Patrick Petersen: AI-expert want u kunt ChatGPT openen!

[AI & Marketing door Patrick Petersen]

U kunt een stuk tekst opmaken in Word? U bent Word-expert! Een formule gemaakt in Excel? U bent Excel-expert! Laten we de nieuwe realiteit even omarmen: de zelfbenoemde AI-expert is officieel gedevalueerd tot het niveau van Ik heb ooit Clippy gezien op Word 97. U hoeft tegenwoordig geen algoritmes te bouwen, neurale netwerken te trainen of überhaupt te begrijpen wat een vectorruimte is. Nee hoor, je hoeft alleen een tooltje te promoten – en BAM, u bent ineens een thought leader op gebied van kunstmatige intelligentie.

U heeft een LinkedIn-post geschreven over hoe ChatGPT je helpt e-mails te schrijven? Gefeliciteerd, u bent nu AI-strateeg. Een workshop gegeven over hoe u Midjourney gebruikt om een kat met een hoed te genereren? Stop de persen, we hebben een nieuwe AI-goeroe in ons midden! U heeft zojuist een hele creatieve afdeling vrijgespeeld.

En laten we vooral niet moeilijk doen over ethiek, bias, of maatschappelijke impact. Dat zijn zorgen voor saaie academici en suffe engineers die we in wat denigrerende dialogen op de sociale media wegspelen. U bent immers bezig met de échte magie:

Zet deze prompt in de browser en kijk wat er gebeurt!

Het mooie is: u hoeft zelf niets te begrijpen van wat er onder de motorkap gebeurt. Gewoon af en toe die AI-tool updaten.  U hoeft geen wiskunde, kennis van wetgeving, programmeertalen of zelfs gezond verstand mee te brengen. Gewoon wat enthousiasme en een paar zinnen als:

AI gaat alles veranderen!”, doe dit het liefst met een dramatisch handgebaar. Bonuspunten als u ergens disruptief en uw baan kwijt roept terwijl u een tool demonstreert die automatisch samenvat wat er in je Google Meet werd gezegd en dagen geleden door een Python-programmeur al stap-voor-stap werd gedeeld.

Ondertussen zitten de echte AI-experts, u weet wel, die mensen die modellen bouwen-trainen-controleren, data schonen en veelomvattende papers schrijven ergens in een kelder zonder daglicht, zwetend over de implicaties van backpropagation of de morele risico’s van autonome systemen. Maar ach, wie heeft er die nerds nog nodig? U hebt immers een nieuwsbrief met AI hacks voor productiviteit.

Dus hier zijn we dan. Expertise is nu iets wat u downloadt, presenteert op een slideshow, en verpakt in een online cursus van 197 euro. De democratisering van AI heeft één helder resultaat: iedereen is expert. Of op z’n minst: iedereen die weet waar de Regenerate response-knop zit.

En als u dat sarcastisch vindt klinken? Perfect. Dan werkt het.

Patrick Petersen RDM MA MSc is AI-expert gericht op businessautomatisering en ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: ChatGPT is slecht voor je brein

06-10-2025 | 16:26:17
Steeds meer – vooral jonge gebruikers - zetten ChatGPT in als een soort mentale coach met blind vertrouwen

Patrick Petersen: Domme taalmodellen zoeken data

23-09-2025 | 10:47:15
De digitale alwetenden die zogenaamd slimmer zijn dan jij en ik, blijken in werkelijkheid verslaafde datavreters

Patrick Petersen: Vieze data zijn vieze AI

16-09-2025 | 11:09:41
Klimaatverandering? Even een promptje intypen en klaar: schone lucht en ijskappen die zichzelf weer lijmen. Ziekten? Vergeet decennia onderzoek

Patrick Petersen: Klapt u mee met de AI-bubbel?

09-09-2025 | 12:02:00
De eerste grote juridische processen tegen bewezen auteursrechtenschendingen door de partijen achter AI-chatbots hebben hun uitspraken gekregen

Patrick Petersen: RIP AI-trendwatchers

02-09-2025 | 11:03:00
De rapporten waarschuwen ons voor het feit dat rond de 95% van de AI-projecten faalt en helemaal geen verbetering biedt.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.