
Peter van Wijnaerde: oh OOH, we zien u graag
[Column] CMO Springbok Agency over de stille kracht van Out of Home-reclame
Vroeger stopte mijn liefde voor reclame op straat. Daar vond ik het ruis. Visueel lawaai tussen mijn school en het frietkot. Als puber droomde ik dat ik, eenmaal miljonair, elk billboard zou opkopen en ze allemaal zou vervangen door kunst. Keith Haring, Mucha, Mondriaan. Ik was klaar met tweede cheeseburger gratis!
Gelukkig, zoals het hoort, ben ik door de jaren wat zachter geworden. Ook voor out of home. Het medium is me stilaan beginnen bekoren. Ze bestaat zonder algoritme. Zonder dat je ergens op moet klikken. Je ziet het gewoon, of niet. Het hangt van de stopping power en de plek af. Simpel, dat is precies waarom het werkt.
Die hernieuwde liefde kreeg een zetje in Hamburg, tijdens een agency-onderonsje. Daar belandde ik in een debat over een burgerinitiatief dat straatreclame helemaal wil weren. Alleen rust, beloofden ze. Maar ik dacht vooral aan leegte. Wij dachten gewoon “Ach, komm schon.” Zelfs Die Zeit zou zich mengen.
Want OOH doet werk. Het maakt een stad levendiger. Het zorgt voor bushokjes die jou droog houden. Het toont cultuur aan mensen die niet wisten dat ze op zoek waren. En het biedt ook plaats aan kleine merken, nicheprojecten, onafhankelijke stemmen. Economische diversiteit, weet je wel. Er zijn weinig kanalen die tegelijk zó divers, zó publiek en zó tactisch zijn.
Ik polste daarna bij een Belgische bordenboer. Grote speler. “We zien zelfs groei”, zei hij. “Digitale borden trekken goed. Steeds meer merken vinden hun weg naar buiten. Letterlijk.”
OOH leeft. OOH groeit. OOH werkt. Het is strategisch sterk genoeg om op te bouwen. Je kunt het met zekerheid inzetten. Je weet wat je krijgt. Je maakt er je eigen succes mee. OOH heeft geen enorme teams en offers voor algoritmes nodig. Alleen iemand die snapt hoe je ‘buiten’ moet denken. Een affiche. En een stad die wil kijken.
We missen misschien nog maar één ding denk ik dan. De creatieven. Die delen de mooiste OOH’s op LinkedIn. Eén beeld. Eén idee. Nul billboards. Duizend likes. Maar op straat? Promobollen en hamburgers. Het werk leeft online, maar hangt (bijna) nergens. Alsof fictieve buitenreclame de nieuwe standaard is geworden. En dat is zonde. Want het medium verdient het om het mooie werk te laten zien. Dat gaat ook gewoon werken, hoor. Het is misschien geen Kunst met een grote K, maar het komt dan toch wel aardig in de buurt.
Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Joe Public groeit internationaal met een duidelijke missie
Peter van Wijnaerde: Mijn wenslijstje voor een marketingpaus
Tim Wolfs Chief Growth Officer Springbok Group
[Vacatures] Springbok zoekt een Display Specialist
Peter van Wijnaerde: Marketing hoeft geen checkbox-marathon te zijn
Gepubliceerd door: Saskia van Weert