[Onderzoek] PostNL: liever een anonieme kaart dan rozen, spannende lingerie of chocolade
Ruim 8 op de 10 mensen ontvangt liever een kaartje dan chocolade, rozen of lingerie voor Valentijnsdag. Mannen vinden het éxtra leuk als dat kaartje van een anonieme geliefde komt. Dat blijkt uit onderzoek dat PostNL deze maand door marktonderzoeksbureau Factsnapp liet uitvoeren onder ruim 500 Nederlanders.
Valentijnsdag blijkt vooral populair onder de jongere generaties. 86 procent van hen geeft aan het leuk te vinden om een kaart te krijgen op Valentijnsdag. Opvallend is dat mensen die in het digitale tijdperk opgroeiden een romantische handgeschreven valentijnskaart extra weten te waarderen. Een kaart als valentijnsverrassing is hiermee populairder dan chocolade (75 procent), bloemen/rozen (79 procent), een appje (68 procent) of lingerie (37 procent).
Reden
De meeste mensen sturen een valentijnsboodschap om attent te zijn of om iemand de liefde te verklaren. De oudere doelgroep doet dit ook om iemand een steuntje in de rug te geven. Slechts één op de vijf mensen verwacht valentijnspost te krijgen, maar toch leegt bijna de helft op Valentijnsdag zeker de brievenbus.
Willeke, postbezorger in Zeeland: “In deze week zijn mijn posttassen voller dan andere dagen. Er zitten meer brievenbuspakjes bij en ik word helemaal blij van post die onmiskenbaar een liefdesboodschap bevat. Ik zie dat aan de hartjes op een envelop of omdat er glitters achterblijven in mijn tas.“
Anoniem
Iets meer dan de helft van de mensen die van plan is om een valentijnskaart te sturen, zet er een naam onder. De tip van PostNL is: doe dat vooral niet naar je liefde in een single huishouden. Ruim een kwart van hen vindt het namelijk leuker om een anonieme boodschap te ontvangen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
ACM en Telecompaper: minder tv-aansluitingen
Koopkracht steeds vaker beïnvloed door politiek beleid
Eye-tracking toont grote verschillen in advertentieaandacht
Technische detachering verschuift in 2026 naar langdurige inzet
Screenforce: Twee derde van Nederlandse kijktijd gaat naar Total TV
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games
CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO
Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour
LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini
Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong