Nothing changes. Everything changes.

[Forum] Daan de Raaf (Happiness Amsterdam) over de vraag of creative agencies een nieuw businessmodel nodig hebben

De wens om het businessmodel van reclamebureaus te transformeren bestaat al decennia. Het traditionele uren x uurtarief-model kwam onder druk door procurement-afdelingen en adviseurs die extra verdiensten elimineerden en fees reduceerden. Pogingen tot value-based pricing faalden door complexe attributie en angst voor excessieve vergoedingen. Performance-based bonussen bleken het hoogst haalbare.

Veel te lage begrotingen en fouten en bijbehorende kosten

De explosieve groei in benodigde assets intensiveerde de druk. Michael Farmer’s Madison Avenue Manslaughter illustreert hoe de productie van soms wel honderden varianten voor diverse media tot veel te lage begrotingen en fouten en bijbehorende kosten voor herstel leidt. Zijn voorgestelde model, gebaseerd op een prijs voor iedere verschillende asset, biedt een reëlere prijsstelling maar vereist aanzienlijke tijd en IT-investeringen om op te zetten.

AI staat op het punt om assetproductie en versioning te revolutioneren

Maar het is nu eigenlijk alweer achterhaald. Want AI staat op het punt om assetproductie en versioning te revolutioneren. Dit zal de roep om een nieuw businessmodel wederom versterken. Bureaus moeten zich richten op wat AI (nog) niet kan: het bedenken van impactvolle, creatieve ideeën. Ideeën die relevant, onderscheidend, veelzijdig, eenvoudig, activerend en effectief zijn; die doelgroepen emotioneel raken, merken versterken en duurzaam inzetbaar zijn.

Het creatieve proces blijft mensenwerk

AI zal ondersteunen bij ideeontwikkeling, strategie en visualisatie, maar het creatieve proces blijft mensenwerk. De door AI vrijgekomen tijd moet worden geïnvesteerd in het verbeteren van dit proces. Laat mij de omschrijving van een goed impactvol idee nog een keer herhalen: Een idee dat relevant is, onderscheidend, veelzijdig, eenvoudig, activerend en effectief, waarbij het de doelgroep emotioneel raakt, het merk versterkt en langdurig inzetbaar is in verschillende media. Dat is geen gemakkelijke opgave. Dat kost tijd en energie. Het is zeldzaam en waardevol. Laten we daar dan ook de beloning op afstemmen. Anders verliezen we misschien wel het meest waardevolle dat wij als bureaus kunnen voortbrengen: baanbrekende creativiteit.

Dit is een bijdrage aan [Forum] Hebben creative agencies een nieuw business model nodig?

Dat forum staat hier


Daan de Raaf is mede-oprichter van Happiness Amsterdam

www.happiness-anywhere.com

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Zwitserleven speelt in op emotie met Pensioenambities

28-08-2025 | 11:02:00
In deze campagne staan persoonlijke plannen en toekomstdromen centraal in plaats van cijfers en jargon

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

07-08-2025 | 13:08:00
Met regelmaat vragen wij bepalende spelers in ons vak in de rubriek [Forum] naar hun mening over actuele onderwerpen. Vandaag is de vraag: Wat vind jij van (de ophef over) de Sydney Sweeney has great jeans campagne Sydney Sweeney has great jeans campagne

[Vacatures] PINK zoekt een GEO Specialist

07-08-2025 | 08:57:00
PINK is per direct op zoek naar GEO Specialist - Groningen • 32 - 40 uur

[Vacatures] PINK zoekt een AI Creative Designer

31-07-2025 | 08:54:00
PINK is per direct op zoek naar AI Creative Designer - Groningen • 32 - 40 uur

PINK werkt aan visuele merkidentiteit UMCG

21-07-2025 | 12:02:00
De huisstijl is in cocreatie aangescherpt, zodat deze aansluit bij de maatschappelijke rol, ambities en positionering van het UMCG.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.