Nielsen: Meer dan 70 procent van kijktijd op tv mét reclame

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een uitbreiding gepresenteerd op zijn rapportagemodel The Gauge. Met The Ad Supported Gauge biedt het bedrijf voortaan elk kwartaal inzicht in het aandeel van televisie dat draait op advertentie-inkomsten, waaronder kabel, lineaire tv en streamingdiensten met reclame. Het rapport is bedoeld om adverteerders en mediabureaus een actueel overzicht te geven van kijkgedrag op advertentiegedreven platformen, voorafgaand aan de Amerikaanse TV Upfronts van 2025.

Uit de eerste editie blijkt dat in het eerste kwartaal van 2025 ruim 72 procent van de kijktijd plaatsvond op tv-platformen met advertenties. Ongeveer 29 procent van de totale kijktijd ging naar kabel en 29 procent naar lineaire zenders. Samen zijn deze goed voor 58 procent van de kijktijd binnen het advertentiegedreven segment.

Inzicht in kijkgedrag helpt bij strategie

Karthik Rao, CEO van Nielsen: “Onze klanten gebruiken dagelijks onze data om goed onderbouwde beslissingen te nemen. Met het oog op de Upfronts biedt deze advertentiegedreven uitbreiding op ons toonaangevende Gauge-rapport diepgaandere analyses die richting geven aan advertentie­strategieën.”

De rapportage is gebaseerd op verbeteringen binnen de Nielsen Streaming Platform Ratings, onder andere via de inzet van de Streaming Meter. De inzichten zijn beschikbaar voor klanten met een abonnement. De volgende editie van The Ad Supported Gauge verschijnt voorafgaand aan het televisieseizoen in het najaar.

www.nielsen.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Wereldwijde markt voor mobiele games verdubbelt tegen 2032

13-08-2025 | 14:14:00
Volgens onderzoek van SkyQuest Technology Consulting groeit de markt voor mobiele games van 97,81 miljard dollar in 2024 naar 196,40 miljard dollar in 2032

AI-markt groeit richting 990 miljard dollar in 2027

12-08-2025 | 13:41:00
Volgens Bain & Company groeit de wereldwijde AI-markt met 40 tot 55 procent per jaar. In 2023 bedroeg de marktwaarde nog 185 miljard dollar

Nielsen voegt podcastdata toe aan mediatool

11-08-2025 | 11:24:00
Hiermee kunnen adverteerders en bureaus podcasts plannen, optimaliseren en vergelijken met televisie, radio, digitale en social media

The Romans onderzoekt kracht van earned first-campagnes

08-08-2025 | 14:52:00
The Romans presenteert in samenwerking met Crowd DNA het rapport Feel the Earn, gebaseerd op inzichten van internationale CMO’s en creatieven.

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.