
The Family ontwikkelt campagne Ik leerde je NIX
The Family heeft in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een nieuwe campagne ontwikkeld als vervolg op NIX18. De campagne, met de titel Ik leerde je NIX, richt zich op ouders en benadrukt hun rol in het voorkomen dat jongeren voor hun achttiende alcohol drinken.
De campagne laat zien dat het leren over NIX18 net zo vanzelfsprekend zou moeten zijn als andere opvoedmomenten, zoals leren fietsen of tandenpoetsen.
Ouders hebben invloed op alcoholgebruik
De boodschap is dat ouders juist een grote invloed hebben op het drinkgedrag van hun kinderen, ook als deze al wat ouder zijn.
Lotte Verstijnen, gedragswetenschapper bij The Family: "Veel ouders denken onterecht dat ze weinig invloed hebben op wat hun kind buitenshuis drinkt, vooral als hun kind al wat ouder is. Terwijl we in onderzoek juist zien dat minderjarige jongeren minder snel beginnen met drinken als ze weten dat hun ouders alcohol onder de 18 jaar niet oké vinden. Maar dan moeten ouders dit wel duidelijk laten merken."
Campagne benadrukt herkenbare opvoedmomenten
De campagne gebruikt herkenbare situaties om de boodschap kracht bij te zetten.
Lukas van de Ven, executive creative director bij The Family: "We willen daarom laten zien dat je kind leren over NIX18 er gewoon bij hoort. Het is net zo normaal als je kind leren eten, tandenpoetsen of fietsen. Deze leermomenten zijn heel herkenbaar voor ouders, en we hebben ze mooi in beeld kunnen brengen."
Ik leerde je NIX is te zien op tv en online en te horen op de radio.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Liselotte Vink: The Family groeit in kracht en diversiteit
Cannes 2025: Eduard van Bennekom & Linda de Graaff
The Family en Open Now fuseren
Gepubliceerd door: Saskia van Weert