Tina Nijkamp en NLZiet gestopt met kijkcijfers van gisteren

Tina Nijkamp en NLZiet gaan niet door met het publiceren van kijkcijfers over de de dag ervoor. Tina Nijkamp die zichzelf een media professional en senior consultant noemt, publiceerde op dinsdag 29 augustus de eerste NMO Kijkcijfers van 28 augustus 2023. NMO en de tv-zendergroepen NPO, RTL Nederland en Talpa Network hadden eerder besloten dat de kijkcijfers per 28 augustus 2023 niet langer over de dag daarvoor gepubliceerd zullen worden.

Een punt maken

Tina Nijkamp wilde volgens eigen zeggen een punt maken en stelt dat we ongeveer het enige land op aarde zijn dat de kijkcijfers van een dag daarvoor niet meer publiceren maar pas 6 dagen later als ook de volledige gemist-cijfers er zijn. Volgens eigen zeggen is haar niet gevraagd hiermee te stoppen en is het haar eigen initiatief hiermee te stoppen, al sluit ze niet uit het opnieuw te publiceren, aangezien ze deze cijfers blijft ontvangen. Ze noemt het niet houdbaar dat de cijfers 6 dagen geheimgehouden worden.

RTL Nederland, Talpa Network en NPO

NMO heeft besloten het vertraagd publiceren in te voeren op vraag van RTL Nederland, Talpa Network en de NPO omdat zij van mening zijn dat uitgesteld kijken zo kan worden meegenomen en de definitieve cijfers kunnen worden gepubliceerd. Marktpartijen zoals mediabureaus en de omroepen inclusief de saleshuizen die de data gebruiken voor evaluatie van tv-campagnes en hun programmering, beschikken zelf wel over voorlopige kijkcijfers. Gebleken is dat deze cijfers voor interne doeleinden gewoon net als voorheen binnen deze bedrijven worden gedeeld.

Branchebrede afspraak

In de branche zijn er aldus relatief veel mensen die daarover beschikken. Openbare publicatie - zo hebben de bij NMO betrokken partijen afgesproken - is niet toegestaan. Publicatie is echter niet strafbaar, aangezien het een onderlinge afspraak is. NMO zegt een onderzoek te gaan doen naar het lek en een en ander in het bestuur van de Stichting Kijkonderzoek te gaan bespreken, waarin RTL Nederland, Talpa Network, de NPO, Screenforce, BvA en PMA zijn vertegenwoordigd.

Eigen persbericht

Tv-zenders mogen de voorlopige kijkcijfers wel via persberichten publiceren, waarbij overigens pas na 6 dagen verifieerbaar is hoe dat in verhouding staat tot andere programma’s aangezien marktaandelen niet gepubliceerd mogen worden de eerste zes dagen. Tina Nijkamp stelt alleen maar positieve reacties te hebben verkregen op de publicatie van de kijkcijfers van zowel tv-zenders, makers/producenten en kijkers. 

VVD met kamervragen

De VVD heeft bij monde van kamerlid Pim van Strien demissionair staatssecretaris Gunay Uslu (D66) eind juli 2023 om opheldering gevraagd over het vertraagd publiceren. Hij vraagt om zoveel mogelijk transparantie en vindt dat het werk van journalisten hiermee onnodig wordt bemoeilijkt. Verder vraagt de VVD'er aan de staatssecretaris of ze in ieder geval de NPO kan vragen de kijkcijfers opnieuw over de dag ervoor kan publiceren. De demissionair staatssecretaris heeft de vragen nog niet beantwoord.

NLZiet

NLZiet heeft enkele uren ingespeeld op het niet meer beschikbaar zijn van de kijkcijfers van de dag ervoor met een Kijkcijfer Top 40. Deze heeft slechts enkele uren online gestaan. Het ging uitsluitend om gebruikers van NLZiet. Daarbij bleek Chateau Meiland (SBS6), Een Huis Vol (NPO1, KRO-NCRV) en Vandaag Inside (SBS6) achtereenvolgens de Top 3 van NLZiet van 28 augustus te hebben bereikt. RTL Nederland, Talpa Network en NPO hebben kort nadat dit door NLZiet is geopenbaard, NLZiet gevraagd de publicatie hiervan te stoppen. NLZiet is een coöperatie die in handen is van deze drie omroepen.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

www.kijkonderzoek.nl

www.nlziet.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

NMO Online en Vinex over retail(merken), online bereiksonderzoek en data

02-12-2025 | 13:09:00
Tijdens een gezamenlijke sessie van NMO Online (Nationaal Media Onderzoek) en VINEX (Verenigde Internet Exploitanten) stond donderdag 27 november, de dag voor Black Friday, één vraag centraal: hoe brengen we orde aan in een online medialandschap dat steeds gefragmenteerder raakt en waarin retailmerken steeds nadrukkelijker aanwezig zijn?

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.