Rapport: Amazon meest waardevolle retailmerk ter wereld

Retailmerken laten een sterke groei zien, met name in e-commerce, aldus een rapport van Brand Finance, het wereldwijde adviesbureau voor merkwaardering.

De totale merkwaarde van de honderd meest waardevolle retailmerken ter wereld is in 2025 met 9 procent gestegen tot 1,3 biljoen dollar. 36 Amerikaanse merken dragen 68 procent van de totale waarde van de ranglijst bij, wat neerkomt op 856,1 miljard dollar.

De wereldwijde e-commercereus Amazon blijft voor het tiende jaar op rij het meest waardevolle retailmerk ter wereld. In 2025 groeide de merkwaarde met 15 procent tot 356,4 miljard dollar, waarmee Amazon volgens de Global 500-ranglijst van Brand Finance het op drie na waardevolste merk ter wereld is. De Amerikaanse retailgigant Walmart is het snelst groeiende merk in de top 10, met een stijging van 42 procent tot 137,2 miljard dollar.

Reputatieproblemen

Toch kampt het merk met reputatieproblemen, waaronder een groepsrechtszaak wegens misleidende prijsstelling, wat het vertrouwen van consumenten op de lange termijn zou kunnen schaden.

Het Australische Kmart is wereldwijd het snelst groeiende merk in de sector, met een stijging van 79 procent in merkwaarde tot 2,2 miljard dollar. Uitzonderlijke prestaties op het gebied van consumentenperceptie, met perfecte scores van 10 voor voorkeursmerk, merk dat ik leuk vind, reputatie en merk dat ik goed ken, hebben bijgedragen aan een hoge Brand Strength Index (BSI) score van 88,9 uit 100.

De Zweedse supermarktketen ICA is voor het eerst opgenomen in de ranglijst en bekleedt meteen de titel van sterkste retailmerk ter wereld, met een merkwaarde van 1,8 miljard dollar en een BSI-score van 93,2 uit 100. Gegevens van Brand Finance wijzen op zeer hoge scores voor voldoet aan mijn behoeften en merk dat ik goed ken onder binnenlandse consumenten.

Stijgingen in merkwaarde 

De wereldwijde e-commercemarkt wordt geschat op 6,8 biljoen dollar in 2025, met projecties die oplopen tot bijna 8 biljoen dollar in 2027. Sleutelfiguren zoals het Chinese JD.com (merkwaarde plus 5 procent tot 18,8 miljard dollar) en Meituan (merkwaarde plus 37 procent tot 11,7 miljard dollar), het Koreaanse Coupang (merkwaarde plus 11 procent tot 8,0 miljard dollar) en het Argentijnse MercadoLibre (merkwaarde plus 3 procent tot 4,7 miljard dollar) hebben allemaal stijgingen in merkwaarde genoteerd, wat de snelle groei van digitale handel onderstreept.

Daarentegen hebben retailmerken in de farmaceutische sector, zoals Walgreens (merkwaarde min 6 procent tot 14,4 miljard dollar) en Boots (merkwaarde min 24 procent tot 2,4 miljard dollar), een daling in merkwaarde ervaren, nu e-commerce de aankoopgewoonten van consumenten veranderen.

Annie Brown, Valuation Director bij Brand Finance: “Apotheken zijn de nieuwste in een reeks van gespecialiseerde retailers die de uitdagingen ondervinden van vervanging door e-commerce. Van boekwinkels tot elektronicazaken: Amazon heeft het speelveld veranderd en het moeilijker gemaakt voor traditionele fysieke speciaalzaken om te overleven, tenzij ze zich aanzienlijk aanpassen en hun potentieel voordeel in klantbeleving benutten. Met de overname van Walgreens Boots Alliance door Sycamore Partners, aangekondigd in maart 2025, zijn we benieuwd hoe Walgreens en Boots hun merken en klantbelevingen zullen ontwikkelen met de impuls van deze private equity-investering.”

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Persuade ontwikkelt campagne voor betaalbare diamant Zeeman

02-09-2025 | 14:38:00
De campagne moet laten zien dat diamanten niet altijd duur hoeven te zijn en maakt de vaak ondoorzichtige markt toegankelijker.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.