Scooperz brengt 26 trends voor social en creators in kaart

Scooperz heeft een trendrapport samengesteld met 26 ontwikkelingen die social- en influencermarketing in 2026 vormgeven. Het bureau onderzocht welke elementen de aandacht van publiek en creators bepalen, hoe content wordt ontdekt en welke formats bijdragen aan merkgroei.

Het rapport richt zich op marketeers, merken en creators die vooruit willen kijken. Drie trends worden uitgelicht als voorbeeld van verschuivingen die impact hebben op de praktijk.

Creators bepalen richting van effectieve content

Publiek reageert sterker op content die aansluit bij de stijl en authenticiteit van creators, in plaats van op sterk geregisseerde productmomenten. Hierdoor verschuiven merken van sturen naar co-creatie. Content blijft zo herkenbaar voor de creator, vergroot het vertrouwen van het publiek en sluit beter aan op kijkgedrag. Dit zorgt voor content die mensen bewust kiezen te bekijken.

Relevantie verschuift naar kleinere community’s

Door de toegenomen drukte in social feeds richten platforms en creators zich vaker op broadcastkanalen en besloten community’s om betrokkenheid vast te houden. In deze kleinere omgevingen ontstaat meer echte interactie dan in de publieke feed. Merken blijven relevant door zichtbaar te zijn in deze ruimtes en te investeren in wederzijdse relaties met hun publiek.

Feed-dynamiek vraagt om brede en flexibele formats

Platforms veranderen snel, waardoor merken die afhankelijk zijn van één format het risico lopen achter te raken. Teams die één boodschap vertalen naar diverse native formats en continu testen en doorontwikkelen, blijven beter zichtbaar. Flexibele, platformgerichte creativiteit is nodig om op te vallen in de huidige feed.

Het gehele rapport download je HIER

www.scooperz.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Scooperz brengt influencermarketing naar het HBO

05-11-2025 | 11:35:00
Scooperz en Avans Hogeschool hebben de eerste editie van hun gezamenlijke influencer marketing-module afgerond

Scooperz

22-09-2025 | 12:49:00
Wij zijn Scooperz, creator-first agency. Sinds 2011 focussen wij ons volledig op social en influencermarketing

Scooperz practice what you preach

22-09-2025 | 12:20:00
Wij zijn Scooperz, creator-first agency. Sinds 2011 leven wij social media als core business.

[Forum] Wat is goede content?

17-09-2025 | 23:59:00
In de rubriek [Forum] stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag. Deze keer stellen we juryleden van de Influencer & Content Marketing Awards 2025 de vraag

Esther Goos: Goede content leidt meteen tot actie

15-09-2025 | 16:06:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Esther Goos
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.