TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) lanceert samen met TBWA\NEBOKO de campagne Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude. De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude. Gevoelens als schrik, spanning of opwinding blijken vaak het eerste teken dat er iets niet klopt.

Wanneer iemand namens een bank belt en aandringt om snel te handelen, kan dat een alarmsignaal zijn. Een echte bank vraagt nooit om geld over te maken naar een zogenaamd veilige rekening of om een betaalpas af te geven. Ook in online situaties, zoals een relatie die plots om geld vraagt, zijn emoties als angst of stress belangrijke waarschuwingen.

Muziek laat emoties hoorbaar worden

De campagne bestaat uit online video, radio, print, display, social media, een Snapchat-lens en PR. Het idee dat emoties helpen om fraude te herkennen, staat centraal in alle uitingen.

In aanloop naar Amsterdam Dance Event (ADE) werkte de NVB samen met dj en producer Cynthia Spiering aan de track Feel the Pressure. Het nummer met 140 BPM symboliseert de versnelde hartslag bij stress en paniek, en maakt voelbaar hoe het lichaam waarschuwt bij dreiging. De track is te beluisteren via SoundCloud, YouTube en tijdens ADE ook op Spotify.

Meerjarige campagne tegen fraude

De campagne is onderdeel van de meerjarige publieksaanpak Herken fraude. Voorkom fraude., waarmee de NVB mensen bewust wil maken van de emoties die spelen bij verschillende vormen van fraude.

Credits:

Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) | Campagne: Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude | Creatie: TBWA\NEBOKO | Confidential - Not for Public Consumption or DistributionPR: HAGENS PR | Muziek: Cynthia Spiering – Feel the Pressure | Media: PHD Media | Website: ACATO Digital Agency | Onderzoek: DVJ Insights

www.tbwa.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wim Jan Zijlstra: Bij TBWA draait creativiteit altijd om groei

20-11-2025 | 10:46:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Wim Jan Zijlstra, Head of Strategy bij TBWA\NEBOKO

Whitepaper TBWA onthult succesformule van merken

14-11-2025 | 13:54:00
Willem Maijvis en Philippine Eijsvoogel, strategen bij TBWA\NEBOKO, lanceren het whitepaper How to Build a Brand in the Modern Age.

TBWA\NEBOKO houdt huis bij Effies 2025

13-11-2025 | 22:53:00
Woeaaaaah! Het kan bijna niet anders dan dat TBWA\NEBOKO alle Nederlandse Effie-records heeft gebroken

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

TBWA en Centraal Beheer lanceren ProefPensioen-campagne

10-11-2025 | 17:19:33
Met een prikkelende campagne vraagt Centraal Beheer aandacht voor een serieus onderwerp: miljoenen Nederlanders zijn nog niet klaar voor later.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.