Nederlanders zochten vaker psychologische hulp in 2023
Het aantal aanvragen voor psychologische hulp is met 225 procent gestegen vergeleken met een jaar geleden. Dit blijkt uit een analyse van ruim 18.000 aanvragen in 2023 en begin 2024 op dienstverleningsplatform Trustoo. Relatietherapeuten +95 procent en mediators +27 procent kregen vorig jaar meer verzoeken.
De grootste groei vond in het totaal aantal aanvragen voor psychologen, mediators en relatietherapeuten in de afgelopen twaalf maanden plaats tussen december 2023 en januari 2024.

Ronald van der Drift, psycholoog van Convalis: "Psychologische hulpverlening heeft door de jaren heen een beter imago gekregen dan voorheen. Waar mensen eerder slechts hulp zochten bij bekende voorbeelden zoals angst of depressie, gaan mensen vandaag de dag steeds meer erkennen dat psychologische hulp een stap kan zijn naar levensgeluk. Naar een psycholoog, mediator of relatietherapeut gaan betekent niet dat je faalt, maar dat je juist hulp zoekt om te groeien. Daarbij is een piek na december niet vreemd. Mensen willen met de jaarwisseling het voorgaande jaar vaak loslaten en met hoop naar de toekomst te kijken."

Doorzettende trend
Naast de toegenomen vraag naar eerdergenoemde beroepsgroepen, nam ook het aantal aangesloten bedrijven op het platform toe. Dit staat echter niet in verhouding met de groei van het aantal aanvragen, zo blijkt uit de analyse. In de afgelopen twaalf maanden steeg het aantal aangesloten psychologen op Trustoo namelijk met slechts 45 procent en groeide de hoeveelheid aangesloten relatietherapeuten met 25 procent. Het aantal aangesloten mediators daalde zelfs met dertien procent.
Lars Freriks, medeoprichter van Trustoo: "De geestelijke gezondheidszorg heeft al geruime tijd te kampen met lange wachtlijsten. Het lijkt erop dat steeds meer Nederlanders daarom online op zoek gaan naar een psycholoog, mediator of relatietherapeut. Wij zien dit momenteel duidelijk terug in de toename van het aantal zoekopdrachten en aanvragen naar specialisten op ons platform."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Fightclub start Growth & AI Survey voor 2026
Helft van Nederlandse organisaties mist AI-beleid
Onderzoek: veel Nederlanders zoeken rust tijdens feestdagen
Nederlanders besparen opnieuw het meest in de supermarkt
ABN Amro: TMT-sector gaat in 2026/2027 weer als vanouds groeien
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank
Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise
NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne
[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent
Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen
Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers