
Startpagina.nl bestaat een kwart eeuw
Startpagina.nl viert haar 25e verjaardag. Wat ooit begon als een soort afstandsbediening voor het internet, heeft zich ontpopt tot een digitale hotspot. In 2023 vinden maar liefst 115.000 unieke bezoekers dagelijks hun weg op het web dankzij Startpagina.nl. Laten we samen met de , , een reis terug in de tijd maken naar 1998, toen dit avontuur begon.
Durk Jan de Bruin, bedenker en oprichter van Startpagina.nl.: "Eigenlijk ben ik er best trots op dat Startpagina.nl na al die jaren nog steeds bestaat. Veel initiatieven uit die tijd, zoals MSN of Hyves, hebben het niet gered."
Orde scheppen in de chaos
Durk Jan de Bruin werkte bij Fokker als werktuigbouwkundige, toen hij door een reorganisatie noodgedwongen een andere richting moest kiezen. "In Leiden ging ik IT/Informatica studeren, daar kwam ik eigenlijk voor het eerst in aanraking met het internet. Dat internet was in die begindagen nog een onontgonnen gebied. Ik voelde me net een soort Amerikaanse kolonist. Het idee voor Startpagina.nl werd geboren als een hulpmiddel voor mijn vader. Je moet je het internet als het ware voorstellen als een bibliotheek waar een aardbeving heeft plaatsgevonden. Alle boeken liggen kriskras door elkaar. Probeer in die chaos maar eens orde te scheppen."
5 miljoen bezoekers per dag in hoogtijdagen
Hij rangschikte de linkjes van de belangrijkste websites overzichtelijk op één pagina. Zo kon zijn vader gemakkelijk vinden wat hij zocht. Hij vond het super handig en ook de secretaresse op Durk Jan zijn werk maakte er dankbaar gebruik van. "Ik ging naar computerwinkels en bibliotheken en stelde daar, als niemand keek, op elke computer die ik daar ook maar zag mijn website in als opstartpagina."
Deze inspanningen wierpen hun vruchten af. Al gauw had hij wel 100 bezoekers per dag. Een lachertje als je bedenkt dat Startpagina.nl later in de hoogtijdagen wel vijf miljoen bezoekers per dag trok. "Als ik in de Arena zat, keek ik om me heen en bedacht vol ongeloof: 100 keer dit volle stadion aan mensen bezoeken dagelijks mijn website!"
Bijna het einde van Startpagina.nl
Het dataverkeer groeide explosief door deze ongekende populariteit. Dit bracht veel hogere kosten met zich mee, die Durk Jan de Bruin zich niet kon veroorloven. "Het dataverkeer werd onbetaalbaar en dit betekende bijna het einde van Startpagina.nl. Daarop besloot ik simpelweg in gesprek te gaan met XS4ALL. Ik ging bij ze langs en legde mijn probleem uit. Er werd gezegd: maak je niet druk, we helpen je, máár dan moet je ons wel vijf appeltaarten per maand komen brengen. En zo reed ik maandenlang met vijf appeltaarten in de auto heen en weer naar hun kantoor."
Dochterpagina’s versterkten groei
"De kracht en de groei van Startpagina.nl werden mede versterkt door onze dochterpagina's. Lucas van der Molen startte als eerste met een vakantie dochterpagina. Er volgden nog vele dochterpagina’s met uiteenlopende onderwerpen. De vrijwilligers die deze pagina’s beheerden waren als het ware onze ambassadeurs. Het werden er steeds meer, van tientallen, naar honderden tot duizenden.
Wat ook enorm heeft bijgedragen aan de groei, hoe wrang misschien ook, was de vuurwerkramp in Enschede. Op Startpagina.nl zochten mensen elkaar massaal bij onze discussiegroepen op en tekenden er het condoleanceregister. De kracht was toen, en ook vandaag de dag nog steeds, dat Startpagina.nl houvast biedt aan de gebruikers."
Met jeugdvrienden aan de wieg
"Zonder mijn jeugdvrienden Jan-Willem Tjaden en Jeroen Paternostre was er overigens geen Startpagina.nl geweest." Deze mannen stonden met hem aan de wieg van de website. Als drie musketiers bouwden zij het platform verder uit. In 2000 verkocht de internetondernemer hun kindje aan VNU voor een geschat bedrag van 30 miljoen gulden (13,6 miljoen euro). Vervolgens kwam het in handen van Sanoma, daarna in die van DPG, om uiteindelijk te worden overgenomen door de huidige eigenaar Kompas Publishing.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Influencerregels.com vernieuwt e-learning
SuperRebel ontwikkelt digitaal platform voor MP Motorsport
ODB ontwikkelt visuele identiteit voor De Hallen
Webwinkels voldoen niet aan eisen digitale toegankelijkheid
Craftmore bouwt luxe online brand experience voor Taylor
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen