
Negen op de tien Nederlanders leest folders
De papieren folder blijft een belangrijk communicatiemiddel. Uit het onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025 van GfK, onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), blijkt dat 90 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder folders leest. Dat komt neer op 12,9 miljoen mensen. Het bereik is daarmee stabiel ten opzichte van vorig jaar.
Lezers besteden gemiddeld vijftien minuten per week aan folders, vooral in het weekend en op maandag. Zij waarderen de folder als informatief, praktisch en inspirerend. De belangrijkste motivatie is het vinden van aanbiedingen, maar ontspanning en winkelinspiratie spelen ook mee.
Folders activeren consumenten
Volgens het onderzoek zetten folders consumenten daadwerkelijk aan tot actie. Zo stelt 55 procent het boodschappenlijstje samen met behulp van folders en koopt 47 procent iets dat ze erin hebben gezien. In totaal komt 86 procent van de lezers in actie na het lezen van folders.
Alke Bassler, Head of Media Research bij GfK: "Tijdens het analyseren van de onderzoeksresultaten viel het op hoe krachtig de brievenbus nog altijd is als kanaal. In een tijd waarin communicatie steeds meer digitaal wordt, blijft de fysieke folder opvallend relevant. Dat ruim 9 miljoen Nederlanders folders via de deurmat ontvangen, onderstreept hoe sterk fysieke aanwezigheid nog steeds werkt, de folder komt letterlijk binnen."
Onafhankelijk onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Spotta. Daarbij is GfK verantwoordelijk voor de uitvoering en NMO voor de begeleiding en onafhankelijke toetsing.
Inken Oestmann, Research Manager bij NMO: "In een wereld vol schermen blijft die stapel papier op de deurmat verrassend relevant. Juist daarom is goed onderzoek naar het bereik van folders belangrijk. Maar betrouwbaarheid komt niet vanzelf. Die vraagt om duidelijke afspraken, scherpe methodes en onafhankelijke toetsing. Dáár komt NMO om de hoek kijken."
Thomas Hopman, CCO van Spotta, benadrukt de waarde voor adverteerders: "Folders leveren niet alleen bereik, maar vooral ook actie. De cijfers uit dit onderzoek onderstrepen hoe relevant brievenbusreclame nog altijd is in een doordachte mediamix."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Spotta en GfK presenteren folderbereik in gratis webinar
Postbedrijven willen postmarkt anders organiseren
Niels Mossel: Direct Mail bij Spotta is slimmer en goedkoper
Spotta gaat geadresseerde post bezorgen
PostNL-dochter Spotta in handen van Arcis
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert