
Schiphol introduceert nieuwe merkidentiteit: Today is the day
Betrokken bureaus zijn Eastwood Brand Consultancy, Thonik en ACE
Schiphol heeft een nieuwe merkidentiteit gepresenteerd waarmee de luchthaven reizigers meer rust, overzicht en herkenbaarheid wil bieden. De vernieuwing is onderdeel van een breed verbeter- en investeringsprogramma dat de kwaliteit van de luchthaven de komende jaren naar een hoger niveau moet brengen.
Met de vernieuwde uitstraling, zowel in de terminal als online, investeert Schiphol in een toekomstbestendige luchthaven met betere infrastructuur, meer ruimte en een sterkere beleving voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en medewerkers.
Today is the day
Het centrale merkidee Today is the day laat zien dat elke dag op Schiphol draait om het maken van het verschil voor de reiziger. De campagne verwijst naar het gevoel dat mensen ervaren op bijzondere reismomenten: vertrek, thuiskomst of ontmoeting. Schiphol wil ervoor zorgen dat die dag soepel en prettig verloopt, met overzicht en vertrouwen.
“De vernieuwde merkidentiteit is de visuele vertaling van onze ambitie,” zegt Arthur Reijnhart, Chief Commercial Officer van Schiphol. “We maken de luchthaven weer overzichtelijk en herkenbaar en brengen rust terug in de reiservaring. Daarmee zetten we een belangrijke stap naar een luchthaven van kwaliteit. Schiphol is een thuishaven voor wereldreizigers en samen met alle collega’s maken wij iedere dag die bijzondere reisdag mogelijk.”
Zichtbare verbeteringen
De nieuwe merkstijl verschijnt de komende dagen op Schiphol Plaza, in de aankomsthallen en bij de eerste elektrische bussen. Vanaf 14 oktober volgt de uitrol op de digitale kanalen. Dit najaar worden ook de gevels van vertrekhal 1, 2 en 3 voorzien van de nieuwe stijl. In de komende twee tot drie jaar wordt de identiteit stapsgewijs ingevoerd op de hele luchthaven.
Marnix Fruitema, voorzitter van Barin: “Nederland wil weer trots zijn op de luchtvaart en op Schiphol. De vernieuwde uitstraling doet recht aan de duizenden werknemers, de luchtvaartmaatschappijen en de miljoenen reizigers die de luchtvaart een warm hart toedragen. De investeringen die Schiphol doet, moeten onze luchthaven weer de plek opleveren die Nederland verdient: één van de top drie luchthavens van Europa.”
Herkenbaar en toekomstgericht ontwerp
Voor de nieuwe visuele identiteit grijpt Schiphol terug op ontwerpprincipes die de luchthaven al sinds de jaren zestig kenmerken: duidelijkheid, eenvoud, toekomstgerichtheid en een typisch Nederlandse uitstraling.
Het vernieuwde logo bestaat uit twee centrale elementen: de oranje lijn en de cirkel met de letters AMS, een verwijzing naar de internationale luchthavencode van Schiphol. De oranje lijn vormt een herkenbare visuele verbinding in alle uitingen, van schermen in de terminal tot informatie op mobiele apparaten.
De vernieuwing is gerealiseerd in samenwerking met Eastwood Brand Consultancy (merkstrategie), Thonik (ontwerp) en ACE (merkcommunicatie).
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Nick Toet ontwikkelt Nick’s Noedels voor La Place
ACE en CZ benadrukken zorginstinct in positionering
[Vacatures] ACE zoekt een Senior Creative
ESN kiest ACE PR voor lancering in Nederland
Hannah Sterke: Het werk voelt jong, vernieuwend, opvallend en heel eigen
Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt