Sven Vening: Creativiteit maakt verschil bij Dentsu Creative

CEO van Dentsu Creative Amsterdam over campagne-impact, businessmodellen en innovatie

Tijdens het Cannes Lions Festival sprak Bas Vlugt met Sven Vening, CEO van Dentsu Creative Amsterdam. In het paviljoen van Dentsu aan de Méditerranée blikte hij terug op het succesvolle vorige jaar en besprak hij de actuele ontwikkelingen in de creatieve industrie.

Grote impact met prijswinnende campagne

In 2024 won Dentsu Creative Amsterdam de prestigieuze Grand Prix. Sven Vening: “Iedereen die hier dit jaar weer aankwam, dacht: zouden we dat nog eens kunnen overdoen?” De campagne leeft nog steeds: “Het begint met een idee en het ontwikkelt zich tot iets met maatschappelijk draagvlak.” Scholen, ouders en instellingen gebruikten de campagne als startpunt voor gesprekken, en dat is volgens Sven precies wat creativiteit hoort te doen.

Paviljoen als plek om het vak te vieren

In het Dentsu-paviljoen in Cannes is ruimte voor talks, ontmoetingen en verdieping. “Wat mooi is aan Dentsu, is dat we creatie, media en data combineren. Die kruisbestuiving voel je hier ook in de talks.” Dentsu ziet het festival als een plek waar professionals uit verschillende landen samenkomen om vooruit te kijken en het vak verder te brengen.

Verandering in businessmodellen

Sven Vening erkent dat het klassieke verdienmodel van bureaus onder druk staat. “Wij hanteren meerdere modellen. Uurtje-factuurtje is nog steeds wat procurement vaak als norm ziet, maar gelukkig zijn er klanten die ons betalen voor wat we opleveren, het eindresultaat dus.” Hij vergelijkt het met een supermarkt: “Je betaalt voor het brood, niet voor de ingrediënten.”

AI vraagt om meer dan ooit

Hoewel AI processen kan versnellen, is het volgens Sven nog lang geen kostenbesparende tool. “Juist nu stoppen we enorm veel tijd in het bouwen, testen en ontwikkelen van AI-tools. Wat werkt wel, wat werkt niet?” De verwachting is dat sommige processen efficiënter worden, maar tegelijkertijd stijgt het verwachtingsniveau. “AI legt de lat hoger. En dan wil je er weer overheen.”

Community en samenwerking centraal

Binnen Dentsu Creative is volgens Sven een sterke internationale community ontstaan. “In vijf jaar tijd is er echt een community ontstaan binnen Dentsu Creative, met CEO’s uit alle landen. Hier in Cannes voel je dat echt.” Die samenwerking en onderlinge steun zorgen ervoor dat successen collectief worden gevierd en dat het bureau als geheel groeit.

Bekijk de video hier

www.dentsucreative.amsterdam

www.canneslions.com

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Laatste winnaars Grand Prix Cannes Lions

20-06-2025 | 21:30:00
AXA (Frankrijk), Natura (Brazilië), Paralympics (Verenigd Koninkrijk), en the Herpes Foundation (Nieuw Zeeland) wonnen Grand Prix-prijzen bij de laatste awardshow

Young Lions: Kiki Knoops en Yascha Puts (DDB) winnen brons

20-06-2025 | 12:28:00
Junior Creatives Kiki Knoops en Yascha Puts van DDB Amsterdam hebben een Bronzen Young Lion gewonnen in de categorie Print met het idee van het blad Forbees, als parodie op het blad Forbes

Patritia Pahladsingh over de kracht van brand behavior

20-06-2025 | 11:46:00
Op dag 3 van het Cannes Lions Festival sprak Bas Vlugt met Patritia Pahladsingh, CEO van Accenture Song Nederland.

Liselotte Vink: The Family groeit in kracht en diversiteit

20-06-2025 | 10:11:00
Hij vertelt over het succes van TBWA\NEBOKO, de betekenis van prijzen in Cannes en de impact van AI

Cannes 2025: Dave Frauenfelder en Gerd De Smyter over KPN

20-06-2025 | 10:03:00
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag spreken Bas Vlugt en Peter Wybenga met toonaangevende professionals uit media en marketingcommunicatie.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.