
Patricia Veldhuis: De internationale blik past bij NRC
[Interview] Hoofdredacteur NRC over toegang voor abonnees tot de New York Times
Patricia Veldhuis is sinds februari 2024 hoofdredacteur van NRC en directielid van Mediahuis NRC. We spreken haar over het nieuws dat NRC-abonnees de New York Times een jaar lang cadeau krijgen.
Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
We zijn benaderd door de New York Times. Zij doen op soortgelijke manier hetzelfde in een aantal andere Europese landen, zoals met de Frankfurter Allgemeine (Duitsland), Le Monde (Frankrijk en sinds enkele maanden met De Standaard in Vlaanderen. Per land zoeken ze een titel van een kwaliteitskrant om mee samen te werken.
De Standaard is ook onderdeel van Mediahuis. Toeval?
Ik weet niet of het toeval is, maar het is wel één van de kwaliteitskranten van Mediahuis. We bieden de toegang één jaar aan.
Jullie spreken over een gemeenschappelijke visie op de rol van journalistiek in de samenleving. Welke visie wordt bedoeld?
Het is intussen al lang niet meer zo vanzelfsprekend met alle informatie die wordt uitgestort. Het gaat om het scheiden van feiten en meningen, onafhankelijkheid, feiten checken, hoor en wederhoor en het geven van meerdere perspectieven. Dit is belangrijker dan ooit en niet vanzelfsprekend: wat je leest, klopt dus niet per se.
Je ziet dat wereldwijd de persvrijheid onder druk komt te staan, meningen en feiten door elkaar gaan lopen en dat er businessmodellen zijn ontstaan met fake nieuws.
Zowel wij als de New York Times delen deze visie en dit willen wij onze lezers vanuit het Amerikaanse (onafhankelijke) perspectief meegeven.
Wat betekenen de (internationale en nationale) politieke veranderingen voor jullie positionering?
Het maakt onze positionering alleen maar helderder en sterker. Toen Meta/Facebook aankondigde de factcheckers in de Verenigde Staten te ontslaan, hebben wij een kleine socialmedia ampagne gelanceerd met de boodschap dat wij de feiten wél blijven checken.
We hebben een traditie met factchecken; wij hebben dat in ieder geval voor Nederland bedacht en geïntroduceerd.
Van oudsher zijn we – denkend vanuit meerdere perspectieven – een liberale titel waar vanuit de beginselen het idee is niet te vertellen wat je moet denken, maar wel ingrediënten te geven zodat je je eigen mening kan bepalen. Deze beginselen komen uit 1970 en die vind ik nog steeds passend.
Wat me wel opvalt, is dat we met name aan diegenen die ons niet kennen, steeds beter moeten uitleggen en vertellen wat ons onderscheidt.
Welke kosten zijn met de New York Times gemoeid?
Voor de abonnees is dit een cadeau. Wij hebben een overeenkomst met de New York Times en betalen daarvoor.
We hebben gekeken wat dit oplevert. Wij zetten in op groei en waardevermeerdering en denken dat dit een mooie meerwaarde is voor onze abonnees.
Zo hebben we de afgelopen periode ook onze boekenpoot en puzzelactiviteiten uitgebreid. Voor ons is de kern rondom ons journalistieke product te blijven en te kijken – bij het bieden van extra’s – of het bij onze doelgroep past.
Wat zijn de eerste lezersreacties?
We krijgen enthousiaste reacties. Zo vragen lezers ook of we kunnen uitbreiden met de Franse krant Le Monde bijvoorbeeld. We hebben een heel geëngageerde groep lezers die zich graag laat informeren.
Je bent nu ruim één jaar hoofdredacteur. Hoe ervaar je deze rol?
Ik werk al 17 jaar voor NRC. Naast hoofdredacteur ben ik ook bestuurder en dat is heel interessant. Ik vind het een geweldige rol en gaaf om aan de knoppen te mogen zitten en te doen waarvan ik denk dat we nog beter worden.
Afgelopen jaar hebben we zoveel stappen gezet! Zo hebben we een nieuw manier van verslaggeverij opgezet en zijn we verder aan het digitaliseren in de organisatie en de uitingsvormen.
80 procent van de lezers is digitaal; 20 procent is nog (alleen) op papier. Het is een best spannend proces. Ik heb eerder gezegd dat we uiteindelijk toegaan naar alleen het weekend op papier. Tegelijk is het een lastig dilemma omdat we een heel trouwe lezersgroep hebben die gehecht is aan papier. We hebben er in ieder geval geen haast mee.
We investeren in een weekend papierenpakket. Ik ben aan het kijken hoe we dat op vrijdag en zaterdag het best vorm kunnen geven.
Hoe gaat het nu met het merk NRC?
Onze totale betaalde oplage is stabiel. Veel mediabedrijven hebben tijdens de coronajaren grote pieken gehad en wij ook. We hebben daar wat van moeten inleveren, maar we doen het nu goed met nog steeds tegen de 300.000 betalende lezers.
Wij voelen dat we in een groeimodel zitten de komende tijd en zijn er van overtuigd dat we een grotere groep lezers en podcastluisteraars kunnen aantrekken.
De podcasts zijn succesvol; blijven die gratis?
Onze dagelijkse podcast NRC Vandaag blijft waarschijnlijk gratis beschikbaar. Dat is de best beluisterde dagelijkse nieuwspodcast en een manier om jonge mensen te bereiken. We weten uit onderzoek dat men vanuit NRC Vandaag ons leert kennen een een aantal mensen bereid is daarna voor ons te betalen en abonnee te worden.
We zijn aan het nadenken of bepaalde series alleen voor abonnees beschikbaar kunnen worden gesteld. Denk aan een serie als Cocaïnekoorts. Dan is bijvoorbeeld de eerste aflevering vrij toegankelijk, maar de rest alleen voor abonnees.
NRC zet stappen in video voor een jonge doelgroep. Wat gaan jullie doen?
Per 31 maart starten we met het omzetten van onze journalistiek in video op social media via Instagram en Tik Tok. Daar kunnen we een jongere doelgroep bereiken die niet automatisch meer een krant lezen.
Het doel is deze jonge doelgroep ons merk te laten leren kennen en te laten zien wat betrouwbare journalistiek is. We hebben een team van zes makers die zich hierop gaat richten met korte filmpjes. We gaan daarmee in feite onze inhoud voor die doelgroep op social media anders verpakken. We hebben hier al mee geëxperimenteerd, we vinden het belangrijk te investeren in de toekomst.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
DPG Media en Mediahuis sluiten deal Google Nieuws Showcase
NRC geeft abonnees toegang tot The New York Times
Mediahuis groep: Stabiele omzet en stabiel resultaat in 2024
Mediahuis Nederland, Mediahuis Limburg en Mediahuis Noord fuseren per 1 april 2025
Mediahuis lanceert Mediahuis Raakt
Gepubliceerd door: David de Jong