Roularta Media Group neemt drie magazines van WPG Media over

Roularta Media Group NV neemt via zijn Nederlandse dochteronderneming, Roularta Media Nederland, alle aandelen over van WPG Media, de magazine-afdeling van WPG Uitgevers. Met deze overname wordt Roularta Media Group eigenaar van drie magazinemerken in het mindfulness-segment in Nederland.

WPG Uitgevers blijft actief met de uitgevers A.W. Bruna, Bezige Bij, Leopold en opinieblad Vrij Nederland. WPG Uitgevers wil zich concentreren op het uitgeven van boeken, luisterboeken en podcasts. Daarom worden de tijdschriften verkocht. Vrij Nederland staat overigens ook te koop. 

Marktpositie versterken

Samen met de andere 25 magazinemerken die Roularta Media Group al in portefeuille had in Nederland via zijn dochteronderneming Roularta Media Nederland (onder meer EW, Plus Magazine, Landleven, Beleggersbelangen, Truckstar, Delicious en hun talrijke line extensions) versterkt de groep zijn marktpositie als uitgever van magazinemerken in Nederland.

De overeenkomst met betrekking tot de overdracht van alle aandelen van WPG Media werd op 22 september 2023 ondertekend onder voorbehoud van het goedkeurend advies van de Ondernemingsraad van Roularta Media Nederland en de instemming van de Centrale Ondernemingsraad van WPG.

De overgenomen magazinemerken:

  1. Happinez, al twintig jaar het grootste merk in Nederland op het gebied van spiritualiteit en geluk. Het bereikt maandelijks via het magazine en de digitale kanalen meer dan 1 miljoen mensen. Liefhebbers kunnen tevens terecht bij een mooi uitgebouwde webshop voor mindfulnessartikelen. Happinez wordt via licenties ook in Frankrijk en Duitsland uitgegeven.
  2. Yoga by Happinez, het merk voor liefhebbers van yoga en een gezonde lifestyle. Met een online platform met meer dan 400 yoga-, meditatie- en pilateslessen en het bekende Yoga Magazine dat vier keer per jaar verschijnt, bereikt Yoga by Happinez maandelijks ruim 75.000 lezers en heeft het merk meer dan 18.000 betalende leden. 
  3. Psychologie Magazine, een maandblad dat wetenschappelijke inzichten uit de psychologie voor iedereen toegankelijk, begrijpelijk en toepasbaar in het dagelijks leven maakt. Het platform Psychologiemagazine.nl biedt informatie, inspiratie, herkenning en duiding voor mentale gezondheid en een leven lang groeien. Via de trainingen van Psychologie Academy kan men er ook life skills trainen of een coach vinden. Psychologie Magazine bereikt maandelijks via de digitale kanalen en het magazine rond de 800.000 mensen.

De verworven onderneming heeft een omzet van circa 12 miljoen euro en stelt 35 werknemers in voltijdse equivalenten (FTE) in dienst.

Verschuiving B2B- naar B2C-inkomsten

Wiet de Bruijn, algemeen directeur WPG Uitgevers: "Het vinden van een nieuw thuis voor Happinez, Yoga by Happinez en Psychologie Magazine is een zorgvuldig proces geweest. Het is voor ons belangrijk dat deze merken overgedragen worden aan een partij die hen alle mogelijkheden biedt om verder te groeien."

Erwin Van Luit, CEO Roularta Media Nederland: "Ik ben zeer verheugd dat we deze magazinemerken kunnen overnemen. Zowel Happinez als Psychologie Magazine als Yoga Magazine zijn krachtige merken; ik beschouw ze als pareltjes in het magazine-landschap. Ze vullen het merkenportfolio van Roularta Media Nederland goed aan. Ik ben ervan overtuigd dat we vanuit de combinatie met bestaande merken van Roularta Media Nederland en de integratie van de activiteiten in onze organisatie verdere ontwikkeling en groei kunnen realiseren."

Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group: "Met deze transactie verstevigt Roularta Media Group zijn internationale expansie en merkenportfolio met sterke multimediamerken en impactvolle line extensions. De B2C-inkomsten van die merken vertegenwoordigen meer dan 90 procent van de totale inkomsten. Het businessmodel van Roularta Media Group blijft dus verschuiven van B2B- naar B2C-inkomsten."

www.roularta.nl

www.wpg.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Roularta en Zeeman lanceren diamant met virtuele influencer

08-09-2025 | 16:59:02
Tijdens de lancering van de labgrown diamant van Zeeman in Amsterdam maakte virtuele influencer Sassy Soeki haar eerste live optreden.

Roularta Media Group: dalende omzetten en verliescijfers in H1, 2025

22-08-2025 | 13:35:00
Roularta Media Groep heeft in het eerste half jaar van 2025 146,2 miljoen euro omzet gedraaid oftewel 8,3 procent minder dan over dezelfde periode in 2024. Het mediabedrijf zag daarbij ook een operationeel en netto verlies, terwijl in 2024 nog winst werd gemaakt

Belgische uitgevers voeren campagne om Belgisch te adverteren

01-08-2025 | 16:56:00
De Belgische uitgevers DPG Media, Mediahuis, Roularta, IPM en Rossel hebben in hun uitgaven campagne gevoerd om adverteerders te bewegen Belgisch te adverteren

Magixx Digital bundelt digitaal aanbod magazinemerken

22-07-2025 | 13:53:56
Roularta Advertising, DPG Media Advertising, IPM Advertising en Rossel Advertising introduceren Magixx Digital, een gezamenlijke digitale propositie

Bod op Roularta Media Group nog niet voldoende

17-07-2025 | 20:03:00
Het bod van de familie De Nolf om meer dan 95 procent van de aandelen van Roularta Media Group in handen te krijgen is niet geslaagd. De familie heeft via Koinon NV inmiddels 93,13 procent in handen gekregen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.