Thinkbox pleit voor herwaardering van televisie

In het rapport Trends in TV 2025 plaatst Thinkbox, de Britse zusterorganisatie van Screenforce, kanttekeningen bij het dominante narratief rondom digitale media. Volgens het rapport geven marktcijfers een vertekend beeld door de invloed van kleine adverteerders, waardoor de strategische waarde van televisie voor grotere merken onderbelicht blijft. Thinkbox roept op tot herwaardering van televisie binnen de mediamix.

Groeicijfers maskeren verschuivingen

De totale uitgaven aan digitale media, zoals social en search, zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid. Toch komt die groei voor een groot deel van kleinere adverteerders en digital-first bedrijven. Voor hen fungeert digital als primaire etalage. Grote adverteerders volgen deze trend, met als gevolg kortetermijngericht adverteren, afnemend rendement en groeiende twijfel over effectiviteit.

TV blijft belangrijk voor grotere merken

Wanneer alleen wordt gekeken naar middelgrote en grote adverteerders, stijgt het aandeel van televisie in de mediamix naar ruim dertig procent. Voor deze groep blijkt televisie nog steeds een krachtig kanaal, ondanks de dominante indruk van digital in de marktdata.

Kijkgedrag ontwikkelt zich geleidelijk

Het gebruik van on-demand blijft stijgen, maar lineair televisie kijken blijft dominant voor genres als nieuws, sport en entertainment. Vooral in samenkijksituaties – bijvoorbeeld met het gezin – blijkt reclameherinnering aanzienlijk hoger. Ook de context waarin men kijkt, speelt een steeds grotere rol in het effect van campagnes.

TV versterkt digitale media

Televisie blijft het medium met het hoogste dagelijkse bereik en de meeste kijktijd. Het aandeel van televisie binnen alle videoreclametijd is 85 procent; bij jongeren tussen de 16 en 34 jaar nog altijd 73 procent. De combinatie van lineair en VOD via het tv-scherm zorgt voor impact op zowel de korte als lange termijn. Bovendien versterkt televisie de respons van digitale campagnes.

Langetermijneffect zwaar onderschat

Volgens gastsprekers van GroupM leidt het volledig schrappen van televisiecampagnes tot een gemiddeld 24 procent lagere winst na drie maanden. De langetermijneffecten zijn nog groter. Uit het rapport blijkt dat TV niet alleen bijdraagt aan merkgroei, maar ook het rendement op andere media verhoogt.

Conclusie: herwaardering nodig

Thinkbox stelt dat door het uitfilteren van kleinere adverteerders een realistischer beeld ontstaat van waar grote merken hun rendement halen. Daarmee verdient televisie een structurele plek in de mediamix van merken die op zoek zijn naar duurzame merkgroei.

Lees het volledige rapport

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt

Televisieseizoen vol vertrouwde titels en klassiekers

28-08-2025 | 10:25:00
Waar vorig jaar nog sprake was van veel wisselingen en experimenten, is er dit seizoen vooral sprake van stabiliteit.

Orlando Wood: showmanship bij reclame belangrijker voor winst en groei op de lange termijn

21-08-2025 | 13:26:00
Orlando Wood is Chief Innovation Officer bij System1 Group waar hij sinds 2005 werkt, auteur van het book Lemon and Look Out en creator van de cursus a.p.e. (advertising principles explained). We spreken hem over ontwikkelingen in de reclamemarkt, televisie. AI en meer

Screenforce: Veel sport op tv, ook zonder traditionele Sportzomer

19-08-2025 | 10:16:00
Screenforce onderzocht hoe sport dit jaar werd bekeken en welke doelgroepen daarbij in beeld kwamen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.