Persoonlijke verhalen centraal in vervolg gokstop-campagne

De Kansspelautoriteit is gestart met de tweede fase van de gokstop-campagne. Met online video’s, social media-content en testimonials wil de toezichthouder mensen bereiken die kampen met gokproblemen. Centraal in de campagne staan persoonlijke ervaringen van zogenoemde gokstoppers, zoals die van Dave van der Schaaf, die een langdurige verslaving overwon en koos voor een gokstop van 99 jaar. Reclamebureau FCB Amsterdam ontwikkelde ook dit vervolg.

De campagne droeg eraan bij dat inmiddels meer dan 100.000 Nederlanders zich hebben geregistreerd in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. Elke week sluiten zich tussen de 300 en 500 mensen aan, waarvan de helft jonger is dan 32 jaar.

Franklin Neuteboom, Senior Communicatieadviseur bij Kansspelautoriteit: "Dat de teller inmiddels de grens van 100.000 gokstoppers heeft overschreden, vormt een ambivalente mijlpaal. Het benadrukt de omvang van gokverslaving. En tegelijk bewijst het dat juist steeds meer mensen met een gokprobleem dit middel weten te vinden en zo zichzelf actief in bescherming nemen en de regie weer terugpakken."

AI-panel helpt doelgroep inzichtelijk maken

Bij de campagne wordt Artificial Intelligence ingezet om meer inzicht te krijgen in de doelgroep. FCB Amsterdam gebruikt AI om een panel van probleemgokkers te simuleren en als klankbord te laten fungeren.

Dennis van Aalst, Strategy Lead bij FCB Amsterdam: "Door niet alleen onze eigen HI, human intelligence, in te zetten, maar ook door met AI een panel van mensen met een gokprobleem te creëren als klankbord, starten we een dialoog die tot nu toe niet bestond. Zo hebben we inzicht gekregen in hoe we zelfs de meest onzichtbare mensen met een gokprobleem kunnen bereiken, betrekken en in beweging brengen."

Digitale strategie richt zich op gedragsverandering

De campagne maakt onderdeel uit van een always-on strategie. Met behulp van Demand Gen worden signalen van de doelgroep opgepikt en mensen bereikt via social media en gerichte campagnes op Google, YouTube, Meta en Snapchat. De boodschap is gericht op gedragsverandering, met als kern: Pak je leven weer op, neem een gokstop. Waar eerdere video’s focusten op familie, sport en hobby’s, ligt in deze fase de nadruk op de sociale omgeving.

Jos Vis, CEO van FCB Amsterdam: "De aanpak voor Kansspelautoriteit komt voort uit onze mentaliteit: boundless in business. Door de combinatie van menselijke nieuwsgierigheid, creativiteit en AI komen we tot oplossingen die verder gaan dan het gangbare. Door diepgaand te luisteren en behoeften echt te begrijpen, realiseren we met creativiteit daadwerkelijke impact."

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[SHOWREEL!] Higuita

18-12-2025 | 12:02:00
In een wereld waar mensen maar 0,7 seconden aan merken besteden, moet je met creativiteit het algoritme verslaan.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.

8 AI-use cases in marketing die je morgen kunt inzetten

17-12-2025 | 15:36:00
In een presentatie op BAM Marketing Congress x Fightclub schetst Dennis De Cat 8 praktische AI-use cases die volgens hem direct inzetbaar zijn.

Stedin zet energietransitie centraal in employer branding

17-12-2025 | 13:56:00
Stedin heeft een employer branding campagne gelanceerd onder de naam Werk dat energie oplevert. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau N=5.

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour

18-12-2025 | 10:14:10
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026

LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini

18-12-2025 | 09:40:00
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.

Primeur: Video Ads op basis van Cost per Sale bij TradeTracker

18-12-2025 | 00:00:00
Hiermee biedt het bedrijf adverteerders en publishers de mogelijkheid om videocontent in te zetten met de zekerheid dat er alleen wordt betaald bij daadwerkelijke conversie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.