Negentiende editie van het Leiden International Film Festival van start

De negentiende editie van het Leiden International Film Festival begint met de Nederlandse première van My Old Ass (reg. Megan Park) in de Stadsgehoorzaal in Leiden. LIFF is sinds haar oprichting in 2006 uitgegroeid tot een van de grootste en belangrijkste filmfestivals van Nederland met ruim 42.000 bezoeken afgelopen jaar.

Het elfdaagse festival (10 t/m 20 oktober) heeft een programma van meer dan 100 films van over de hele wereld, waarvan de meeste films Nederlandse of internationale premières zijn.

internationale premières

Er zijn internationale premières van Tummy Monster (Ciaran Lyons), Touch: A Motion Picture Without Pictures (Tony Krawitz) en Swamp Dogg Gets His Pool Painted (Isaac Gale & Ryan Olson)

Exclusieve premières

Van de 58 Nederlandse premières zijn er 37 films exclusief op LIFF te zien in Nederland, waaronder openingsfilm My Old Ass (Megan Park), Boys Go to Jupiter (Julian Glander), Ghostlight (Kelly O'Sullivan & Alex Thompson), We Were Dangerous (Josephine Stewart-Te Whiu), Sew Torn (Freddy Macdonald) en Yasmeen's Element (Amman Abbasi).

LIFF heeft grote voorpremières van films die pas later in Nederland zullen uitkomen, waaronder The Apprentice (Ali Abbasi), The Room Next Door (Pedro Almodóvar), Bird (Andrea Arnold), Anora (Sean Baker), Conclave (Edward Berger) en Blitz (Steve McQueen)

Prijswinnaars

De grote prijswinnaars van vier van de grootste internationale filmfestivals zullen op LIFF te zien zijn: In The Summers (Grand Jury Prize op Sundance), Anora (Palme d'Or in Cannes), Toxic (Golden Leopard in Locarno) en The Room Next Door (Gouden Leeuw in Venetië).

Q&A’s

Meer Q&A's dan ooit tevoren! Onder andere Nathan en David Zellner (Sasquatch Sunset), Tyler Nilson en Michael Schwartz (bekend van The Peanut Butter Falcon) met hun nieuwe film Los Frikis, Rúnar Rúnarsson (When the Light Breaks) en Sarah Friedman (Familiar Touch) komen naar Leiden voor Q&A-sessies

Ook staan er weer unieke filmervaringen en specials op het programma, zoals drie filmconcerten (Good Time met Matteo Myderwyk, The Holy Mountain met Mattias de Craene en Der Letzte Mann met Olga Pashchenko), een film- en wetenschapsprogramma op ‘Science Sunday’, filmische wijn- en bierproeverijen en een 'Live Foley Experience' bij The Kid van Charlie Chaplin

Pijlers met eigen comptetities

Een belangrijk onderdeel van LIFF zijn de drie pijlers met elk een eigen competitie:

  1. Independent: Onafhankelijke films / American Indie Competition;
  2. Emerging: Films van de makers van de toekomst / First Feature Competition;
  3. Extraordinary: Buitengewoon bijzondere films en vertoningen / Bonkers! Competition.

Alexander Mouret Award 2024

Voor het vierde jaar op rij reikt LIFF de Alexander Mouret Award uit aan een film die risico's durft te nemen, gedreven is door interesse en niet gehinderd is door pretentie.

De Alexander Mouret Award van 2024 gaat naar Kneecap, het regiedebuut van regisseur Rich Peppiatt. In deze film, die op LIFF in de Bonkers!-competitie draait, spelen de mannen van Iers hiphoptrio Kneecap zichzelf in hun strijd voor de Ierse taal en het bestaansrecht van authentieke, onafhankelijke culturen. Zowel de film Kneecap als de band durven risico's te nemen om hun krachtige boodschap over te brengen en gebruiken hun platform in de ruimste zin mogelijk om het belang van protest te onderstrepen: een award-waardige prestatie.

www.liff.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Jonathan de Jong: Hoopvolle verhalen maken verschil

02-07-2025 | 12:08:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Jonathan de Jong over zijn documentaire Human Forever, die hij samen met Teun Toebes maakte.

ASN Bank kiest Alfred voor campagne en landelijke rebranding

01-07-2025 | 15:29:00
ASN Bank introduceert een landelijke campagne, ontwikkeld door bureau Alfred, en opent 116 winkels verspreid over Nederland.

SIRE start campagne tegen vooroordelen over ouder worden

01-07-2025 | 09:09:00
Met Je bent nooit te oud om te leven wil de organisatie het beeld bijstellen dat ouderdom automatisch gepaard gaat met kwetsbaarheid of passiviteit

Alfred haalt Specsavers binnen

23-06-2025 | 11:24:00
Specsavers heeft na een oriëntatie Alfred aangewezen als het creatief bureau en een eerste campagne gelanceerd waarin benadrukt wordt goede oog- en hoorzorg voor iedereen bereikbaar moet zijn

Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film

06-06-2025 | 09:14:22
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Maurice Schutte
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.