
[Grow by DPG Media] Seamless ads zorgen voor verdubbeling in Brand Lift
Vorig jaar heeft Grow van DPG Media in een artikel bekeken hoe adverteerders, in een steeds verder fragmenterende en technologisch beperkte omgeving, hun digitale campagnes het best kunnen evalueren. Brand lift onderzoek bleek de beste manier om op gedetailleerd niveau de impact van campagnes te kunnen begrijpen. In dit artikel delen we de meest recente resultaten van de vele Brandfacts onderzoeken die de afgelopen jaren bij DPG Media zijn uitgevoerd. Vooral de grote impact van Seamless ads valt hierin op.
2024 is het jaar waarin Google het meten op basis van third party in Chrome uitschakelt. Een oplossing hiervoor is het adverteren op het Trusted web. Seamless ads zijn een van de advertentie mogelijkheden waarop je kan adverteren op je Trusted web. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de Seamless ads.
Zoals je kunt zien is dit formaat rijk en impactvol. Eerder en kleinschaliger onderzoek van ons productteam toonde al aan dat Seamless advertentieformaten een gemiddelde CTR hebben die 5 keer hoger is dan traditionele IAB banners van DPG Media. Daardoor verwachten we sterke brand lift resultaten. Onderzoek door Brand Metrics, een onafhankelijke derde partij, toont aan dat, terwijl een gemiddelde campagne op het open web ongeveer 6,8 procent brand lift oplevert, Seamless ads op het Trusted web voor gemiddeld 16,6 procent lift zorgen. Een gemiddelde campagne bij DPG Media zorgt voor 10,2 procent brand lift. Dit geeft aan dat zowel het Trusted web als de Seamless ads impact hebben. Simpel gezegd zorgt de combinatie van Seamless ads op het Trusted web voor meer dan twee keer zoveel brand lift als advertenties op andere sites, waar Brand Metrics campagnes meet.
Performance door de gehele funnel
Wanneer we Brand Lift meten, meten we bij DPG Media eigenlijk vier individuele veranderingen. We meten de lift in bewustzijn, overweging, voorkeur en aankoopintentie, precies zoals onze meetpartner Brand Metrics dat bij veel verschillende uitgevers doet. Momenteel is Brandfacts / Brand lift measurement al een perfecte manier voor performance measurement. Zodra er straks geen third party cookies meer zijn, worden deze studies alleen maar relevanter. Door alle onderzoeken dieper te onderzoeken weten we ook dat Seamless ads op het Trusted web voor drie keer meer overweging zorgt bij consumenten dan advertenties op andere websites en apps. Op aankoopintentie zorgen Seamless ads voor bijna drie keer zoveel lift.
Deze resultaten zijn precies de reden waarom Seamless ads de afgelopen jaren zijn ontwikkeld - en nog steeds doorontwikkeld worden. Onderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd lijkt aan te geven dat Seamless ads zoveel impact hebben, doordat ze meer aandacht krijgen.
We willen mogelijkheden blijven bieden die voor maximale campagne-impact zorgen. Door middel van meer onderzoek en verbeteringen in de formats zullen we hierop voortbouwen. Als je in de tussentijd meer wilt weten over het effect op campagnes? Vind hier meer informatie over Brand Lift metingen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Het einde van Google’s Privacy Sandbox
Brandkast! Aflevering 17: Marketing in de zorg
Branded content DPG Media: positief effect op imago Volvo
Rijksmuseum en Donald Duck trekken 60 procent ander publiek
OSRAM straalt met branded content op AutoWeek
Gepubliceerd door: Daan Dekkers