Peter van Wijnaerde: Porno gaat ons redden van big tech

[Column] CMO Springbok Agency - Wie de meeste urgentie voelt, bepaalt het tempo

Vroeger waren er drie soorten videobanden. Je had Betamax, Video 2000 en VHS. Technisch gezien waren Betamax en Video 2000 beter. Toch won VHS. Dat kwam niet doordat het goedkoper en makkelijker te kopiëren was. Het kwam ook doordat de porno-industrie dat formaat koos.

Dat klinkt als trivia, maar het zegt alles over hoe technologie zich ontwikkelt. Wie de meeste urgentie voelt, bepaalt het tempo. Niet degene met de slickste presentatie. Niet degene met de grootste naam.

Iets soortgelijks gebeurde bij streaming. Flash-servers waren duur. Bijna niemand kon het betalen. Maar porno wel. Ze investeerden vroeg. Ze optimaliseerden. Ze streamden terwijl de rest nog zat te bufferen met RealPlayer. De infrastructuur die we nu vanzelfsprekend vinden, is voor een groot deel gebouwd door mensen die te geil waren om te wachten tot iets geladen was.

En nu hebben we AI. En opnieuw vindt de vernieuwing plaats buiten het zicht. Niet binnen de gelikte modellen van grote techbedrijven. Zogenaamd creatieve tools weren alles wat naar lichaam of fantasie ruikt, alles wat buiten het keurslijf valt. Een Griekse torso? Onmogelijk. Een scène uit een Dungeons & Dragons-avontuur? Al snel te riskant.

In de open-sourcehoek is er beweging. Tools zoals Stable Diffusion en AUTOMATIC1111 worden aangepast, uitgebreid en losgemaakt van beperkingen. Mensen experimenteren met erotiek en expressie. Maar omdat het mag.

De reuzen bouwen zodat alles veilig zou zijn. En dat is het nooit. Alsof creativiteit pas mag bestaan als niemand er aanstoot aan neemt. Maar technologie weerspiegelt onze verlangens, niet onze idealen. En daar moeten we mee leren omgaan. Zoals we moesten met sociale media, memes en andere digitale ontwrichters.

Grote techbedrijven verkopen hun censuur als veiligheid. Ze noemen het ethiek. In werkelijkheid is het controle, mooi verpakt. Net zoals banken ooit Bitcoin afschilderden als iets voor criminelen, terwijl ze vooral bang waren om grip te verliezen. Nu is het mainstream geworden, niet ondanks die schaduwkant, maar omdat het vrij was.

Dat spelletje speelt zich nu opnieuw af. De toekomst van AI hoeft niet in handen te liggen van Bezos, Zuckerberg of andere digitale landheren. Er is opnieuw een kans om het internet terug te claimen. Om creativiteit en verbeelding niet te laten bepalen door aandeelhouders en hun adverteerders, maar door wat mensen écht willen maken.

Dus als het even meezit, doet porno het weer. Want op het randje begint vaak wat de kern uiteindelijk verandert.

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Peter van Wijnaerde: Schorpioen is de laagst gemene deler

27-10-2025 | 09:00:18
Lang voordat we pixels personaliseerden en audiences definieerden, maakten we reclame voor iedereen. Écht iedereen.

Emma Reunes: Cringe is cancelled

20-10-2025 | 09:13:00
Toen ik een tiener was, voelde een TikTok maken als gevaarlijk terrein. Eén foute move en je werd al snel uitgelachen

Peter van Wijnaerde: Een like is geen connectie

13-10-2025 | 08:52:40
De wereld bestaat uit duidelijke, gedefinieerde buckets. Algoritmes, politici en marketeers houden daarvan. 

[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Designer

09-10-2025 | 09:37:00
Springbok is per direct op zoek naar een Digital Designer - Den Bosch

Peter van Wijnaerde: Van Retail therapy naar Retail rage

06-10-2025 | 08:51:11
Dell demonstreerde ons ooit dat het internet de middleman overbodig zou maken. Fast forward en we hebben een opaque tussenlaag. Vol dropship-tooltjes


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.