[Onderzoek] DPG Media: Meer dan helft Nederlanders wil Black Friday-aankopen doen

Volgens recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht is 53 procent van de Nederlanders van plan om aankopen te doen tijdens de Black Friday-periode. Bijna de helft van deze groep stelt bewust aankopen uit tot de kortingsperiode weer aanbreekt. Terwijl de meeste consumenten (63%) deze gelegenheid gebruiken om iets aan te schaffen dat ze zelf graag willen hebben, begint een aanzienlijk aantal al met inkopen voor kerst (46%) en Sinterklaas (33%). Online winkels blijven favoriet. Daarnaast verwacht de grootste groep shoppers meer dan 100 euro uit te geven

Vooraf informatie verzamelen

Uit het onderzoek blijkt dat 55 procent van de consumenten van tevoren bepaalt wat ze rond Black Friday willen kopen, terwijl 21 procent dat pas in de winkel zelf doet. De helft van de koopjesjagers verzamelt dan ook uitgebreide informatie voordat ze een aankoop doen. Deze informatie haalt men voornamelijk van websites of nieuwsbrieven van winkels, gevolgd door sociale media en online reclamefolders. Advertenties die inspelen op Black Friday worden door bijna de helft (45%) van de respondenten als nuttig ervaren

Elektronica, telecom en gadgets

De meest gevraagde producten tijdens de Black Friday-periode zijn elektronica, telecom en gadgets, gevolgd door kleding en schoenen en verzorgingsproducten. Men doet Black Friday-aankopen voornamelijk online (47%). Daarnaast combineert men ook steeds vaker online shoppen met fysiek winkelen (nu: 40%, in 2023: 36%). Gedurende de gehele Black Friday-periode verwacht tweederde van de koopjesjagers tussen de vijftig en tweehonderd euro uit te geven.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "Black Friday blijft een belangrijke periode voor Nederlandse consumenten. Het opvallende is hoe goed voorbereid velen zijn. Ze maken doordachte keuzes die vooraf worden bepaald door informatie van verschillende bronnen."

www.dpgmediagroup.com

www.panelinzicht.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

John Lin: Hoe Europa kan leren van China's techstrategie

25-07-2025 | 15:14:15
In de aflevering van de podcast Whazzup!? in Media bespreken Roger Verdurmen en René Zeedijk samen met John Lin de snelle technologische opmars van China

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

Ton Rozestraten (Ad Alliance/RTL Nederland): SAVOD maakt verlies op lineair goed

24-07-2025 | 12:21:00
Ton Rozestraten heeft in een Engelstalig video-interview met Justin Lebbon aangegeven dat de resultaten van SAVOD het bereikverlies aan impressies dat het op de reclameverkoop maakt voor de lineaire zenders, in feite goed maakt

Ad Alliance neemt reclameverkoop over voor Love Nature

24-07-2025 | 09:50:00
Ad Alliance gaat per 1 september 2025 de reclame verkopen voor de tv-zender Love Nature, dat onderdeel is van het Canadese mediabedrijf Blue Ant Media

Aragorn Meulendijks: AI wordt groter dan internet

23-07-2025 | 10:58:00
In een aflevering van de podcast Whazzup!? in Media spreken Roger Verdurmen en René Zeedijk met toekomst-historicus Aragorn Meulendijks

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.