Peter Van Wijnaerde: Inzicht in bureaus met Teamleader

[DMEXCO] CMO van Springbok over internationale benchmarkresultaten

Tijdens de DMEXCO in Keulen sprak Bas Vlugt met Peter Van Wijnaerde, CMO van Springbok. Van Wijnaerde gaf op de beurs een presentatie over de jaarlijkse Agency Benchmark die hij uitvoert met Teamleader.

Inzicht in KPI’s en gedrag van bureaus

De Agency Benchmark onderzoekt jaarlijks de belangrijkste KPI’s die agencies hanteren en hoe deze per land verschillen. Daarbij wordt ook gekeken naar gedragingen en structuren die bijdragen aan het succes van een bureau. Peter Van Wijnaerde: “In de benchmark gaan we op zoek naar de belangrijkste KPI’s die agencies gebruiken. We kijken per land hoe die KPI’s verschillen en of men een beetje goed bezig is.”

Naast harde data, zoals teamstructuren en adoptie van AI, wordt ook onderzocht of specialisatie of juist generalisatie beter werkt voor de effectiviteit van bureaus. “Het geeft een breed beeld van agencies als fenomeen,” aldus Van Wijnaerde.

Weinig verschillen tussen landen

Hoewel er op anekdotisch niveau duidelijke cultuurverschillen zijn, vallen de structurele verschillen tussen Europese bureaus mee. “We hebben dat onderzocht, maar er zijn bitter weinig verschillen. Een klein beetje in sales attitude, en de klassieke verschillen tussen Belgen en Nederlanders, maar in de basis zijn Belgische, Duitse en Franse agencies echt vergelijkbaar,” zegt de CMO.

Toch merkt hij wel een verschil in hoe bureaus communiceren. Nederlandse bureaus zijn veel actiever met persberichten dan hun Belgische collega’s. “Wij Belgen zijn bescheiden. Ik zelf iets minder, mijn moeder is Nederlands. Maar over het algemeen zijn Belgen wat terughoudender: ‘Is dit belangrijk genoeg voor een persbericht?’”

Druk op bureaus voelbaar

Veel bureaus ervaren druk, zowel economisch als organisatorisch. “Ik spreek maandelijks met zo’n 80 agencies in Duitsland, Nederland, België en Frankrijk. Je hoort overal hetzelfde: het is lastig,” vertelt Van Wijnaerde. De verwachting is dat deze trend ook zichtbaar zal zijn in de data van de komende benchmark.

Een duidelijke oplossing noemt hij niet: “Daar doe ik liever geen uitspraken over. Er worden al genoeg stellige meningen verkondigd zonder onderbouwing. Dat is ook precies een van de onderzoeksvragen voor de volgende benchmark.”

www.springbokagency.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Merken500: deze 500 merken komen in de lijst

19-11-2025 | 12:02:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

Marcel Surendonk: Evenementen zijn geen decor, maar context

18-11-2025 | 11:38:00
In het gesprek legt hij uit waarom live-evenementen niet los moeten staan van campagnes, en hoe merken die het goed aanpakken blijvend impact maken.

Springbok wordt socialmediapartner BNP Paribas Fortis

17-11-2025 | 14:28:00
De agency ondersteunt het interne team bij het professionaliseren en uitbouwen van de content- en kanaalaanpak.

Merken500, new Currency for Brands

11-11-2025 | 09:36:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

Peter van Wijnaerde: Budgetproblemen? Daar heb ik iemand voor

03-11-2025 | 11:20:00
Wie mij een beetje kent, weet het. Ik geniet van budgetteren. Niet omdat ik goed ben in cijfertjes, maar omdat het dromen is in getallentaal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.