[Onderzoek] DVJ Insights: Barrières voor jonge vrouwen om zich te laten testen op baarmoederhalskanker

Jaarlijks krijgen ongeveer 900 vrouwen in Nederland baarmoederhalskanker en overlijden 200 van hen aan deze ziekte. Door mee te doen aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker (bmkh), kan de ziekte op tijd worden opgespoord of worden voorkomen.

De deelname aan het bevolkingsonderzoek bmhk onder jonge vrouwen loopt de laatste jaren terug en is het laagst in de groep 30 tot 34-jarigen. In deze groep heeft 20,2 procent HPV, de grootste veroorzaker van baarmoederhalskanker. De kans op baarmoederhalskanker is het hoogst bij vrouwen tussen de 30 en 45 jaar.

Om meer inzichten te krijgen in deze doelgroep heeft Bevolkingsonderzoek Nederland DVJ Insights gevraagd om onder meer te onderzoeken welk communicatie thema het meest aansprekend is bij jonge vrouwen.

De inzichten zijn gebruikt voor een communicatiecampagne met als doel de juiste informatie te delen zodat iedereen een weloverwogen keuze kan maken om wel of niet mee te doen. Ook is een 0-meting naar kennis, houding en gedrag gedaan, zodat na de campagne het effect gemeten kon worden in een 1-meting.

Onderzoeksaanpak

Voor het onderzoek is de MassQual-oplossing gebruikt, een unieke onderzoeksmethode om kwalitatieve inzichten te verkrijgen in een grootschalig, kwantitatief online onderzoek.

De inzet van Storytelling geeft inzichten in wat vrouwen motiveert om deel te nemen aan het onderzoek, of waarom ze juist twijfelen of niet willen deelnemen. Maar liefst 800 vrouwen hebben anoniem hun persoonlijke verhalen en twijfels kunnen delen, wat waardevolle en rijke inzichten oplevert in  ‘drivers’ en ‘barriers’ om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek (via een uitstrijkje of een zelftest). De verhalen geven Bevolkingsonderzoek Nederland en hun communicatiebureau naast inzichten, input en inspiratie voor communicatie.

Als onderdeel van het testen van thema’s, zijn vrije associaties ingezet, een andere kwalitatieve MassQual-techniek om de eerste, spontane reacties op een aantal communicatiethema’s in kaart te brengen, door de respondent zelf geclassificeerd. Dit geeft richting aan het meest aansprekende thema om de doelgroep jonge vrouwen te bereiken.

Resultaten en learnings 

Het onderzoek geeft Bevolkingsonderzoek Nederland inzicht in de bekendheid met baarmoederhalskanker (bmhk) en de intentie van jonge vrouwen om al dan niet deel te nemen aan het onderzoek en waarom.

Veel vrouwen blijken weinig of onjuiste kennis te hebben over het ontstaan van baarmoederhalskanker. Slechts 48 procent geeft aan te weten hoe bmhk ontstaat. Eén op de drie vrouwen praat er niet over, vanwege het gemis aan kennis of omdat ze het een moeilijk onderwerp vinden. De belangrijkste redenen om te twijfelen over deelname is omdat jonge vrouwen verwachten dat het uitstrijkje vervelend is (50%), omdat ze vinden dat ze te weinig informatie hebben over het onderzoek (14%) of omdat ze zich gezond voelen (13%).

Vrouwen die twijfelen of niet meedoen, voelen zich vaker gespannen en bang, vergeleken met vrouwen die wel mee doen. Vrouwen die wel willen meedoen of al hebben meegedaan, voelen zich vaker dankbaar en gerust.

Het testen van de verschillende campagnethema’s aan de hand van een acceptatieprofiel (accepters, potentials, rejecters) geeft inzicht welk thema het beste in staat is om jonge vrouwen over de streep te trekken om mee te doen met het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Dit was tevens belangrijke input voor de communicatiecampagne. Gezondheid bleek het belangrijkste driver te zijn om mee te doen aan de test, waarbij het bespreekbaar maken van het onderwerp en de juiste kennis, vrouwen steun biedt bij hun beslissing om mee te doen.

Klanttoepassing

De deelname aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker (bmhk) loopt de laatste jaren steeds verder terug. Uit het onderzoek blijkt dat 79 procent van de 30 tot 34-jarige vrouwen wil meedoen, maar dat slechts 41 procent daadwerkelijk meedoet. En ook dat een op de drie vrouwen niet over het bevolkingsonderzoek, praat omdat ze te weinig kennis heeft over het onderwerp of het moeilijk vindt om erover te praten.

Daarom opende Bevolkingsonderzoek Nederland samen met het RIVM en KWF het gesprek over baarmoederhalskanker met de landelijke campagne
"Laten we het eens over BMHK hebben. Heb jij het uitstrijkje of de zelftest al #gedaan?"

De campagne tijdens de bmhk preventieweek, liep via landelijke media en de platformen van bmhk waar vrouwen hun ervaringen delen en vragen stellen.

Het doel van de campagne is om de bekendheid en kennis over het bevolkingsonderzoek bmhk en over baarmoederhalskanker zelf te vergroten, zodat vrouwen een goede afweging kunnen maken of en hoe zij mee willen doen aan het bevolkingsonderzoek.

De onderzoeksresultaten zijn door de klant ook gebruikt in een persbericht en de factsheet voor de pers. De anonieme verhalen van jonge vrouwen, door DVJ Insights gebundeld in een mooi inspiratieboek, geeft de klant inspiratie voor communicatie.

www.dvj-insights.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DVJ Insights lanceert Spenderlog in Scandinavië

16-09-2025 | 12:14:00
Spenderlog vervangt traditionele onderzoeksmethoden waarbij consumenten zelf hun aankopen moesten rapporteren.

Stefan Bliekendaal Global Director Research & Excellence DVJ Insights

04-09-2025 | 10:37:00
Met deze benoeming wil het bureau zijn internationale onderzoekspositie verder versterken.

Cathelijn te Koppele start bij DVJ Insights

28-08-2025 | 10:15:00
Met een achtergrond in neurowetenschappen en zeven jaar ervaring bij onderzoeksbureau Validators brengt zij onderzoekskennis én een commerciële blik mee

SIRE start campagne tegen vooroordelen over ouder worden

01-07-2025 | 09:09:00
Met Je bent nooit te oud om te leven wil de organisatie het beeld bijstellen dat ouderdom automatisch gepaard gaat met kwetsbaarheid of passiviteit

AI-billboards scoren gelijk aan traditionele versies

23-06-2025 | 00:15:00
Er zijn geen significante verschillen gemeten op het gebied van merkherkenning, waardering, imago of activatie.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.