[Column] Thomas Peham: Van Black Friday tot kerst: hoe flexibele marketing je als een speer door de feestdagen heen helpt 

Dit jaar zal Kerstmis een strijdtoneel zijn voor e-commercebedrijven. De hogere hypotheekrentes, alsmaar stijgende kosten van levensonderhoud en een dreigende recessie, zullen naar verwachting de consumentenbestedingen sterk beïnvloeden deze feestdagen. Dit betekent dat online retailers alles uit de kast moeten halen om hun deel van de consumentenbestedingen veilig te stellen. Met het huidige landschap in gedachten is flexibele marketing de sleutel tot het maximaliseren van je inspanningen deze feestdagen. 

Het is hét seizoen om geld uit te geven (binnen redelijke grenzen) 

Experts verwachten een terughoudendheid in consumentenbestedingen. Als gevolg van inflatie zijn onder andere de huurprijzen en hypotheekaflossingen gestegen en zorgen voor een grote druk op het huishoudbudget.  

Ondanks de uitdagingen, die krappere budgetten met zich meebrengen, kan succesvolle marketing nog steeds een grote impact hebben op de feestdagen. Merken die goed kunnen inspelen op de wensen en behoeften van consumenten en tegelijkertijd waarde en betaalbaarheid bieden, zullen deze feestdagen waarschijnlijk als winnaars uit de bus komen.  

Ontrafel de magie van flexibele marketing 

Onderschat niet het belang van flexibele marketing. Dit omdat het bedrijven in staat stelt zich aan te passen en effectief te reageren op de veranderende dynamiek van de markt. Het biedt de mogelijkheid om rijke, relevante content te produceren in lijn met opkomende markttrends, zodat merken verbonden blijven met hun doelgroep en concurrerend blijven in een dynamisch bedrijfslandschap.  

Immers, zonder de zintuiglijke ervaring die een fysieke winkel biedt, is de website van een online retailer zijn etalage. En content is zijn aantrekkingskracht om klanten binnen te krijgen. 

Hang de kerstslingers op met flexibel marketingsucces 

Hoewel de eerste stap vaak de grootste uitdaging is, is het ook de belangrijkste. Het succes van marketinginspanningen hangt grotendeels af van de technologie die eraan ten grondslag ligt. Helaas trappen veel bedrijven in de val door aan te nemen dat het kopen van uitgebreide technologie van een bekend merk de makkelijkste weg is naar succesvolle marketing. Deze aanpak kan echter niet alleen duur zijn, maar het kan er ook toe leiden dat je vastzit aan producten die niet passen bij de behoeften en ontwikkeling van je bedrijf. 

Aan de andere kant investeren sommige bedrijven helemaal niet in de marketinginfrastructuur. Ze missen de vele voordelen die een dergelijke investering met zich mee kunnen brengen. Om te slagen is het essentieel om een balans te vinden tussen de juiste investeringen in technologie en infrastructuur.  

Het identificeren van een oplossing voor je behoeften komt neer op hoe je denkt over de toekomst van je bedrijf en zijn marketing output. Met de snelle digitalisering consumeren mensen content via verschillende kanalen en verwachten ze meer persoonlijke, actuele content.  

Naadloos en eenvoudig content delen met je cms

Om ervoor te zorgen dat jouw marketingstrategie succesvol is, is het van cruciaal belang om een set tools te hebben die op je behoeften kunnen worden afgestemd. Content moet snel en efficiënt aangepast kunnen worden. Tegelijkertijd is het essentieel dat je gemakkelijk gebruik kunt maken van klantgegevens en andere informatiestromen om gepersonaliseerde en relevante marketingboodschappen te leveren. Dat is waar een flexibel cms om de hoek komt kijken. Het kan naadloos en eenvoudig content verspreiden over verschillende kanalen. 

Vervolgens is het tijd om de expertise op te bouwen die je nodig hebt om de impact van je marketing te maximaliseren. De tijd dat een pakkende onderwerpregel voor een e-mail of een grappige social post genoeg was om de aandacht op je merk te vestigen, is voorbij. Consumenten verwachten dat het hele klanttraject, van het leveren van dynamische content op je website tot de follow-up na de conversie, gepersonaliseerd is en de beste gebruikerservaring biedt.  

Dit vereist een marketingafdeling die multidisciplinair en cross-functioneel is. Ze moeten beschikken over vaardigheden op het gebied van data, ontwikkeling, commercie en marketing en het is belangrijk dat het team niet geïsoleerd is van de rest van het bedrijf.  

Verlanglijstje 

Als dit allemaal wel erg overweldigend klinkt, onthoud dan dat Rome niet in één dag is gebouwd. Begin klein door bestaande output te controleren en goed naar de gegevens te kijken om de successen en pijnpunten vast te stellen. Van daaruit kun je een proefproject identificeren dat perfect geschikt is om een nieuwe benadering van je marketing uit te proberen.  

Natuurlijk zijn dit vele stappen die misschien niet allemaal haalbaar zijn. Maar door flexibele marketing aan het verlanglijstje voor Kerstmis toe te voegen, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze doorslaggevende inhoud creëren die nodig is om de concurrentie het komende jaar voor te blijven. 

-- 

Thomas Peham is een ervaren SaaS-marketeer, amateur hardloper, semiprofessioneel fotograaf en gediplomeerd barista. Hij werkt sinds 2014 in SaaS-marketing en leidt het marketingteam als VP Marketing bij Storyblok, het eerste Headless CMS voor ontwikkelaars en marketeers. 

www.storyblok.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Shirin Arfa-Kia: Europa’s antwoord op de agent-economie

27-10-2025 | 11:30:00
Shirin Arfa-Kia, AI & Innovation Consultant bij Mediaplus, legt uit waarom Europese alternatieven als Sōkosumi onmisbaar zijn en zet de voordelen op een rij

Serviceplan en MediaMarkt starten gezamenlijke merkcampagne

06-10-2025 | 15:15:00
MediaMarkt start een nieuwe fase in de merkcampagnes met een creatieve interpretatie van de bekende pay-off Ik ben toch niet gek.

SERVICEPLAN x ADNIGHT | The Deadline

19-09-2025 | 09:04:00
Tijdens deze editie van Adnight duikt Serviceplan Amsterdam dieper in het omgaan met deadlines en stress op de werkvloer.

Alex Turtschan: Gen Z herschrijft de sociale spelregels

18-08-2025 | 08:00:00
Media evolueert net als de natuur: van eenvoudige netwerken naar hypergedifferentieerde ecosystemen.

Marc Verschoor CEO Serviceplan Group Netherlands

12-08-2025 | 08:00:00
Marc Verschoor is per 1 september 2025 benoemd tot CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij neemt de functie over van de huidige CEO en Managing Partner Christiaan van Betuw die na 16 jaar de organisatie (tijdelijk) verlaat

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.