The Family en Chiesi lanceren campagne Het geluid van COPD

Met een publiekscampagne willen The Family en Chiesi duidelijk maken wat de impact is van de longziekte COPD. In Nederland leven ongeveer 800 duizend mensen met deze aandoening. Dagelijks overlijden 18 Nederlanders eraan. Toch is de ziekte relatief onbekend en worden symptomen vaak laat herkend.

Centraal in de campagne staat het lied Nooit Voorbij van Roxeanne Hazes, speciaal geschreven voor dit initiatief. Het nummer is ingezongen door zowel Hazes als COPD-patiënten met een beperkte longfunctie. Met behulp van AI zijn drie versies ontwikkeld, waarin te horen is hoe haar zangstem verandert van krachtig (100 procent longfunctie) naar broos en benauwd (30 procent). De nummers zijn te beluisteren via ditisCOPD.nl.

Muziek als middel om impact voelbaar te maken

Eduard van Bennekom, executive creative director en partner van The Family: "Het zien en horen van COPD-patiënten met een beperkte longfunctie greep ons letterlijk naar de keel. Om de impact echt te begrijpen moet je dat voelen. Zo kwamen we op het idee om een lied te maken en met AI het afnemen van de longfunctie echt te laten voelen."

Hazes noemt de ervaring confronterend: "Ik vond het eng om te doen omdat je jezelf langzaam hoort verdwijnen. Maar juist dát maakt duidelijk hoe ingrijpend COPD is. Ik hoop dat mensen door het nummer beseffen hoe ernstig deze ziekte is."

Bewustwording via ditisCOPD.nl

Op de website ditisCOPD.nl zijn de drie versies van Nooit Voorbij te beluisteren. Daarnaast biedt de site achtergrondinformatie, ervaringsverhalen van patiënten en een verwijzing naar de COPD-risicotest en lotgenotencontact via het Longfonds. Longarts Sami Simons van het UMC+ Maastricht leverde een inhoudelijke bijdrage aan de campagne.

Maatschappelijke betrokkenheid

Fay Taconis, public affairs lead Nederland bij Chiesi: "Als familiebedrijf dat zich onder andere inzet voor mensen met chronische longziekten, vinden wij het belangrijk om verhalen te vertellen die raken en aanzetten tot bewustwording. Deze campagne maakt op een unieke manier voelbaar wat COPD betekent in het dagelijks leven. Wij hopen dat dit bijdraagt aan meer bekendheid van COPD en meer begrip voor patiënten."

De campagne is een initiatief van Chiesi Pharmaceuticals en werd ontwikkeld in samenwerking met The Family, Vocoda.ai, AMP en diverse creatieve partners.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Jeroen Oppatja: Groei door de kracht van creatie & tech

05-12-2025 | 08:33:00
Oppatja vertelt hoe VML in Nederland is opgebouwd, hoe het internationale netwerk dagelijks waarde toevoegt

The Family zet muziek en humor in tegen vapen

03-12-2025 | 10:18:00
Centraal staat The Organs, een fictieve band bestaande uit de longen, het hart en de hersenen: de organen die worden getroffen door vapen.

Lukas van de Ven: De stem van Mulisch als statement

03-12-2025 | 08:45:00
Marketing Report sprak met Janneke Bakker, relatiemanager bij Passend Lezen, en Lukas van de Ven, Executive Creative Director bij The Family

The Family 2.0: door fusie ontstond ander type bureau

01-12-2025 | 12:20:00
Het gesprek laat zien hoe creativiteit en gedragswetenschap elkaar versterken en hoe de fusie leidde tot een bureau met een scherpere strategische basis.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.