Thinkbox pleit voor herwaardering van televisie

In het rapport Trends in TV 2025 plaatst Thinkbox, de Britse zusterorganisatie van Screenforce, kanttekeningen bij het dominante narratief rondom digitale media. Volgens het rapport geven marktcijfers een vertekend beeld door de invloed van kleine adverteerders, waardoor de strategische waarde van televisie voor grotere merken onderbelicht blijft. Thinkbox roept op tot herwaardering van televisie binnen de mediamix.

Groeicijfers maskeren verschuivingen

De totale uitgaven aan digitale media, zoals social en search, zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid. Toch komt die groei voor een groot deel van kleinere adverteerders en digital-first bedrijven. Voor hen fungeert digital als primaire etalage. Grote adverteerders volgen deze trend, met als gevolg kortetermijngericht adverteren, afnemend rendement en groeiende twijfel over effectiviteit.

TV blijft belangrijk voor grotere merken

Wanneer alleen wordt gekeken naar middelgrote en grote adverteerders, stijgt het aandeel van televisie in de mediamix naar ruim dertig procent. Voor deze groep blijkt televisie nog steeds een krachtig kanaal, ondanks de dominante indruk van digital in de marktdata.

Kijkgedrag ontwikkelt zich geleidelijk

Het gebruik van on-demand blijft stijgen, maar lineair televisie kijken blijft dominant voor genres als nieuws, sport en entertainment. Vooral in samenkijksituaties – bijvoorbeeld met het gezin – blijkt reclameherinnering aanzienlijk hoger. Ook de context waarin men kijkt, speelt een steeds grotere rol in het effect van campagnes.

TV versterkt digitale media

Televisie blijft het medium met het hoogste dagelijkse bereik en de meeste kijktijd. Het aandeel van televisie binnen alle videoreclametijd is 85 procent; bij jongeren tussen de 16 en 34 jaar nog altijd 73 procent. De combinatie van lineair en VOD via het tv-scherm zorgt voor impact op zowel de korte als lange termijn. Bovendien versterkt televisie de respons van digitale campagnes.

Langetermijneffect zwaar onderschat

Volgens gastsprekers van GroupM leidt het volledig schrappen van televisiecampagnes tot een gemiddeld 24 procent lagere winst na drie maanden. De langetermijneffecten zijn nog groter. Uit het rapport blijkt dat TV niet alleen bijdraagt aan merkgroei, maar ook het rendement op andere media verhoogt.

Conclusie: herwaardering nodig

Thinkbox stelt dat door het uitfilteren van kleinere adverteerders een realistischer beeld ontstaat van waar grote merken hun rendement halen. Daarmee verdient televisie een structurele plek in de mediamix van merken die op zoek zijn naar duurzame merkgroei.

Lees het volledige rapport

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Screenforce - Les Binet: focus op ROI remt marketinggroei

03-12-2025 | 11:32:19
Uit een analyse van de IPA Databank blijkt dat 89 procent van de variatie in marketingpayback wordt verklaard door budget en slechts 11 procent door ROI.

Screenforce: Total Video blijft centraal bij jongeren

25-11-2025 | 10:36:00
Ondanks de groei van online video en sociale platforms besteden jongeren de helft van hun kijktijd aan TV-content.

21 november World Television Day

19-11-2025 | 13:26:00
Op vrijdag 21 november vieren tv-bedrijven wereldwijd World Television Day 2025, een jaarlijks initiatief van de Verenigde Naties dat de blijvende impact van televisie benadrukt als bron van informatie, inspiratie en verbinding

Tv behoudt sterke positie tussen streaming en social video

11-11-2025 | 15:50:00
Tv scoort in het onderzoek hoger dan streamingdiensten en social video op betrouwbaarheid, redactionele kwaliteit en maatschappelijke relevantie.

Lantern laat zien hoe tv consumentengedrag beïnvloedt

04-11-2025 | 09:08:46
Het project brengt voor het eerst in kaart welke acties consumenten ondernemen nadat zij een tv-commercial hebben gezien


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Persuade en Hoogvliet lanceren vriendelijk merkconcept

04-12-2025 | 16:19:05
Met een vernieuwde merkstrategie en campagne laat de keten zien dat lage prijzen en een prettige winkelervaring goed samengaan.

Total Design ontwikkelt merkcampagne voor M line

04-12-2025 | 14:57:00
M line heeft gekozen voor Total Design voor de ontwikkeling van de merkcampagne Get ready for greatness, die deze week van start gaat op televisie, online, out-of-home, print en radio.

RA*W opent inschrijving Cannes Summer Course 2026

04-12-2025 | 13:00:00
De organisatie wil jonge creatieven meer tijd geven om met hun bureau het gesprek aan te gaan over deelname en de benodigde investering.

Cheil Benelux ontwikkelt campagne voor de Pijp

04-12-2025 | 09:54:06
De BIZ’en van het gebied wilden die diversiteit zichtbaar maken in een outdoor campagne die de veelzijdigheid van de wijk benadrukt.

Giesbers ontwikkelt kerstservice BoodschAPPEN

04-12-2025 | 08:47:57
Boodschappen.nl introduceert tijdens de kerstdagen een WhatsApp-service waarmee consumenten direct hulp krijgen bij kookproblemen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.