Nielsen: Meer dan 70 procent van kijktijd op tv mét reclame

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een uitbreiding gepresenteerd op zijn rapportagemodel The Gauge. Met The Ad Supported Gauge biedt het bedrijf voortaan elk kwartaal inzicht in het aandeel van televisie dat draait op advertentie-inkomsten, waaronder kabel, lineaire tv en streamingdiensten met reclame. Het rapport is bedoeld om adverteerders en mediabureaus een actueel overzicht te geven van kijkgedrag op advertentiegedreven platformen, voorafgaand aan de Amerikaanse TV Upfronts van 2025.

Uit de eerste editie blijkt dat in het eerste kwartaal van 2025 ruim 72 procent van de kijktijd plaatsvond op tv-platformen met advertenties. Ongeveer 29 procent van de totale kijktijd ging naar kabel en 29 procent naar lineaire zenders. Samen zijn deze goed voor 58 procent van de kijktijd binnen het advertentiegedreven segment.

Inzicht in kijkgedrag helpt bij strategie

Karthik Rao, CEO van Nielsen: “Onze klanten gebruiken dagelijks onze data om goed onderbouwde beslissingen te nemen. Met het oog op de Upfronts biedt deze advertentiegedreven uitbreiding op ons toonaangevende Gauge-rapport diepgaandere analyses die richting geven aan advertentie­strategieën.”

De rapportage is gebaseerd op verbeteringen binnen de Nielsen Streaming Platform Ratings, onder andere via de inzet van de Streaming Meter. De inzichten zijn beschikbaar voor klanten met een abonnement. De volgende editie van The Ad Supported Gauge verschijnt voorafgaand aan het televisieseizoen in het najaar.

www.nielsen.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Ruigrok: klantreis als strategisch kompas voor organisaties

01-09-2025 | 17:22:00
Onderzoeks- en adviesbureau Ruigrok heeft de whitepaper Regie op de Customer Journey gepubliceerd.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.