Nederlands Film Festival introduceert Gouden Kalf Hair & Make-up

Vanaf de komende editie van het Nederlands Film Festival (NFF) wordt een Gouden Kalf uitgereikt voor Beste Hair & Make-up Design. De prijs wordt toegekend tijdens het EY Gouden Kalveren Gala op vrijdag 3 oktober 2025. Daarnaast wordt het Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire voortaan zowel aan de regisseur als de producent toegekend. In totaal worden er dit jaar 25 Gouden Kalveren uitgereikt. Het festival vindt plaats van 26 september tot en met 3 oktober 2025.

Ido Abram, artistiek directeur-bestuurder van het NFF: "Filmmaken is een samenspel van alle departementen. Met deze toevoegingen erkennen we de belangrijke rol van Hair & Make-up Design en het gezamenlijke werk van regisseurs en producenten. De uitbreiding onderstreept het talent en de vitaliteit van de Nederlandse audiovisuele sector."

Erkenning voor het vakgebied

ACM Filmprofessionals, de vereniging van Art, Costume en Hair & Make-up: "Deze erkenning versterkt de positie van ons vakgebied en draagt bij aan de kwaliteit, samenwerking en inspiratie voor toekomstige generaties Hair & Make-up artists."

Gouden Kalveren en juryproces

De nominaties en winnaars van de Gouden Kalveren voor speelfilm en lange documentaire worden bepaald door de leden van de Dutch Academy For Film (DAFF). Juryprijzen voor korte film, korte documentaire, dramaserie en digitale cultuur worden later door een jury toegekend.

Vernieuwingen in de competitie

De Gouden Kalf Competitie wordt jaarlijks geëvalueerd in overleg met de sector. Sinds 2020 zijn er diverse aanpassingen doorgevoerd, waaronder de toevoeging van Beste Costume Design in 2020 en veranderingen in de categorieën voor hoofd- en bijrollen in 2021. Vorig jaar werd de sectie Dramaserie uitgebreid met prijzen voor Beste Regie en Beste Scenario, evenals het Gouden Kalf van het Publiek Documentaire.

 

Lees ook:

Jonathan de Jong: Hoopvolle verhalen maken verschil

02-07-2025 | 12:08:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Jonathan de Jong over zijn documentaire Human Forever, die hij samen met Teun Toebes maakte.

ASN Bank kiest Alfred voor campagne en landelijke rebranding

01-07-2025 | 15:29:00
ASN Bank introduceert een landelijke campagne, ontwikkeld door bureau Alfred, en opent 116 winkels verspreid over Nederland.

SIRE start campagne tegen vooroordelen over ouder worden

01-07-2025 | 09:09:00
Met Je bent nooit te oud om te leven wil de organisatie het beeld bijstellen dat ouderdom automatisch gepaard gaat met kwetsbaarheid of passiviteit

Alfred haalt Specsavers binnen

23-06-2025 | 11:24:00
Specsavers heeft na een oriëntatie Alfred aangewezen als het creatief bureau en een eerste campagne gelanceerd waarin benadrukt wordt goede oog- en hoorzorg voor iedereen bereikbaar moet zijn

Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film

06-06-2025 | 09:14:22
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Maurice Schutte

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.