Niet alles verandert

[Column] Paul Kroef (ARA Groep): een sterk merk bouwen waar mensen van houden is tijdloos      

De wereld van marketing en communicatie is voortdurend in beweging. We hebben altijd te maken met nieuwe trends, revolutionaire strategieën en baanbrekende technologieën. Data-driven marketing, AI-gestuurde campagnes, TikTok-kansen en de metaverse – de lijst met gamechangers is eindeloos. Wie niet innoveert, ligt eruit. Toch is er, als je door de hype heen prikt, verrassend weinig veranderd in de kern van marcom.

Wat is marketing eigenlijk anders gaan doen? Natuurlijk, de middelen en kanalen zijn geëxplodeerd. Personalisatie is verfijnder en data wordt ingezet tot op het obsessieve af. Maar het leuke van het spel is nog steeds hetzelfde: trek de aandacht, speel in op het gedrag van de doelgroep, wek verlangen, creëer loyaliteit.

Neem het concept brand love. Vijftig jaar geleden bouwde je merken met een sterk verhaal, herhaling en emotionele connectie. Vandaag? Eigenlijk is dat concept nog steeds de essentie van ons vak. Weliswaar komt het tot stand met meer beeld en een grotere variatie aan verhalen, maar het draait vooral om een emotionele connectie. De marketeer die zich blindstaart op de tools en de hype, en vergeet dat marketing draait om menselijke psychologie en merkbeleving, zal nooit écht impact maken.

AI biedt geweldige kansen en is tegelijkertijd een bron van vervlakking. Een briljante tool waarmee ons vak weer interessanter wordt. En toegankelijker. Ook voor niet-vakmensen die fantastisch kunnen prompten. Maar daarmee wordt écht oorspronkelijke creatie nog belangrijker dan ooit om een sterk merk te bouwen.

De platforms zijn anders, de snelheid is hoger, maar het fundamentele principe blijft: mensen kopen geen producten, ze kopen gevoelens. Ze kopen identiteit. Wie dat snapt, wint. Wie zich verliest in de middelen zonder een sterk merkverhaal, verliest de markt. Dat was ooit en dat is nog steeds.

Een sterk merk bouwen waar mensen van houden. Dat is geen trend, dat is tijdloos. En het kost tijd. ARA bestaat 50 jaar. Het is een totaal ander bureau geworden, juist door het omarmen van verandering. Maar één ding blijft altijd: de liefde voor het merk.

--

Paul Kroef is Managing Director bij ARA Groep.

www.ara.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

ARA Creative Agency ontwikkelt campagne Sok je mee

22-09-2025 | 15:54:22
Op Wereld Alzheimer Dag presenteert Team Alzheimer de campagne Sok je mee. Doel is zoveel mogelijk Alzheimer Socks te verkopen

[Vacatures] ARA Creative Agency zoekt een Creatief

19-08-2025 | 08:38:00
ARA Creative Agency is per direct op zoek naar Creatief - Fulltime · Eindhoven

[Vacatures] ARA Creative Agency zoekt een Account Manager

19-08-2025 | 08:23:00
ARA Creative Agency is per direct op zoek naar Account Manager - Fulltime · Rotterdam

Agency at Night Rotterdam 2025!

19-05-2025 | 15:46:00
Voor het tweede jaar op rij was Marketing Report in Rotterdam voor Agency at Night. Wat een feest!

Lisa Winkel: Wij zetten creatief Rotterdam op de kaart

12-05-2025 | 11:39:00
[Interview] Associate Creative Director bij ARA over Agency at Night Rotterdam
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Primeur: Video Ads op basis van Cost per Sale bij TradeTracker

18-12-2025 | 00:00:00
Hiermee biedt het bedrijf adverteerders en publishers de mogelijkheid om videocontent in te zetten met de zekerheid dat er alleen wordt betaald bij daadwerkelijke conversie.

Stedin zet energietransitie centraal in employer branding

17-12-2025 | 13:56:00
Stedin heeft een employer branding campagne gelanceerd onder de naam Werk dat energie oplevert. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau N=5.

StudioM eert bekerhelden in Eurojackpot KNVB Beker-campagne

17-12-2025 | 12:53:00
De contentserie markeert dat het bekertoernooi voortaan de naam Eurojackpot KNVB Beker draagt en richt zich op de spelers die het toernooi kleur geven.

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.