Onderzoek: Nederlander besteedt drie uur per dag aan mediagebruik

Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16 procent van hun dag aan media, dat is 3:21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar tv, films en series (2:16 uur), gevolgd door online media (0:35 uur), iets lezen of doorbladeren (0:23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0:07 uur).

Gedurende de hele dag spelen media een belangrijke rol, met een piek tussen 18:00 en 24:00 uur. Dan gebruiken bijna acht op de tien Nederlanders een vorm van media. Dat blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek waarin onderzoeksbureau MarketResponse, in opdracht van DPG Media, de gemiddelde dag van een Nederlander in kaart brengt.

Hoe later, hoe intensiever het mediagebruik

De gemiddelde Nederlander is de hele dag met media in de weer. ‘s Ochtends na het opstaan gebruikt bijna vier op de tien Nederlanders media. Ze checken onder andere hun social media of lezen het nieuws. Hoe later het wordt, hoe vaker en intensiever ze media gebruiken. Ook het mediumtype verandert aan het eind van de dag: overdag zijn Nederlanders vooral online actief, ‘s avonds kijken ze voornamelijk tv. Series zijn dan het populairst, gevolgd door nieuws en actualiteiten en tenslotte entertainment. Tijdens het tv kijken is ongeveer een op de tien Nederlanders ondertussen nog online actief.

65-plussers gamen even vaak als 20- tot 35-jarigen

Waar het mediagebruik van Nederlanders ‘s avonds heel intensief is, gebruiken ze media ‘s ochtends vooral tijdens een andere activiteit. Overall wordt er het meest gebruikgemaakt van media tijdens de koffie, het eten of een hobby of ontspanningsmoment. Muziek, radio of een podcast op de achtergrond zijn daarbij het populairst, vooral overdag en onder 20- tot 35-jarigen. Daarnaast zijn Nederlanders met name tijdens het eten, tv kijken of de koffie online actief.

De categorie 35- tot 50-jarigen is relatief weinig bezig met media, omdat die doorgaans de meeste tijd besteedt aan werk, huishouden en gezin. De 50-plussers maken gedurende de hele dag het meest gebruik van media, maar in mindere mate online. Iets lezen of doorbladeren is voor hen de belangrijkste activiteit. Opmerkelijk is dat 65-plussers relatief vaak, net zoals 20- tot 35-jarigen, gamen. Voor ouderen is gamen echter vaker de secundaire activiteit, terwijl het voor jongeren de primaire activiteit is.

Positief en ontspannen

Machiel van de Poll, senior research consultant bij MarketResponse: “Een opmerkelijke uitkomst van dit onderzoek is dat, ondanks alle negatieve berichtgeving over maatschappelijke en ecologische uitdagingen zoals polarisatie, bestaanszekerheid, klimaatverandering en migratie, Nederlanders overwegend positief en ontspannen zijn over hun dagelijks leven en hun werk. Daarnaast valideert, bevestigt, actualiseert en verdiept dit onderzoek onze inzichten en kennis op het gebied van leeftijdsgroepen en BSR-leefstijlen.”

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: “Een recent grootschalig tijdsbestedingsonderzoek was er niet, maar er is wel veel vraag naar dergelijke gegevens. Wanneer gebruikt men welke typen media, hoe en voor hoe lang gebruiken ze het? Met dit nieuwe onderzoek kunnen we de gemiddelde dag van de Nederlander goed in kaart brengen. Deze resultaten nodigen ook uit om te reflecteren op je eigen gedrag: je bent niet de enige die tijdens tv-kijken online een nieuwsartikel leest.”

www.dpgmedia.nl

www.marketresponse.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Ad Alliance breidt Pauze Ad en addressable (DAR) uit

03-11-2025 | 19:18:00
Ad Alliance breidt de Pauze Ad uit op streamingdienst HBO Max, brengt addressable reclame bij RTL4 op Videoland (Dynamic Ad Replacement) en introduceert de Play Ident bij Videoland

Whazzup?! in Media #9: Media in de verkiezingsstrijd

31-10-2025 | 08:00:00
In deze aflevering buigen René Zeedijk en Roger Verdurmen zich over de polarisatie binnen het politieke landschap en de rol van media hierin.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

[Vacatures] DPG Media zoekt een Operationeel Projectmanager Magazines

30-10-2025 | 08:56:00
DPG Media is per direct op zoek naar Operationeel Projectmanager Magazines (7 maanden) - Amsterdam

DPG Media integreert Brand Metrics-technologie in Ad Manager

28-10-2025 | 17:14:00
Brand Metrics, wereldwijd marktleider in brand lift-meettechnologie, breidt de samenwerking met de advertentietak van DPG Media verder uit.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.