers die het toernooi kleur geven.

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.