[Onderzoek] DPG Media: Meer dan helft Nederlanders wil Black Friday-aankopen doen

Volgens recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht is 53 procent van de Nederlanders van plan om aankopen te doen tijdens de Black Friday-periode. Bijna de helft van deze groep stelt bewust aankopen uit tot de kortingsperiode weer aanbreekt. Terwijl de meeste consumenten (63%) deze gelegenheid gebruiken om iets aan te schaffen dat ze zelf graag willen hebben, begint een aanzienlijk aantal al met inkopen voor kerst (46%) en Sinterklaas (33%). Online winkels blijven favoriet. Daarnaast verwacht de grootste groep shoppers meer dan 100 euro uit te geven

Vooraf informatie verzamelen

Uit het onderzoek blijkt dat 55 procent van de consumenten van tevoren bepaalt wat ze rond Black Friday willen kopen, terwijl 21 procent dat pas in de winkel zelf doet. De helft van de koopjesjagers verzamelt dan ook uitgebreide informatie voordat ze een aankoop doen. Deze informatie haalt men voornamelijk van websites of nieuwsbrieven van winkels, gevolgd door sociale media en online reclamefolders. Advertenties die inspelen op Black Friday worden door bijna de helft (45%) van de respondenten als nuttig ervaren

Elektronica, telecom en gadgets

De meest gevraagde producten tijdens de Black Friday-periode zijn elektronica, telecom en gadgets, gevolgd door kleding en schoenen en verzorgingsproducten. Men doet Black Friday-aankopen voornamelijk online (47%). Daarnaast combineert men ook steeds vaker online shoppen met fysiek winkelen (nu: 40%, in 2023: 36%). Gedurende de gehele Black Friday-periode verwacht tweederde van de koopjesjagers tussen de vijftig en tweehonderd euro uit te geven.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "Black Friday blijft een belangrijke periode voor Nederlandse consumenten. Het opvallende is hoe goed voorbereid velen zijn. Ze maken doordachte keuzes die vooraf worden bepaald door informatie van verschillende bronnen."

www.dpgmediagroup.com

www.panelinzicht.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Voorkeursposities op radio verhogen reclameherinnering

19-12-2025 | 09:00:00
Uit recent onderzoek wordt bevestigd dat de eerste twee posities in een reclameblok een positievere impact hebben op reclameherinnering

Leukstetickets.nl boost traffic met Smart Optimization

17-12-2025 | 12:22:00
Leukstetickets.nl wilt het aantal kwalitatieve landingen vanuit display advertising voor ticketverkoop aanzienlijk verhogen

Eye-tracking toont grote verschillen in advertentieaandacht

16-12-2025 | 13:10:00
Ad Alliance en Unravel Research presenteren een studie naar advertentie-effectiviteit op TV, SAVOD, YouTube en social media.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Medewerker Commerciële Binnendienst – Zakelijke Klanten

15-12-2025 | 07:40:00
DPG Media is per direct op zoek naar Medewerker Commerciële Binnendienst – Zakelijke Klanten - Best

Giovanni Piccirilli verlaat RTL Nederland (en DPG Media)

12-12-2025 | 13:11:00
Giovanni Piccirilli, CTO van RTL Nederland heeft aangekondigd het bedrijf te verlaten. In de gewijzigde organisatiestructuur met DPG Media is de Vlaamse Frank Mathys die al CTO was van DPG Media, voortaan ook CTO voor de audio- en video-unit waar RTL Nederland onder valt


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour

18-12-2025 | 10:14:10
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026

LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini

18-12-2025 | 09:40:00
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.