Peter van Wijnaerde: Dat is waar corporate logica breekt

[Column] CMO Springbok Agency - Over waar mensen écht op wachten

Minecraft zag eruit als een downgrade. Geen verhaal. Geen fancy graphics. Geen realisme. Gewoon blokjes. Gek, want we leefden in een wereld met experts die vertelden dat games richting immersive film gingen, met diepe lore. Hoge resolutie met meeslepende cutscenes. Dit had niemand zien komen. Toch werd het de bestverkochte game ooit.

De experts slikken. Lineaire logica trekt vaak de verkeerde conclusies. De industrie droomde vooruit. Meer technologie, meer pixels, meer spektakel. Maar mensen wilden iets anders. Geen perfect afgebakend parcours, maar iets dat mogelijkheden gaf. Iets waar je zelf in kon rommelen. Niet vermaakt worden, maar iets maken, en het dan op Youtube mee lopen pronken.

Tot schande van experts deed Fortnite het nog eens over. Geen zwaar plot. Geen missie. Gewoon droppen, bouwen, dansen, knallen. Gewoon chaos. En toch werkte het. Omdat het mensen gaf wat ze écht zoeken. Niet alleen entertainment, maar een plek. Een soort online skatepark. Niet thuis. Niet school. Gewoon… daar, in die befaamde third place of hoe heet dat. Een plek om gezien te worden. Om samen te zijn met een groep die je zelf kiest.

Wat die games laten zien, durft niemand hardop te zeggen in een meeting. Want het is geen logica die bepaalt wat werkt. Het is verlangen. Niet de nette versie met user needs en value propositions. Maar de rauwe variant. Noem het gerust dierlijke driften als je durft. Kuddegeest als je het netter wil. De wil om iets van jezelf te maken. Om controle te voelen. Gezien te worden en erbij te horen.

Probeer dat maar eens in een boardroom te pitchen zonder een HR-gesprek erbij te krijgen. Want toegeven dat verlangen ons drijft, betekent toegeven dat we allemaal een beetje rommelig zijn. Dat we niet zo logisch zijn als onze jobtitel doet vermoeden. Het is een spiegel die Not Safe For Work is.
In meetings houden we van controle. Van modellen. Van meetbaarheid. Lineariteit staat goed in de forecasts. We belonen ratio en duidelijke beloftes vaker dan succes.

Dus als iemand weer een rechte lijn naar de toekomst tekent, stel dan de andere vraag. De vraag is niet: wat is het volgende?. Stel gewoon de vraag: wat missen we?. Vraag je af waar mensen écht op wachten. Zelfs als dat betekent dat we allemaal gewoon weer twaalf willen zijn. Blokken stapelen. En hopen dat iemand kijkt. Breek de corporate logica.

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Merken500, new Currency for Brands

11-11-2025 | 09:36:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

Peter van Wijnaerde: Budgetproblemen? Daar heb ik iemand voor

03-11-2025 | 11:20:00
Wie mij een beetje kent, weet het. Ik geniet van budgetteren. Niet omdat ik goed ben in cijfertjes, maar omdat het dromen is in getallentaal.

Peter van Wijnaerde: Schorpioen is de laagst gemene deler

27-10-2025 | 09:00:18
Lang voordat we pixels personaliseerden en audiences definieerden, maakten we reclame voor iedereen. Écht iedereen.

Emma Reunes: Cringe is cancelled

20-10-2025 | 09:13:00
Toen ik een tiener was, voelde een TikTok maken als gevaarlijk terrein. Eén foute move en je werd al snel uitgelachen

Peter van Wijnaerde: Een like is geen connectie

13-10-2025 | 08:52:40
De wereld bestaat uit duidelijke, gedefinieerde buckets. Algoritmes, politici en marketeers houden daarvan. 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.